Första finska meningen

_MG_9156

Första frosten. Ja, okej, inte riktigt första. Men nästan.

Efter en riktigt dålig natt gav jag morgongröt åt Saga, drog på mig en fleece och gick ut på bakgården en snabbsväng för att fota medan hon åt. Det piggade verkligen upp! När jag kom in förväntade jag mig kaos men som vanligt hade hon ätit helt perfekt utan att spilla en droppe. När hon får äta helt i fred äter hon otroligt fint, konstigt det där. Sitter man bredvid med en kopp kaffe så kan det vara gröt överallt och så ska ”mamma äppa” och vatten hälls ut för att det är så roligt att ”tokka vatte!”. Skönt i alla fall att slippa storstäda matsalen genast efter frukost för omväxlings skull.

Jag tycker verkligen Saga är i en skön fas just nu, även om hon emellanåt är så extremt mammig här hemma att det inte är riktigt klokt. Hon kan oftast säga vad hon vill, förstår jättemycket, som t.ex. att föra något i roskis och när man ber henne föra något till sitt rum eller hämta nånting. Livet är bra mycket enklare nu! Hon har också börjat leka korta stunder själv i sitt rum, sjunger och dansar (bl.a. Blinka lilla stjärna kan hon sjunga på sitt eget lilla språk) och förstår också mer finska nu. Alla barnprogram vi ser på Netflix eller Viaplay ser vi på finska, Pipsa Possu är det bästa just nu. ”Minä minä!” och ”minä olen Saga” kan hon säga på finska, även om jag inte tror hon vet vad det betyder ännu.

_MG_9176 _MG_9176

Mammas fina lilla tjej. Tänk så stor du har blivit. På måndag blir hon ett och ett halvt år!

Kommentera detta!

