Dåligt samvete

Vet ni vad jag tycker är såå onödigt och såå löjligt? Jo, det dåliga mammasamvetet. Idag kollar vi på tv. Jag kollar på datorn medan Saga ser på Bubble Guppies. Varför? Jo, för att jag är förkyld och måste få vila, för på söndag har vi kalas hela dagen då Saga fyller 2 den 24.4.

Så sitter jag här i soffan, Saga ser på tv men pysslar också med annat, leker med tarror, ritar på sin rit-platta och leker med sina små verktyg. Hon ser med andra ord inte ens på tv hela tiden utan bara lite emellanåt.

Det dåliga samvetet smyger sig på. ”Saga kommer få nåt fel av det här” ”Vet du hur mycket smutstvätt det finns i hjälpköket?” ”Du borde dammsuga” ”Diskmaskinen borde tömmas” ”Solen skiner, varför går ni inte ut?”

Helt sjukt hur en människa kan funka. Jag behöver verkligen inte be om ursäkt för att jag försöker få vilat på sätt eller annat, det vet jag ju. Ändå känner jag mig som världens sämsta person. Saga har dessutom också varit lite förkyld  så en extra orsak att ta det lite lugnt… Kan ni vara snälla och pigga upp mig lite och berätta för mig att jag kommer bli frisk till söndagen, eller allra helst lördagen så vi får städat lite här hemma också? ❤

(Ja, Joije, jag dricker citron-ingefäradryck i mängder! 😉 ❤ )

5 reaktioner på ”Dåligt samvete

  1. Saga får inga fel, säkert skönt för henne också att se på nåt program, pynja lite och bara SLAPPA. Vila du bara och försök att inte fundera på dina måsten men jag vet att det är svårt.
    Nu ska du vila när du är krasslig, då blir du snabbare frisk ❤

    Haha, jag älskar den sista meningen 😉

  2. Oj vännen! Ha inte dåligt samvete! Det viktiga nu är att du/ni vilar upp er och blir friska! 🙂 Vet hur galet tunga såna dagar kan vara då energin inte räcker till och samvetet påminner om allt som är ogjort. Så länge Saga är glad och pysslar på är ju allt bra! Krya på dig nu och så ska ni ha ett mysigt kalas!! Kram

  3. ❤ Den bästa medicinen för båda är att bara vara och för den äldre att dricka ingefärscitronhonungsdricka 🙂 o för den yngre att bara leka, titta lite på tv o bli kramad av sin mamma ❤ . Tvätten kan man gömma när gästerna kommer ;), ingen ser om inte hela huset är dammsuget, baka kan vi tillsammans när jag kommer. Vet nog precis hur du känner dej, men… Kram ❤

  4. Det är bara bra för barn att få leka lite ensamma emellanåt tror jag. Och om tv:n håller henne nöjdare så är det väl också en bra sak. Det att du ens har lite dåligt samvete kan ju också ses som en positiv sak i att du är en så bra Mamma som bara vill det bästa! Men kom ihåg att tilllåta dej att slappa. Man är inte vad man presterar.

  5. Välkommen till klubben med helt onödigt dåligt samvete!

    För det där är ju helt onödigt att ha dåligt samvete över, och ändå har många det! Jag brukar tänka på dåliga samvetet på ett tecken att man gör nåt bra, för om man aldrig hade dåligt samvete skulle man säkert missa en hel del. Dvs då kan man med gott samvete ignorera sitt dåliga samvete ett tag, för det kommer att gå hur bra som helst ändå! Good enough är det som psykologerna snackar om när det gäller föräldrar, man behöver inte vara perfekt, bara good enough.

Kommentera detta!

