Strong-minded is the new skinny

Ibland läser jag blogginlägg av andra människor som är skrivna från hjärtat och tänker på hur starka de är.

Jag brukar ju själv också skriva ganska rakt från hjärtat nu som då, men samtidigt är jag alltid lite rädd för vad folk ska tänka. Men å andra sidan – vem av oss har inte problem vi går och bär på? För mig är det lättast att skriva ner dem på bloggen.

En tid nu har jag verkligen känt mig helt fruktansvärt stressad. Visst är vårdledigheten helt underbar och jag hade aldrig bytt bort att vara hemma med Saga men ibland drar stressen bara över en. I morse fick jag en känsla i kroppen som gjorde att jag spurtade ut i kylan i pyjamas för att andas djupt. Den känslan har jag inte känt sen tiden före jag fick mina stressrelaterade epilepsi-attacker i lågstadiet. Det är verkligen ett tecken på att varva ner och sluta kräva så mycket av mig själv med andra ord.

Ibland funderar jag på hur det känns att gå in i väggen. Jag är inte nära på där ännu, men jag håller det i bakhuvudet ibland när jag har svårt att varva ner. Varje kväll efter Sagas läggdags ligger jag på soffan fast huset är kaos och det finns massor att göra. Varje kväll börjar jag höra pulsen i öronen så högt att jag knappt hör tvn eller mina egna tankar längre. Det tar jag också som ett tecken på stressad kropp, för läkaren hittade inget fel, utom en sned näsa på insidan, vilket jag inte tror kan börja påverka sånt nu plötsligt. Visst föreslog hon operation men vem har tid med sånt? Vem vet om det ens hjälper för bultandet? Nej, jag försöker ta det lugnt istället. Till en början åtminstone.

Det känns som att mitt nya motto just nu är detta nedan.

strongminded

Nu menar jag I N T E att de som går in i väggen eller känner sig svaga är omoderna eller dåliga på något sätt. Nej, jag känner bara att detta ovan är det jag och så många andra kämpar för just nu. Var och varannan människa jag känner mår riktigt dåligt just nu och har svårt att acceptera att man får ta det lugnt och tacka nej. Stora kramar till er som känner igen er.

För det är ju okej att varva ner, vet jag. Jag vet också att många av er också kämpar med att godkänna det för egen del! Det måste ju vara bra för kropp och själ att bara ligga på soffan ibland. (Eller varje kväll för den delen, om man ändå har kämpat hela dagen!) Speciellt nu när hösten är här och vintern kommer. Tänd några ljus, gräv fram en bra bok och bädda in dig i soffan under en filt. Drick en kopp te. Eller titta  på din favoritfilm, lägg på en ansiktsmask och ät popcorn. Att lacka naglarna kan vara konstigt terapeutiskt ibland. Den här veckan har jag fixat nåt smått och gott att äta varje kväll, ett tips är detta nedan.

Du behöver 

  • mysli, hemgjort eller köpt, riktigt hur du vill och orkar
  • söt smoothie (min innehåller banan, jordgubbspuré, röda vinbär, lite spenat och turkisk jogurt)
  • turkisk jogurt
  • bananskivor

Bara att lägga i våningar i ett glas. Jag la mysli underst, sen jogurt, banan, smoothie och lite mysli överst som dekoration. Smarrigt!

_MG_9028.jpg _MG_9028.jpg

Slutligen hoppas jag att ingen missförstår mitt inlägg och tar det negativt, det är mest för att intala mig själv också att det är helt okej att bara slöa på kvällen. Har ni fantastiska tips för att slappna av så dela gärna med er så vi andra får ta del av dem!

Puss o kram!

7 reaktioner på ”Strong-minded is the new skinny

  1. Ååh, jag kan såå koppla mitt eget liv till många av dina inlägg! Först i början på hösten kunde jag erkänna för mej själv att jag faktiskt var påväg att gå in i väggen i somras. Mådde så dåligt och var fysiskt sjuk men inga fel hittades. De som stoppa mej var min semester. Men nu e hösten här me alla måsten, stress,stress,stress och sen ska man hinna va mamma och fru ännu till, så känner jag att dendär känslan kryper på igen..
    kram från en annan tenalabo

    1. Åh, så tråkigt att höra! Hoppas du hittar nåt sätt att släppa några av alla måsten och stress så att du kan slappna av nu som då. Kramar! Ps. Såg på din blogg att ni haft svärfars skylift till husrenoveringen 😉

      1. Jaa man borde absolut lära sej att sätta ner foten och ta hand om sej själv! Att de är ok att inte alltid orka, att man oxå får va självisk och ta hand om sej själv ibland. Jaa, de gjorde vi 😉

  2. Vad tråkigt!
    Jag tänkte rekomendera en grej som verkligen hjälpt mig en massa; yinyoga. Jag har yogat ofta (flow, bikram, aerial) men yinyoga är helt annorlunda och kräver inte heller nån större förkunskap. Först blev jag helt galen på det (speciellt eftersom jag var van vid traditionell yoga) men nu kan jag inte vara utan det. Yinyoga så gör man inte tunga rörelser utan det handlar om att strechta musklerna och aktivera bindvävnad, dessutom är yinyoga otroligt terapeutiskt och avstressande. Man sitter länge i samma pose och fokuserar på andningen under tiden (Räkna långsamt till fyra både på in- och utandningen).

    Försökte hitta ett bra youtubeclip på åt dej för en hemmaövningen, detta verkar bra – hon pratar lite mycket i början men rörelserna är väldigt sköna https://www.youtube.com/watch?v=RQyX48NtDrQ Så sätt på sköna kläder, kanske lite relaxing musik i bakgrunden och ta ett pass när Saga sover. Lovar att du känner dej lite lugnare och balanserad efteråt.

      1. Håller med om att stretch-yoga är bra för att varva ner! Jag har gått på medicinsk yoga (det e typ nästan samma som yinyoga tror jag) nu under hösten, och under de där yogapassen får man verkligen koppla bort all stress och bara stretcha kroppen och andas. Fast jag skulle aldrig lyckas ta mig tid att göra ett pass hemma, så det är tur att det är ledda timmar. Kanske det går någon yogakurs hos dig också som du kan hoppa på?

Kommentera detta!

