Banangrälet

Vet ni vad som stör mig? Jo, att man ska vända A L L T till nånting negativt. Läste igår en artikel om att en butik börjat erbjuda bananer och annan frukt gratis åt barn så de är nöjda. Alltså de där ”fulare” frukterna som få människor ändå skulle köpa för att de har en brun fläck eller så. Med andra ord minskar man på matsvinnet. I Sverige har detta sätt funnits länge.

Bildresultat för minska på matsvinn bild

Glatt öppnade jag kommentarsfältet för att skriva min åsikt som var enbart positiv, och då möts jag av detta (översatt från finska).

  • ”Jag vet inte om jag är en konstig mamma, men vi går inte till butiken hungriga. Mina barn får inte mat inne i butiken, först när dörrarna stängs bakom oss.
  • Kan inte föräldrarna lära sina barn vad nej betyder?!
  • Varför går föräldrar med hungriga barn till butiken?! Kan man inte ta med nåt själv om man hämtar dem från dagis? (Här tänkte jag att man kan ju tänka sig att orsaken till butiksbesöket är just det att man inte HAR nåt att ta med då man hämtar dem från dagis)
  • Hur kan föräldrarna ens tänka på att ge mat inne i butiken? Hur ska barnen lära sig att man måste betala då?!
  • Det här höjer säkert priset på nåt annat. Ingenting är gratis!”

Alltså kanske det här är i egenskap av förälder till en high need baby men jag ser då inget negativt med att erbjudas gratis frukt i butiken för att lillis ska va nöjd. Har x antal gånger det senaste året fått muta med pirog i butiken, hemskt, jag veeeet! Jag har ju alltså nog betalat den också. Att människor ens har hittat på något negativt att kommentera förvånar mig, speciellt då många av kommentarerna innefattade beskrivningar om de egna barnen. Skönt att  en del verkar ha så enkla barn att de aldrig har upplevt ”plötslig hunger”-ilskan som uppstår då ett barn inser att hen vill ha något i matväg i butiken och hen vill ha det nu.

Att sånt. Vad tycker ni om detta?

11 reaktioner på ”Banangrälet

  1. Alltså den här idén är ju superbra! Winwin åt alla liksom (producenterna, butiksägarna, konsumenterna och miljön)! Liknande blev nyligen infört i en butik här i Jakobstad. De packar ner ”fulfrukt” i stora bananlådor och säljer lådorna för 1€/st. Superbra tycker jag, och de verkar ha bra åtgång.

    – Men det finns alltid bittra människor som lever för att klaga på allt. Tyvärr.

  2. Jag förstår inte heller hur folk orkar bli upprörda över något sånt här. Hoho alltså! Strunt i bittra surmopsar säger jag. Alla är väl bara olika….

  3. håller helt med dej! har en vanligtvis nöjd snart 1åring men kan mkt väl tänka mig att ändå ge en banan eller annan frukt för att va på den säkra sidan, dessutom ändras säkert hans humör så småningom också. minns själv på slutet av 80-talet då vi fick korvslantar ur köttdisken när vi va me mamma och handlade…

    1. Jo det är ju sån lyx att få handla ”i fred” 😀 Samma sa min sambo, att han nog har fått nåt i butiken som barn men inte blev han förstörd för det 😉

  4. Jisses, att det måste klagas på ett jättebra initiativ! Att man skulle vara en dålig förälder bara för att man ger sitt barn frukt i affären – frukt är ju ändå hälsosamt, det är ju annat om barnen skulle få godis och limsa t ex! Och att man inte ska fara och handla när barnen är hungriga… Det har många gånger hänt att Felicia ätit före vi farit och handlat, och ändå blivit hungrig och velat ha något att äta i affären. Men tydligen har det aldrig hänt dem som skrev de där kommentarerna då. 😒 Superbra det där med att sälja frukt för 1 € som Sara skrev, det är ju också bra för dem som inte har det så bra ställt och kanske annars inte har råd med frukt (för frukt och grönsaker är ju tyvärr inte särskilt billiga). 😀

  5. Jag jobbar själv i butik och ibland kan det vara att en kund ätit glassen, druckit från en flaska, ätit choko etc. Varför skulle inte barnen då få äta på sin banan och vara glada och nöjda?:)

Kommentera detta!

