Medan resten av världen snackar Trump…

…Så gråter jag över att vi bara hade femton popcorn att poppa kvar i burken när jag var så vansinnigt sugen.

Om du av någon anledning är känslig mot inlägg som handlar om kvinnors kropp och lingonveckan så kan du sluta läsa nu!

Jag fick några månader sen en kommentar av en bloggläsare som tyckte det lät som att jag inte lider av PMS utan PMDS varje månad, alltså ”Premenstruellt dysforiskt syndrom” som det heter på riktigt.

Jag checkade av en lista idag med en av mina närmaste vänner och det känns ju ganska självklart att det inte är nåt helt normalt jag lider av varje månad. Så här står det på hemsidan där jag kopierade listan ”Kriterierna för PMDS omfattar enligt DSM-V minst fem av symtomen ovan, varav ett ska vara bland de fem översta. Besvären skall finnas under den premenstruella veckan men saknas under den postmenstruella och tillståndet ska påtagligt påverka social funktion och arbetsliv. Symtomen får inte vara orsakade av läkemedel. Vissa kvinnor med PMDS har även kortvariga symtom i samband med ägglossningen. ” (källa)

Här kommer listan:

Nedstämdhet CHECK
Irritabilitet CHECK
Humörsvängningar/affektlabilitet CHECK
Ångest/oro CHECK
Minskat intresse för dagliga aktiviteter CHECK
Koncentrationssvårigheter
Trötthet/minskad energi CHECK
Aptitförändring/sötsug CHECK
Sömnstörning CHECK
Känsla av kontrollförlust CHECK
Bröstspänning/-svullnad CHECK

Tråkigt nog är det så just nu att jag på allvar under ett par dagars tid varje månad känner att mitt liv som det är just nu (med allt det fina som hus, sambo, barn, vänner, bröllop på g, jobb osv) är helt fel för mig och att jag har gjort fel val i livet angående, ja, allt. Jag känner liksom att jag vill fly från allt och alla (utom Saga) och att jag inte vill träffa nån samtidigt som jag önskar att nån vän skulle komma hit med sympati, blommor och kärlek. Imorgon kommer nog alla dessa känslor vara borta som vanligt och jag kan istället vara glad över allt jag har och att min kropp funkar. Eller vänta, nej, för sen får jag istället ha värk i hela kroppen i två dagar och känna extrem trötthet samt blöda så att jag är helt slut både psykiskt och fysiskt i 6-9 dagar. Det är ganska svårt för mig att öppet erkänna att det känns svintungt att leva överhuvudtaget i minst två dagar i månaden, men detta är ju antagligen diagnosen som kan hjälpa mina nära och kära att förstå. Samtidigt som jag är så otroligt nedstämd vill jag inte ”gnälla” om det åt någon.

Tyvärr är det enda som hjälper tydligen att käka piller eller allra helst p-piller vilket jag inte vill göra, så jag får antagligen bara lära mig leva med detta. Att ha en ”diagnos” är ju redan det en tröst. Jag är inte bara galen, liksom. Har någon av er läsare samma problem får ni jättegärna dela med er! Sharing is caring och PMDS är ännu en av de saker jag aldrig har hört om förrän nu.

 

12 reaktioner på ”Medan resten av världen snackar Trump…

        1. Nej det förstår jag. Sa igår åt Sambon att jag på fullt allvar tyvärr vill lämna allt under en dags tid varje månad, bara för att nästa dag inte alls förstå den känslan. Liksom ta Saga och sticka, typ. Helt sjuk känsla.

  1. Jo. Har blivit helt extremt efter barnfödandet, innan gick det att hantera, men nu är det lite bergochdalbane-feelis över det hela och sambon och jag diskuterade faktiskt detta ämne så sent som igår. 😀 Jag skulle inte heller vilja börja med hormoner eller nån typ av medicin, men snart börjar det nog kännas som ett vettigt alternativ tyvärr…

    1. Jag vägrar! Vägrar!! Sa åt Sambon igår kväll att han får vänta ut mig om jag flyttar hemifrån två dagar före mens, vara som vanligt o inte acceptera det 😀 Jag återvänder nog sen.

Kommentera detta!

