Att ta ut glädje i god tid

Ibland när jag berättar nåt om bröllop, kalas eller annat glädjefyllt undrar nån varför jag 1) är så tidigt ute eller 2) varför jag blir så glad över alla små detaljer.

Jag ska berätta åt er! 

Det låter som världens klyscha och dessutom känns det lite onödigt att skriva för vem behöver egentligen veta och det finns ju alltid dem som haft det värre? Men mitt liv hittills har inte varit så hemskt lätt. Jag går inte närmare in på det men för två veckor sen idag så sålde vi äntligen bort vårt barndomshem och därmed avslutades ett sista jobbigt kapitel att komma över – pappas bortgång. Ja okej, det går faktiskt inte att komma över. Det gör lika ont än idag som då och jag är fortfarande i en slags chock över vad som hände. Men nu kan jag släppa det när bekymren angående det kan släppas. Inte blir jag rik men jag slipper en enorm börda på axlarna.

Så nu tänker jag fullt ut ta  vara på varje glädjeämne. Att planera ett bröllop är ju fantastiskt kul och tycker nån jag är tidigt ute – varsågod! Igår bokade jag frissa och smink för mig och frissa för mina tre tärnor, och det var så roligt att stega in i salongen och boka in det! Jag ska gifta mig! Jag har en familj, en bil, ett hem, ett jobb, nya vänner som hör av sig. Den där mobbade underliga som var bombsäker på att jag aldrig skulle hitta några vänner, nu har jag allt. Det är något att ta vara på, att påminnas varje dag om hur livet kunde varit och blivit om jag inte tagit steget till att kontakta min blivande man, eller om jag hade gått enbart gymnasiet i Åbo, om jag inte hade bestämt mig för att våga släppa min hemstad och bosätta mig här, i en liten by. Så jag tar ut all glädje.

För vet ni vad? Det är jag banne mig värd.

_MG_4675

Happier than before.

2 reaktioner på ”Att ta ut glädje i god tid

  1. Bra, Sandra! 😊 Brukar tänka som så, att om man är glad i förskott så har man ju iallafall varit glad en lång period förrän det eventuellt går snett 😁 om det ens går snett. Om man inte vågar ta ut någon glädje i förskott så hinner man ju aldrig vara glad 😊

  2. Mira sa det bra här i raderna ovan. Och jag tycker det är underbart att du kan fånga känslan i stunden efter allt möjligt tråkigt som du varit med om. Jag menar, det finns de som inte kan det utan blir bittra och sura. Gläds du, vi gläds med dig och världen blir en så mycket finare plats!

Kommentera detta!

