Belöning, delmål, gym??

Jahaja, godmorgon världen efter ännu en råddig natt. Steg upp klockan sex med kaffe-i-fred i tankarna och myser nu med katten i soffan. Brukar ni förresten krydda kaffet själv? Jag kryddade med kanel och kardemumma nu och det blev rätt gott! Tips tips tips. Man kan också krydda med kakao (alltså riktig kakao, inte oboy).

Men hör och häpna, jag vaknade med ganska lite träningsvärk! Antar att den hinner komma ännu men skönt än så länge, hehe. Känner av det i hela kroppen ändå. Elisabeth gav mig ett bra tips, nämligen att lägga upp delmål för att hålla inspirationen uppe. Det tror jag att jag ska göra! Men det enda jag tänker på är viktmål. Har ni tips på andra sätt jag kan lägga mål? Att mäta cm känns lite diffust även om det antagligen syns snabbare än vikten. Tipsa tipsa tipsa!

Tänkte också att jag skulle lägga upp små belöningar om jag orkar hålla igång inspirationen, t.ex. efter 10 gånger får jag köpa ny träningstopp/skor/dylikt. Eller är sånt dumt? Förr belönade jag mig med socker men har nu lärt mig hur bisarrt det var. Jag vet inte, svamlar på här men som ni kanske förstått på mig så är det rätt så nytt område för mig!

Nu ska jag i alla fall gå efter en till kopp kaffe.

_MG_9850_MG_9852

13 reaktioner på ”Belöning, delmål, gym??

  1. Delmål kan vara olika antal pass i veckan, börja med 2-3, utöka vart efter. Belöna då du fixat t.ex. 3 pass i veckan i 4 veckors tid. Köp en ny topp som belöning, (som ex.) så mycket roligare då. (En topp behöver ju inte vara dyr nämligen). Följande delmål kan vara att du ska lägga till några promenader till i veckan på sidan om gympassen. Delmål kan också vara hurdana pass man kör på gymmet, är det lugnare/tuffare/inriktade på speciella muskelgrupper..m.m. Mem det föredrar jag i ett senare skede, satsa först på att bara komms iväg å kör 3 pass i veckan, oavsett hurdana. 🙂

    1. Tack för tipset! Jag behöver nog satsa på att först få upp kondisen som du skriver! Köpte ett månadskort nu för att peppa mig mer, så är det inte bortkastade pengar sen! Har man 10x kort t.ex. så blir åtminstone jag så där att ”jag går nästa gång” 😀

      1. Jo, månadskort är nog bättre än x kort. ;D Just för att det blir så lätt ”ääh nästa gång” eftetsom x kortet är i kraft så länge. 🙂

  2. Kom ihåg att int ta ut dig för mycket i början heller, fast de kanske känns kul att träna när man har bestämt sig för att komma igång men då brukar det ofta bli att man tränar supermycket i typ 2-3 veckor och så stannar det av sen igen.. Bättre att bestämma sig för ett antal träningspass i veckan o hålla sig till det tills det blir rutin, (typ 4-5 veckor?) o sätt sen till mer om du tycker du orkar/vill. 🙂

    Delmål kan ju också va att man tränat upp sig så man orkar lyfta nån viss vikt (om du menar gå på gym o träna styrka) eller att man orkar springa/jogga nåt visst antal minuter eller km i streck. 🙂 Själv tycker jag det är roligare att fokusera på framgångarna inom träningen än bara på hur kroppen förändras då man lätt blir självblind. 🙂

    1. Jag tror 2-3 gånger i veckan blir ganska perfekt för mig! Kanske lika bra att skippa yoga ikväll eftersom jag ändå har lite träningsvärk, kanske? Jag vet inte riktigt hur det funkar. Förstör jag liksom kroppen om jag tränar med träningsvärk? Yoga är ju ganska stillsamt ändå. Tack för tipsen! Jag är nog inte så mycket på gym åtminstone nu till en början, men vill gärna börja pröva på det också bara jag får lite bättre kondis. 🙂

      1. Det e nog ingen fara fast du har lite träningsvärk.. 🙂 Oftast mjuknar det dessutom upp ”värken” istället för att gör den värre. 🙂

  3. Tidigare förde jag träningsdagbok. Inget avancerat utan bara ett vanligt häfte där jag skrev upp datum, vad jag hade tränat, hur längre och något annat jag kanske ville komma ihåg. T.ex. 30 minuter promenad med kompis A eller 1h simning. Sen hade jag gjort upp ett mål för månaden att jag skulle träna ett visst antal timmar och räknade i slutet av månad ut om jag hade uppnått målet eller om jag hade blivit någon timme under.
    Det som motiverade mig då var att jag alltid kunde gå ut och promenera eller träna hemma ifall jag inte ville gå på någon ledd timme men ändå ville samla minuter. Mitt mål var ju egentligen bara att röra på mig och må bra.

