Nyfiken!

Nu är jag nyfiken på en grej jag inte trodde jag skulle behöööööva vara nyfiken på längre i den här åldern. Det handlar om dagssömn och *suck* bortlämnandet av den. Vid vilken ålder har era små slutat sova dagssömn?

Saga har vaknat allt mellan 04 och 06 de senaste mornarna och då är hon pigg som en lärka och kommer till vår säng, vilket kan bero på hennes jobbiga flunssa som ännu bråkar, men jag har också börjat undra om inte den riktiga boven är dagssömnen. Hon behöver den nog ännu men en kvarts sömn kan räcka för att hon ska vara pigg hela dagen tills läggdags, då menar jag alltså att hon blivit störd i sömnen efter en kvart och därför vaknar. Så länge hon är sjuk så vill jag ju inte väcka henne från dagssömnen allt för tidigt men sen ska vi nog testa att förkorta den eller alternativt sluta helt, om inte nattsömnen blir bättre av sig själv.

Det är nämligen så med mig, att jag inte är en bra person om jag är trött. Jag snäser, är irriterad och små saker kan vara mycket större än de behöver. Samma med att jag inte är bra på att natta Saga. Hoppas ni är fler där ute som ogillar nattningen, jag är väl knappast ensam. Det tog nämligen länge för mig att erkänna högt! Att jag inte gillar allting. För mig är det nog så att jag oftast har en lång dag bakom mig tillsammans med Saga och inte längre har tålamodet som krävs för att sitta där länge med henne, tyvärr. Men om jag vet att jag är ensam med henne på kvällen så går det bättre, då badar vi alltid för att hon ska bli lite mer avslappnad och oftast går det bara bättre om vi är på tumis. Kanske hon också har märkt att pappa är den som har bättre tålamod och ”låter mig gå” enkelt om han inte är hemma och kan gosa och läsa tjugo böcker 😉 Rutinerna har varit likadana sen Saga var liten liten bebis så det är aldrig ett problem.

Ja, nu ska jag sluta snacka och invänta era svar

  • När slutade ni med dagssömnen? Sov hen ännu i dagis/började igen i dagis?
  • Tycker ni om att natta era barn?
15 reaktioner på ”Nyfiken!

  1. Lämnade bort åt äldre flickan vid 1 år och 10 månader. Hon stred och skrek när hon skulle i säng på dagen, tog 2h ibland att få henne o sova. Sen när hon äntligen somna var klockan så mycket så hon omöjligt somna på kvällen, de drog ut långt o då var det åxå strid. Så jag lämna bort den åt henne. Hon var såklart ovan i början men när hon blev van funka det bra, hon börja sova längre nätter istället, ca 13 h. Hon somnade bums kl 19 och det håller i sig än fast hon nu är 3 år och 4 mån. Men hon var ju hemma med mig åxå. Skulle hon då varit i dagis där det är mera fart och liv, och tidiga mornar skulle hon nog behövt sova en stund på dagen tror jag. Jag tycker om o natta barnen. Yngre är nu 1 år o 4 mån, båda somnar samtidigt vid kl 19. Läser saga, lillasyster somnar i spjälsängen o så lägger jag mig brevid äldre flickan. Hinner bara lägga ner mig så somnar hon. Yngre sover en gång om dagen ca 11:30-14 men somnar endå bra sen på kvällen 🙂

  2. Vissa kvällar somnar hon själv o jag bara går ur rummet men om hon begär så lägger jag mig brevid henne. Tycker det är ganska mysit när dom vill gosa o då ska dom få göra det 🙂

  3. Vår skulle nog inte klara sig utan dagssömn ännu, det är sån fart på dagis. Vid 1 år och 8 månader sover han 1-2 timmar på dagen, och till natten somnar han vid 20-21. Sen sover han till 5-7, lite beroende på. På veckoslut är han svårare att få att sova dagssömn, men det beror ju på att vi inte är lika aktiva hemma som på dagis. Vi försöker vara måna om att alltid vara ute ett par timmar på förmiddagen, det har hjälpt. Men skulle nattsömnen vara helt omöjlig så skulle jag nog också börja snegla på den där dagssömnen.

    Just nu är det trevligt att natta. Eller ”natta”, för det går främst ut på den sedvanliga tandborste och dusch/bad-rutinen, och sedan somnar han numera själv. Jag säger godnatt, han vinkar och när man tittar in fem minuter senare så har han slocknat 🙂 annat var det förr då nattandet kunde ta över en timme, med skrik och gråt. Usch.

