Du kan äta socker igen efter bröllopet

Idag, märkte jag av en slump, är det en månad sen jag mätte mig senast kring midjan och höften, eller egentligen stussvidden. Bara genom att inte äta socker (sju veckor utan på söndag!) har jag på en månad minskat 3 cm i midjan och 2-3 cm i stussvidd. Det var lite svårt att mäta. Jag har alltså inte rört på mig desto mer än man gör som toddlermamma, men ändå har det stadigt minskat. Vikten står nu på -2,5 kg. Mitt nästa steg är att minska på kvällsätandet. Jag äter ofta bröd på kvällen och sen har jag morkkis, konstigt nog. Jag antar att det dåliga samvetet helt enkelt flyttat över från sockret till nåt annat.

Det lustiga är att mitt, i mitt fall lätt humorbetonade motto ”Du kan äta glass efter bröllopet” verkligen funkar, sjukt nog. Inte så att jag skulle tänka enbart på min bröllopsdag utan för att jag inser att det inte måste vara för evigt, men det måste vara just nu. För jag kan verkligen inte sluta nu när jag varit snart 42 dagar sockerfri.

Jag märker inga större förändringar i mig själv, men många har sagt att ansiktet ser smalare ut. Det jag däremot lägger bättre märke till är att jag så gott som alltid känner mig lite uppblåst. Därför skulle jag egentligen vilja köra total LCHF men som det är just nu har jag inte energin till det. Istället äter jag mycket mindre bröd, frukosten består av turkisk jogurt med hemlagad granola, mellanmål är kanske en smoothie istället för en smörgås. Maten försöker vi alltid laga från scratch, det har jag gjort sen vi flyttade ihop, före jag ens insåg hur mycket halvfabrikat det finns. Men ibland finns varken tid eller energi och få brukar det skita sig med LCHF-tänket. Men sakta men säkert, vet ni…. Nu när jag blivit av med det värsta suget har jag inte bråttom nånstans. Jag mår redan bättre.

6 reaktioner på ”Du kan äta socker igen efter bröllopet

    1. Det är lustigt hur många som säger så, för det skulle JAG ju aldrig tro när jag ser dem! I mina ögon är alla sockerberoende som jag – överviktiga och trötta. Verkligen en ögonöppnare detta på många sätt och vis! Kram

  1. Jag smäller också ofta i mig en massa jag inte borde på kvällarna, det kan bli smörgåskex, salta kex, skorpor osv framför TV:n. Äter annars så hälsosamt jag kan till frukost, lunch och middag, och visst händer det ju någon gång att det slinker ner något sött, men oftast är det nog det där småätandet på kvällarna som är boven för min del. Vet inte hur jag ska lyckas bryta den vanan och börja hålla mig till hälsosammare mellanmål istället. 😐

    1. Jag har faktiskt lyckas dra ner på det värsta nu. Jag upplever att det funkar bäst om jag antingen äter middag sent istället för att vi alla äter tillsammans (då äter vi föräldrar oftast nåt smått till Sagas middag), eller t.ex. lite ”söt” mysli och jogurt på kvällen. Popcorn poppade i kokosolja i kastrull räknas förresten nästan som superfood nu för tiden 😉

  2. Det går ju bra att testa och dra ner på vita mjölet. Jag tex äter nu bara havrebröd 100% och mår mycket bättre. Mjölket har jag också till stir del lämnat bort. Och flufssigheten har försvunnit.

Kommentera detta!