  4. Vilka fina ideér alla kommit med! Jag vill tipsa om att hitta någon att träna ihop med, man behöver inte ens träna samma sak bara man går till gymmet tillika. Då har man ju bestämt sig för det och kan inte svika en vän man lovat. Dessutom slår man två flugor i en smäll och hinner också skvallra lite med kompisen. Ett annat knep är att hitta en inspiration på sociala medier. Då är det bara att kika in på hens instakonto för att genast få motivation! Lycka till med träningen 🙂

  5. Vad roligt att du hittat motivation! För mig är det viktigt för att hålla uppe motivationen att hitta något jag PÅ RIKTIGT tycker om, vissa saker bör få en chans flera ggr. Innan man fattar tycke för just den ”grenen”, andra känner man direkt att det inte var något för en och då man är som ivrigast kan det kännas som om ALLT är lika roligt bara man tränar, tränar… det är viktigt att vara ärlig med sig själv om hur man känner, annars tröttnar man fort.
    Jag som yogat mycket har funnit massa inspiration och finner ännu det via Instagram 😊
    Lycka till! 😘

  6. Heja, heja! Som någon tipsade så tror jag också att det är bra att inte ha för höga mål i början; bestäm dej att träna 2 pass/vecka o så kan du ha ett som bonus om du hinner och orkar. Sen när du gjort det antal pass/vecka så skall du vara nöjd med dej själv, inte gå runt o tänka att du borde träna mera. Sakta kan du ju dra upp antalet per vecka. Men kom ihåg att 3 pass/vecka är urbra. Dessutom skall man absolut inte underskatta vardagsmotionen – gör lite extra (skotta snö, kratta löv, promenera till närbutiken/grannen istället för att ta bilen etc.). Det finns ju massa stegmätare som appar, kanske en sådan som räknar alla steg man tar kan motivera ytterligare till vardagsmotion och promenad (man kan ju ha ett mål på t.ex. 10 000 steg/dag som man måste nå (stegmängden kan ju regleras beroende på den ni å du nu når upp till)).

    Skriv gärna om hur det går!

  7. Du har fått jättemånga bra tips redan, och det viktigaste är att du har Börjat. 2-3 gånger per vecka låter utmärkt. Det är, som tidigare konstaterats här, viktigt att inte ta i för mycket, för då finns det stor risk att man ger upp.
    Tänk på att du behöver a) konditionsträning b) styrketräning och c) ”kehonhuolto”, alltså t.ex. stretching, avslappning o.dyl. för att träningen ska vara så mångsidig och givande som möjligt. Hitta det du tycker är roligt, variera gärna!
    Hitta den tidpunkt på dagen då det passar bäst för dig att träna, med tanke på allt annat du har i ditt liv. Den tidpunkten kan variera. För vissa passar det t.ex. utmärkt att träna en morgon i veckan, en lunchtid/dagtid och en kvällstid. Andra tränar enbart på morgonen eller enbart på kvällen.
    Delmål är jättebra. Förutom vikt och cm kan du också ställa upp andra (gärna mätbara) delmål. För konditionsträningen kan det vara att orka gå/jogga si och så långt på den och den tiden (vad som är rimligt och motiverande för dig), för styrketräningen att klara av att göra övning x som du inte kan nu eller att göra övning x med större belastning, och för den tredje typen av träning t.ex. att öka rörligheten i någon muskelgrupp som är styv eller där du har ont.

    Belöna dig gärna med icke-ätbara saker, det är perfekt! Lycka till!

  8. Känns det motigt i början och man har svårt att komma igång kan man ju ta en mjukstart och träna en gång i veckan den första månaden, en gång är ju bättre än ingen gång! Sen kan man öka till 2 ggr i veckan följande månad, därefter till 3 osv. Och så ska man inte glömma bort att t ex promenader, cykling, jogging osv också är jättebra att varva med och det kan man ta i samband med annat som t ex att gå eller cykla till jobbet, affären, när man ska gå ärenden eller hälsa på någon. Förena nytta med nöje! Samla ett gäng och gå ut och gå en gång i veckan. Vi var ett gäng här i byn som för några år sen gick ut på promenad, drygt en timme, varje söndag och det var jätteroligt! Man fick motion samtidigt som man fick träffa andra och prata om allt mellan himmel och jord. Tyvärr rann det ut i sanden sen när folk började ha så mycket annat program, vilket var synd. Sen så är det ju lätt att träna hemma också med olika rörelser och övningar, vissa kan man ju t o m göra framför TV:n om man vill! 😁Jag har ett litet häfte där jag skriver upp all motion, datum, hur länge, hur långt jag gått/cyklat/vandrat osv. Har inget särskilt utan bara för att ha lite koll på hur jag rört på mig, och är naturligtvis glad om jag varit så aktiv som möjligt under den gångna månaden/året.

  9. Mitt tips som alltid fungerar när jag har en svacka i träningen, vilket kommer, är att träna något du tycker är kul. 🙂 Jag brukar också anteckna veckans gjorda pass så ser jag hur mycket som blir gjort. Mest för skojs skull men ibland är det ju roligt om du får till en riktigt bra vecka.

Kommentera detta!