  4. Vår blivande treåring sover ännu på dagis. Då har hon visserligen svårt att somna på kvällarna, men tillika skulle hon inte orka 8 h på dagis utan dagssömn. Hemma sover hon inte mer på helgerna, även om det ibland skulle behövas.

    Och jag ogillar massor att natta. Därför sköter mannen det till 80 % 🙂

  5. Hos oss (dottern snart 2år) behövs dagssömnen absolut (på dagis somnar hon direkt efter lunch och ibland nästan i maten), men hemma på helgen kan det vara lite si som så (20 min till 2h på dagen allt efter hur dagen varit, ofta tar det länge att somna). Somnar på kvällen kring 21 och sover till 7 (har aldrig ännu sovit långa nätter, vare sig med el utan dagssömn).. På dagis är det så mycket mera program, de är ute och springer redan på morgonen och blir trötta på ett helt annat sätt, så kan ju vara bra att hålla kvar tills dess (Åtminstone märker jag stor skillnad de dagar vi är hemma om håller oss inne på förmiddagen, då är det stört omöjligt att få henne sova dagssömn utan bråk, är vi ute och busar före lunch sover hon bättre). E hade aldrig sovit inne på dagen före börjat dagis men efter en vecka på dagis somna hon i egen liten säng bredvid de andra barnen utan problem.. Nattningen är och har alltid varit jobbig för oss då hon vill somna bredvid mig och envist klättrar ur sin säng gång på gång, vill lyssna mera sagor, byta dyna, upp och dricka.. osv… mycket bra på att manipulera sina föräldrar 😉

  6. Vår äldre slutade sova då han var drygt 2.5 år. Men han var hemma med mig och lillebror då så vardagen är ju lite lugnare. Sen kunde han nog sova i bilen om vi körde på eftermiddagen. Vår yngre är nu 2 år och 10 månader och sover ännu på dagis, men dom väcker honom senast klockan 13,annars är han vaken till över 22 på kvällen. Hemma på veckosluten sover han inte, ibland somnar han i bilen eller som igår klockan 18 på kvällen i soffan. Nu har kvällarna börjat bli jobbiga och han springer upp en massa gånger så vi ska försöka att han skulle sova ännu kortare stund på dagis också.
    Vi har aldrig nattat våra barn med att sitta i deras rum, utan vi har våra kvällrutiner med kvällsmål, tvätt, saga osv. Sagorna läser vi i soffan då det inte riktigt skulle funka annars då dom sover i egna rum. Sen stoppar vi om dom, ger kram och puss och säger god natt. Sen somnar dom själva. Så förutom att den lilla börjat med att stiga upp en massa gånger tycker jag inte nattningen är jobbig.

    Har ni förresten mörkläggningsgardin i sovrummet, om inte så rekommenderar jag att skaffa en sådan.

  7. Våra fyller fyra, idag faktist =) och sover fortfarande dagsvila hemma på veckosluten. På dagis kan de ibland skippa, och det märker man väldigt tydligt på damen som blir lättirriterad och trött. Pojken klarar sig bättre utan dagsvila men vi har nog inga planer på att sluta med vilan ännu. De lägger sig för natten ca 19:30, vi läser en saga och sedan blir de i rummet för att somna själva. Har inget problem med nattandet, ganska kort procedur =) men brukar ändå turas med mannen

  8. vår sover ännu 2 ggr och är 1,2 år. och jag avsjyr att natta för ja KAN inte natta. om det är jag som nattar stiger han upp 4000 ggr och vill vara i famnen. han vill gooosa för vi gosar mkt. om pappa lägger somnar han för det mesta på första försöket.

  9. Jag tror att Moa ännu som 3 åring sov en kort snutt på dagen om jag inte minns heeelt fel, annars blev hon i något skede övertrött vilket resulterade i ännu mera trots eller sjukt pigg och vild.
    Vi har alltid läst kvällssaga i hennes rum och sen gått ut och hon har somnat själv. Endast suttit bredvid om det varit något mycket speciellt och så gör vi ännu. Ibland lyssnar hon på ännu på en sagobok efter att vi läst åt henne (hon lyssnar några minuter innan hon somnar).

