Det dåliga samvetet

Den första tiden som mamma var annorlunda. Det där dåliga samvetet fanns inte så kraftigt – jag gjorde mitt bästa och försökte mest bara överleva allt, med en traumatisk förlossning i bagaget.

Men nu? Nu har jag enormt dåligt samvete för minsta lilla jag gör ”fel”. Naturligtvis gör jag det bästa jag kan, naturligtvis försöker jag vara duktig och pedagogisk och säga nej när det behövs och jo när det går att säga jo.

Jag tappar dock nerverna helt för snabbt ibland, på grund av alla de där små sakerna som inte längre känns så små när man upplever dem femtioelva gånger per timme eller dag. Då får jag dåligt samvete och känner mig som världens sämsta.

Eller de där dagarna när vi inte är ute särskilt mycket alls och lilla S springer omkring som en tok här hemma för att jag inte orkade vara ute så länge med henne, hon som kraftigt ogillar snön och mest bara klagar under tiden.

Eller när vi ser på tok för mycket på tv ibland, när jag läser att den rätta mängden tv för en liten en i den här åldern är ca 30 minuter per dag och det överskridits redan efter frukost idag igen.

Det finns så mycket onödigt som kan göra att en mamma som jag får dåligt samvete.

Men de flesta av oss försöker sitt allra bästa varje dag, men man ska inte behöva vara den perfekta föräldern hela tiden. Vi får hela tiden höra från massor av medier hur den perfekta föräldern ska vara, vi ska bara laga ekologisk mat från grunden, mammor ska amma i minst sex månader, aldrig skrika åt sitt barn, stiga upp 15 gånger per natt i flera månaders tid med ett leende, vi ska alltid ha tålamod, aldrig säga fel saker… Listan kan göras lång.

Vi glömmer lätt bort de där stunderna då vi är fantastiskt bra mammor (och pappor så klart!).

_MG_5880.jpg

2 reaktioner på ”Det dåliga samvetet

  1. Jaaa-aa hördu! Det där samvete är nog svart för mig! Känns som att jag borde få medalj för världens sämsta och skrikigaste häxmamma! Fy så ont det gör då jag lägger ner mig i soffan efter att jag sagt godnatt åt min stora tre plussare till unge! Mår dåligt för att jag gormar o morrar över allt och inget! Men en sak är jag super noggrann med (int för att det hjälper mitt samvete) det är att jag alltid kommer ihåg att säga förlåt till honom. Förlåt för att mamma har varit så arg, men mamma är så trött. Och då blir jag så jätte arg när du bråkar med mig.
    Men det är ju inte hans fel att jag är trött. Det är ju lillebrors fel. Varför ska då storebror behöva lida. Ouuu gaaad!! Inte e detta liv lätt just nu😔✌🏼

  2. DU är den bästa mamman åt saga. Punkt. Läser man alla böcker och går enligt alla regler så skulle vi flesta säkert bli tokiga. Så länge du trivs och inte på något sätt skadar ditt barn så är du perfekt!

Kommentera detta!

