Dagisstarten

Ja, som rubriken säger så har vi inskolning nu. Igår lämnade jag Saga ensam på dagis för första gången och det var så tungt. Jag fick verkligen hålla mig så hårt för att inte börja gråta när Saga grät då jag skulle fa. Känns så hemskt onaturligt att lämna bort sitt barn på det här viset. Liksom varför är det mer okej att lämna barn gråtande på dagis och köra iväg men inte låta dem gråta en stund i sin säng hemma när de ska lära sig sova? 

Men vi vänjer oss. Jag tror ärligt talat att det är tyngst för mig, gråter nästan när jag skriver det här för känner mig så hemsk och hade riktigt tungt att vara hela dagen igår. Saga minns dock det roliga, att de sjöng bää bää vita lamm och Bamse-sången på dagis, även om hon nog minns att hon var ledsen. Det är ju huvudsaken att det positiva finns med starkare i alla fall. Idag ska vi dit först på eftermiddagen så då antar jag att de är ute när vi kommer, eller åtminstone när jag hämtar henne. Saga kommer ju ändå vara rätt varierande tider så bra att hon får prova på alla tidpunkter.

Fast tungt är det. Mitt mammahjärta värker.

Sandra Vaihelas foto. Sandra Vaihelas foto.

Liten stor tjej. 

18 reaktioner på ”Dagisstarten

  1. Kram! Som tur vänjer sej alla snabbt. De två första veckorna gallskrek Lillasyster när man lämnade. Jag grät också de morgnar när jag var med. Sen tog Maken över för han klarade det bättre. Men efter två veckor så gick det över. Och nu vinkar hon istället i fönstret och trivs superbra.

    1. Joo jag räknar ju med det, känns bara såå tungt just nu! Men nu före hon skulle somna till tupplur sa hon att vi sen sku ti dagis så det är ju lovande iaf. Saga brukar vänja sig fort, jag hoppas det… Vi har med ett familjefoto och så klart Nalle till dagis som tröst. Önskar nästan att hon sku ha tutt ännu för då sku det säkert gå bättre… Men vad kan man! Kramar 🙂

  2. Uh, ja..tungt! Kan nog vara riktigt kämpigt i början, men så plötsligt en dag vänder det och hon meddelar att du kommer på tok för tidigt för att hämta henne ;).. En dag i taget! Styrkekramar!!

  3. Ja dagisstart var inte roligt alls – jag grät nog lika mycket som sonen. 😀 Om jag skulle få göra om det skulle jag ta det myyycket långsammare och vara med på dagis tills han börjar ty sig till tanterna. Precis som du skriver känns det konstigt att lämna dem gråtandes på dagis när man aldrig annars lämnar dem att gråta. Nu är dagis det bästa han vet, en helt annan grej att lämna då! Det blir bättre, och alla barn passar inte för snabbinskolning och det är okej att ta det långsammare i mån av möjlighet!

    1. Nej fy, det är hemskt! Måste stanna bilen igår på väg från dagiset för grät så. Usch och fy, det är ju hemskt! Inte skulle man lämna dem hysteriska nån annanstans någonsin men plötsligt på dagis? Tyvärr har vi inte möjlighet till långsam inskolning längre då jag börjar jobba nästa onsdag!

      1. Det är bara att köra på då och gosa hejvillt då ni får vara tillsammans igen. De flesta barn går ju genom det och det blir alldeles bra ändå. Vet int vad som är normalt där ni bor men försök att samma ”tant” alltid tar emot henne nu första veckorna så går det kanske liite lättare för Saga! Lycka till med både dagis och jobb!

  4. En stor kram till dig och din lilla stora dagistjej! Kan tänka mig hur svårt det är att lämna henne på dagis, minns ännu hur hemskt det var när jag själv började dagis och mamma lämnade mig där. Usch vad det kommer att bli jobbigt den dag då vår egen stumpa ska börja dagis, men jag tror nog hon kommer att trivas sen för hon älskar att vara med andra barn och att få vara ute och gunga och rutscha varje dag kommer att vara rena himmelriket för henne. Lycka till med Sagas inskolning, det kommer att gå jättebra ska du se! Det är nog värst för en själv tror jag, när man inser att liten blivit stor… ❤
    Varifrån är annars klänningen Saga har på sig på bilderna? Den var jättefin! 😋

    1. Tack för kommentaren! Jo det är nog värst för en själv, för mig är det just GRÅTEN som sticker så i mig, inte det att hon är så stor… Kanske jag inet insett det ännu 😉 Klänningen är från Lindex!

  5. Hej! Jag jobbar själv på dagis men är för tillfället vårdledig så ville bara kommentera i vänlig mening som ett tips 🙂 Du vet väl om att du får vara med på inskolning? Om du börjar jobba nästa veckas onsdag först så kunde ni ha börja lugnt i förra veckan redan eller från i måndags, hur det passar er 🙂 oftast så är man bara en stund första gångerna och föräldern/föräldrarna är med, sen ökar man gradvis och till slut så lämnar man barnet bara en stund. Förstår att Saga blev lessen då hon blev lämnat direkt. Kanske lite längre inskolning skulle varit bra, både för dig och henne, så skulle allt blivit lite mera bekant innan du börjar jobba. Hoppas hon kommer trivas och får en bra dagis start! 🙂

    1. Jo jag vet nog det, vi har varit o leka ett par gånger förr då jag varit med hela tiden. Tyvärr pga sjukdomar osv har det blivit så här.

Kommentera detta!

