En höstig lunch

Medan Saga sov passade jag på att tillreda tomatsoppa med getost.

Receptet är mycket enkelt – detta la jag i;

  • en burk (500 g ekologisk) passerade tomater
  • 500 g tomater skurna i klyftor, med eller utan skal hur det passar en själv. Jag gjorde det enkelt och hade skalen på.
  • 4 hackade vitlöksklyftor
  • 1 gul lök grovt hackad
  • lite ört-färskost
  • en halv förpackning getost
  • en grönsaks-buljongtärning & 500 ml vatten. Önskar dock att jag hade använt lite mindre, för jag gillar min soppa lite tjockare. Nu blev den lite väl rinnig.
  • salt och peppar

Stek löken och vitlöken först, blanda sedan i allt utom get- och färskosten. Låt puttra på i en halvtimme, rör sedan ner osten och mixa ihop allting till en slät soppa. Avnjut t.ex. med en varm smörgås till.

2 reaktioner på ”En höstig lunch

Kommentera detta!

