Om sorgen som aldrig försvinner

Det är något speciellt med sorg. Den försvinner aldrig när den väl grävt en tillräckligt djup grop i ens hjärta. Den finns där och påminner om sig varje dag, allt för att en inte ska kunna glömma bort att det fattas en bit. Som om det vore möjligt att glömma.

Idag är en konstig dag. Jag är glad, för idag kommer mina brudtärnor hit för en tjejkväll och vi ska dricka skumpa, se på Mello och ha det alldeles härligt.

Men jag är också lite ledsnare än vanligt i själen, för idag är det fyra år sen jag satt vid en säng på Tyks och fick höra att det inte finns något att göra för pappa längre. Att hans kropp sagt upp allt för tidigt.

Som jag upplever mitt liv så har det mest varit tunga episoder efter varandra tills Saga kom. Ja, inte var det lätt heller med tanke på vår tunga start tillsammans men hon bringar glädje i mitt liv som ingenting förr har gjort. Men även sorg, för hon fick ju aldrig träffa sin moffa som hon nu vet är i ”himmen” tillsammans med Ines som skulle fyllt sju igår.

Så idag blir en tudelad dag. Jag tänder ljus, dricker skumpa och firar att jag fick ha en så fin pappa så länge som jag fick. Tillsammans med bästa vännerna.

 

5 reaktioner på ”Om sorgen som aldrig försvinner

  1. beklagar din stora sorg, er stora sorg. hur menar du med att ni fick en tung start du o lilltösen? hade hon kolik?

    1. Ja hon hade kolik/magknip i fem månader, inget hjälpte, jag förlorade 4.2 liter blod i förlossningen och blev opererad så var helt förstörd i flera månader, jag fick dessutom lindrig förlossningsdepression och så var Saga dessutom lite av en s.k. ”high need”baby som vaknade mååånga gånger per natt och sov dåligt också på dagen, så det var ett riktigt tungt babyår. Nu med trots o ”Nej nej nej!” är det ändå mycket lättare 🙂

  2. oj ja, då förstår jag mkt väl. fick själv förlossningsdepression, mkt pga förlossningen och att jag aldrig nånsin hade hört ngt negativt om att vara mammaledig eller amning. önskar folk skulle prata mer öppet om sånt! bra att ni har det så mkt bättre nu!! ❤

Kommentera detta!

