Ett stycke Saga

Nu då Saga har blivit ett år och tio månader tänkte jag passa på att skriva lite om hennes utveckling! Sånt är ju så kul i mina ögon så kanske ni också är intresserade.

  • Hon pratar i hela meningar, lär sig ord i vansinnig fart och gör sig helt enkelt förstådd med ord o meningar i de flesta sammanhang. Det är ytterst sällan som vi inte förstår vad hon vill.
  • Hon kan prata lite finska, missä äiti/isä/Saga/osv on, täällä äiti on.
  • Hon kan sjunga fem sånger så gott som flytande, vissa ord är ju lite ”egna” men i alla fall så man förstår vad hon sjunger, hon kan hålla tonen rätt bra faktiskt.
  • Hon kan räkna till tretton på svenska och tio på finska.
  • Hon börjar verkligen vara trotsig, a l l t är ett argument varje dag, men än så länge är det rätt underhållande så det är lätt att vara pedagogisk.
  • Hon sover en dagssömn på cirka 90 minuter, o på nätterna sover hon ungefär 20-07. Jag väcks varje morgon av att hon stänger sin egen dörr och sen står hon och väntar på att man ”bjuder in” henne till vår säng, haha.
  • Hon kan laga pussel upp till 24 bitar, helt crazy! Jag tror mest hon har lärt sig vad som ska vara var men också nya pussel går i en rasande fart. Nya Einstein! 😉
  • Hon kommer börja i privat dagis i maj
  • Hon är fortfarande så gott som sockerfri, nån gång har hon fått smaka ett kex el dylikt på kalas men jag står fast vid att småbarn inte behöver socker! Min kropp blev helt galen efter en sämre, mer sockerfylld månad än på länge så varför ska då mitt barn matas i socker?
  • Hon äter ganska lite på dagarna men älskar korv, köttbullar, pasta och broccoli.

Nu vaknade hon så får fortsätta listan senare om det är nåt jag glömt.

_MG_2078.jpg

5 reaktioner på ”Ett stycke Saga

  1. Intressant hur olika det kan vara. Anni är ju knappa månaden äldre men kan fortfarande bara säga ett ord i taget, eventuellt två. Hon vänder också vokalerna: Istället för Lotta säger hon Tatto, istället för Linus säger hon Nunis osv. Med andra ord tror jag att hon är ganska sen i talet, åtminstone har hennes kusin också börjat tala tidigare… Men Saga verkar vara supertidig om hon till och med kan sjunga! Hur är hennes motorik? Anni rör på sig mer än hon pratar och sitter endast still en längre stund när hon ser på Mumin 😉

    1. Motoriken glömde jag skriva om! Hon är nog duktig på sånt också, hon har precis lärt sig hoppa så båda fötterna är samtidigt i luften, går på tå medvetet, springer osv. Lyxigt att hon efter sitt tunga babyår plötsligt lärde sig allt som egentligen krävs för att underlätta mammas o pappas liv 😄

  2. Härliga Saga! 🙂 Hon kommer nog trivas på dagis! Hos oss pratas det på i ett..mest ”nä, jag vill inte!!” och ”jag kan själv JU!” en kamp om allt, men såå roligt tillika att se en stark liten person växa fram! Mycket snappar hon upp från dagis, massa nya sånger och ordlekar, men också en hel del hyss och bus! 🙂

    1. Haha älskar deras uttryck! Saga säger ”kanske titta på tv SEN” när man säger nej… ”VISST titta!” , ”just de just de” o sånt, såå kul 😃😃

Kommentera detta!