  10. Åh, vi har samma problem! Anni går och lägger sig kl 20 och har på senare tid börjat vakna kl 6-6.30. Vissa föräldrar tycker säkert att det är länge, haha, men jag är världens tröttaste och suraste på morgnarna.. tidigare sov hon liksom till 8-8.30. Hemma sover hon ca 1,5-2 h på dagen och jag misstänker också att den långa sömnen på dagen är boven.. samtidigt har jag ingen lust att sluta med dagssömnen för det är så skönt att kunna pusta ut en stund. Men borde nog börja förkorta den till typ 1 h..

    Och jag hatar att natta, jag och maken kör varannan kväll och det är alltid lyx att slippa. 😉 Hon somnar oftast ganska lätt men det är nog det att man aldrig riktigt vet om det kommer att ta 5 minuter eller 45 som gör det tungt…

  11. Felicia sover ännu på dagen, annars blir hon övertrött och grinig. Kan vara svårt att få henne att somna på kvällen men vissa gånger kan det också bero på att hon är övertrött och har svårt att komma till ro, då brukar hon bli ännu vildare och hitta på en massa för att slippa sova. Gillar inte heller nattningen, särskilt inte om jag själv är trött och börjar ha dåligt tålamod. Det är mest kvällsrutinerna innan själva nattningen jag inte gillar, med kvällstvätt, tandborstning, pottan och pyjamas, för det är det hon oftast bråkar med och inte alls är med på noterna. Sen när det blir dags att läsa saga och lägga henne i sängen går det bättre. Vi brukar säga god natt och så gå ut, och gå och titta till henne efter en stund, det funkar bäst om hon får somna själv i lugn och ro. Det är bara någon enstaka gång som hon kan säga att man ska sitta kvar.

  12. Våra flickor (3;6år och 10mån) sover också lite i jämförelse med andra barn. Storasyster lämnade dagsvilan strax innan hon fyllde två år (kunde ibland somna på dagis). Som bebis somnade hon bra, men när hon lärde sig klättra blev nattningarna jobbiga och ännu jobbigare(under vissa perioder) och kunde räcka 1-2h och man var tvungen att vara inne i rummet, (vi hade innan lagt henne i sängen och smekt henne på ryggen och sen gått ut ur rummet). Nu de senaste 3-4mån har den varit en fröjd att natta henne och jag gör det gärna! Nu är det bara saga, lite prat, och sen puss och kärleksförklaring och natimusik på och hon somnar oftast på en kvart.
    Lillasysters nattningsprocedur däremot känns för j***ig, och hon vaknar en gång i timmen och har tvångsrörelser(måste svänga sig/sätta sig/ställa upp sig i sängen). Vi tröstar oss att det kommer bli bättre och att hon snart fyller tre😆

  13. Felicia och Liam började på dagis när de var 2,5 respektive 1,5 år gamla. Felicia sov då ännu en 45 minuter på dagsvilan, hon ha aldrig påverkats om hon sovit på dagen eller ej. Liam slutade sen igen sova på dagen när han va ca 2. Han fick istället sitta och läsa böcker med personalen när de andra sov på dagis 😄 Om han i misstag sov en stund så var han vaken till 23 på kvällarna. Men han sov då också utan dagsvilan långa nätter. 13-14 timmar ungefär.
    Och med Maja får man se hur det blir 😊

  14. Adde sov nog dagssömn ända tills han var 3 åtminstone. Sen sov han ännu en tid på dagis fast han inte hemma sov. Ännu kan han ibland sova korta stunder på dagen.
    Vi har, tack och lov, väldigt lätta nattningar där vi lämnar båda i sängen och så somnar de själv.

  15. Vår flicka sov dagssömn ännu som 3-åring, ännu som snart 5 så kan hon somna på dagis i vilan. Är vi nån längre väg med bil så sover hon också 🙂
    Pojken på snart 2 år sover mellan 1 och 2,5 timmar på dagen.
    Vi har alltid haft våra kvällsrutiner lika och barnen far nu båda och sova ca kl. 20.30. Båda lämnar vi ensamma i varsin säng och där somnar som sen. Pojken kan nog prata på och leka för sej själv där i sängen men somnar oftast inom 15 minuter. Periodvis har flickan kunnat oroa sej över något och då har jag blivit där med henne och pratat en stund och väntat tills hon somnat före jag går ut 🙂

Kommentera detta!

