Bantning och flickdagen

Jag sökte efter receptinspiration i morse när jag skrev min matlista för veckan, och mina ögon svepte över texten ”när du bantar med lchf”.

Min första tanke var, använder folk faktiskt ordet banta ännu? BANTAR folk ännu? Jag har gått ner närmare 20 kilo i vikt men jag bantar banne mig inte. Det är en mening Saga aldrig kommer få höra av sin mamma, ”Mamma bantar så jag vill inte ha bulla”. Aldrig. Hon ska inte lära sig från mig att hon behöver banta, hon ska aldrig behöva lära sig det hoppas jag. Istället vill jag lära henne att äta sunt och mångsidigt och också njuta av det goda utan att känna skuld för det.

Jag unnar mig. Jag njuter av livet. Men jag äter också hälsosammare än förr och därför går vikten sakta neråt. Jag mår bättre än förr. Verkligen. Tidigare har mina negativa perioder i livet alltid ledsagats av tröstätning på nån nivå, och det har jag kämpat mig ur till stor del.

Min vän Fredrica skrev om att hon just nu är i kapitel 3 av sitt liv. Jag kan känna lika. Kanske inte just kapitel 3, men jag befinner mig i ett ganska nytt kapitel. När pappa dog skrevs ett kapitel. Nu har det kapitlet fulländats när vårt barndomshem har sålts och den stressen och sorgen kan läggas i en lucka som inte behöver öppnas varje dag. Men på samma gång upplever jag att jag levt i ett nytt kapitel sen jag blev mamma. Och igen ett nytt när jag tog tag i mitt eget liv och slutade vara bara mamma utan blev Sandra igen också. När jag insåg att livet är för kort för att inte njuta av maten man äter, för att inte äta choklad eller bulle nu och då. När jag började lära mig mitt eget värde.

Idag är det internationella flickdagen. Och jag hoppas av hela mitt hjärta att Sagas liv kommer vara lättare än mitt. Att hon inte ska behöva utstå all den där skiten som jag processat i år ut, år in. Att hon ska känna och veta att hon kan vara vem hon vill, att utseende inte är allt, att hon får vara en prinsessa om hon vill men att hon lika bra kan vara en brandbekämpare. Jag hoppas att hon alltid känner sig värdefull, viktig, tillräcklig. Jag hoppas att min Saga kommer att ha viljan att kämpa för lika rättigheter för alla flickor i alla länder, för tyvärr vet jag att det nog inte är jämställt ännu när hon är vuxen. Må hon alltid veta sitt värde och använda sina privilegier till att hjälpa andra.

_MG_4017

Så där. Jag tänkte att idag ska jag bara öppna kranen på bloggen och se vad som händer när jag skriver utan röd tråd. Hur lyckades jag? Vad väckte detta inlägg för tankar hos dig?

4 reaktioner på ”Bantning och flickdagen

  1. Gillar skarpt det där ”kapitel” tankesättet, det kanske gör det lättare för en att gå vidare, acceptera och sakta men säkert växa in i ett nytt kapitel 🙂

  2. Jag e så dålig på att kommentera bloggar mn när du nu riktigt frågar: jag fick tårar i ögonen. Så fint skrivet ❤ och bra tankar om mat och bantning!

Kommentera detta!

