Finland 99 år !

G R A T T I S  F I N L A N D ! Tänk att detta land blir 99 år idag. Det är dessutom också min dopdag idag, så nu vet ni det!

Det fanns en tid då jag inte ville bo i Finland längre, men just nu, just idag är jag glad att jag gör det. För trots allt som hänt i år så är detta ändå ett av de bästa, tryggaste, finaste landen man kan bo i. Nedan kommer några punkter på varför vi har ett så fint land som kanske kan få någon av er också att bli varm i hjärtat.

  • Vår regering är minst korrumperad i hela världen, även om den kanske inte är så hurja alla gånger så där annars
  • Finland har det bästa skolsystemet i världen. Tänk om man i högstadiet hade kunna tänka ”wow, tänk att vi får lära oss allt detta gratis!” istället för att skolk… *host* istället för att tycka att det var tråkigt. Dessutom får vi också gratis skolmat.
  • Ett av de bästa landen i världen att vara en mamma i. Vilken tur för mig! Jag får vara hemma med mina barn tills det yngsta barnet fyller tre, och jag får stöd för det. Inte lever jag på det stödet men det är ändå nånting.
  • I Finland har vi alla årstider, på gott och ont. Det händer rätt ofta att jag ändrar favoritårstid när den nya kommer. I år äääälskar jag vintern, fast då ska det vara vinter också, inte -1, snöfritt och livsfarligt.
  • Vi har något så enkelt som rent kranvatten. Det är ju verkligen inte något som alla har, det glömmer vi så lätt! Nu om någonsin är det dags att börja spara vatten också, hör ni! Häll det som blir över i en växt istället för att hälla ut det.
  • Finland är världens femte lyckligaste land. 
  • Sist men inte minst – Bastu. Och kaffe. Sitter som bäst med en kopp. Dagens första men inte sista.

Så nu passar vi alla på att njuta av självständighetsdagen utan att tänka sura, missnöjda tankar, visst? Idag ska vi fira ❤

_MG_1060-2.jpg

Kommentera detta!

