Vi sover inte längre

Vi sover inte längre hela nätter. Nånsin. Tror lilla S drömmer mardrömmar, för stackars liten gråter hysteriskt, ropar i sömnen o vaknar flera gånger per natt.

Jag vaknar inte varje gång hon gråter, men då gör sambon det som tur. Jag är för trött, antar jag. Som om han inte vore det, som jobbar från morgon till kväll. Redan efter ett par väckningar per natt så är jag helt förstörd så på ett sätt är det bra att jag sen emellanåt inte ens hör, så får jag inte dåligt samvete. 

Hur sov era vid 15-16 månader? Detta har hållit på en längre tid redan så minns inte exakt när det började, men på lördag blir hon 17 månader.

12 reaktioner på ”Vi sover inte längre

  1. Åh..kämpakramar till er! Vi sover inte heller, alls…inatt ca 45 min x 2… Lillfröken har snuva och infektionsastma, hostar hostar och hostar..upp och kolla var tionde minut minst.. men utöver det drömmer hon alldeles förskräckligt mycket, ropar mamma hela tiden och gnyr och snurrar runt. Från att ha sovit riktigt lugnt har senaste två månaderna varit rena cirkusen (dagisstarten har nog bidragit till mycket av detta). Hoppas S snart sover lugnare igen!

    1. Ojnej stackars lilla E! O stackars er föräldrar! Vi har det verkligen inte SÅ jobbigt, S vaknar endast några minuter per gång, eller hon somnar om på ett par minuter när man har gått in till henne… Så det är ju skönt iaf, synd bara att det räcker för att förstöra nattsömnen ändå! Men idag tog hon igen det och sov otroliga 2,5 h med en väckning på dagen! Kramar!

  2. Det går i vågor hos oss; sonen är nu 19 mån. Han sover vanligen oroligt från början av kvällen, kan vakna 2-5ggr mellan 22-00, men vanligen somnar han in o sover nog sen till kl 06. Men jag minns att i somras hade han en period då han vaknade hela tiden, och jag kunde vaka 1,5-2h/NATT med honom i 4-5v, Sen plötsligt lugnade det ner sig. Kämpa på, kanske hon har en växtspurt eller nåt..!?
    Men det är inte lätt då man måste vaka med dem 😦

    1. Urk så jobbigt! Vår Saga vaknar nog bara i nån minut per gång, eller beroende på hur länge vi väntar före vi går in (alltså hur länge det tar för oss att gräla inombords om vem som ska gå 😉 ) Jag misstänker att hon får sina sista tänder…

  3. Jobbigt! Hoppas det vänder snart! Vår 16 månaders har i några veckor (månader? Minns inte enns) vaknat upp måånga gånger per natt. Ibland hjälper det endast med att ge nappen men däremellan är det hysteriskt gråt hur vi än försöker! Hon sov relativt bra i flera månader före dethär satte igång.. man blir ju nog så trött!
    Har ni problem med annat än sömnen också? Ungefär samtidigt som vår tjej började sova dåligt äter hon också sämre, och har raseriutbrott mest hela dagarna tycker jag. Tror det är någon fas..(plus att hon nujusst får massor av tänder och är förkyld.. det suger ändå)

    1. Ojnej va besvärligt! Saga somnar nog när man ger tutten (nappen), ibland är hon dock ledsen en stund före hon tar den… Hon håller på att få de sista tänderna och har därmed lite mer magknip än vanligt har jag märkt, så tror också det påverkar mycket tyvärr. Ibland vaknar hon gråtande o fiser lite i sömnen o somnar om sen…

  4. Sedan en vecka tillbaka har Alicia sovit sämre. Vaknar ofta till vid 23 och är ledsen (vi har inte hunnit lägga oss så hon är ensam) och sedan kan hon ligga vaken på natten 1-2 timmar och snurra runt i sängen. Hon är inte ledsen eller så, bara vaken och ligger och bökar.

    1. Saga gör lika angående att vakna före vi lägger oss, förstår inte varför för hon sover ju i eget rum! Men kanske hon hör våra steg eller nåt… Som tur ligger hon aldrig länge vaken, några minuter, men det räcker ju för att förstöra nattsömnen.. Dessutom vaknar hon alltid JUST DÅ när jag börjar falla i riktigt djup sömn. Urk va jobbigt. Men av kommentarerna många har skrivit har vi det inte så jobbigt alls, inte för att man ska jämföra sånt… Hoppas lilla A sover bättre snart! Kram

  5. Moa vaknar ALLTID två h efter att hon somnat. Vid 2 1/2 hade hon ju nattskräck och det inföll alltid två h efter insomnandet. Nu har hon ingen nattskräck men ”vaknar” alltid en viss tid innan vi går o lägger oss eller när vi just har somnat. Hon gnyr o halvgråter sakta o verkar int alls reagera på att vi är där. Har undrat om hon vaknar då hon går in i en ny sömnfas!?

      1. 😆 int så kiva. Men jag är själv så lättväckt så jag vaknar vid minsta pip… dock föredrar jag hennes pipande framför nattskräcken för det var nog hemskt och förskräckligt obehagligt! 😑 hoppas Saga snart sover bättre 😊 i nåt skede vänder det!

Kommentera detta!

