Gå ner i vikt till bröllopet

Det känns som om man aldrig får skriva att man vill gå ner i vikt för att bli snyggare. Men det vill jag. Jag vill bli av med gravidkilona som blev kvar när det första halvåret som mamma var en enda tårfylld dimma, så att jag ska känna mig bekväm i mina pre-preggokläder. Resten av kilona handlar om hälsa.

Bildresultat för fitness motivation

Redan i lågstadiet fick jag höra att jag skulle se vad jag äter. Vet ni vad reaktionen på denna vikthets åt en tioåring var? Jo, tröstäta för att ”jag är så tjock”. Hade ingen sagt nånting nånsin tror jag att jag hade jämnats ut helt bra. För när jag ser på bilder från högstadiet då jag hatade min ”feta kropp” så är den normal. Helt normal. Men tack vare hälsovårdare som skulle följa upp och väga och mäta så har det istället gett mig en förvrängd kroppsbild.

Nu vill jag ju inte gå ner så mycket i vikt att jag ser ut som i högstadiet, för det är ju ingen vits. Men jag vill bli smalare över kroppen, få mindre mage som väger, för kroppens skull. Just nu svankar jag väldigt mycket och det tar på ryggen och axlarna en hel del, vilket i sin tur leder till att jag måste böja tillbaka eller sitta ner för att få slut på värken.

Vågen står faktiskt på tresiffrigt. Det trivs jag inte med, för när Sambon och jag träffades gjorde den inte det. När jag accepterade att nån kan älska mig för den jag är släppte jag taget om vikthetsen som ju faktiskt gjorde att jag mådde riktigt dåligt. Ja, eller accepterade och accepterade. Ska vi säga att jag godkände att det kanske kan hända.

Bildresultat för fitness motivation

Nu tänker jag också mycket hälsosammare än för (nästan) sex år sen då vi träffades. Det handlar inte längre om vikten i sig även om jag vill bli av med tresiffrigt, utan det handlar om att må bättre. Bli piggare. Slippa sockret som finns överallt av någon oförståelig orsak. Inte bli på soffan och ligga varje kväll.

Det handlar om att förändra livsstilen och vårt bröllop är den bästa motivationen hittills. Jag vill inte se på bröllopsfotona och tänka usch, som jag så ofta gör nu när jag ser mig i spegeln eller på bilder, sorgligt men sant. Att färga håret gjorde det lite positivare men spegelbilden är inte den jag vill se.

Saga är också en bra motivation. Jag vill ju inte att hon ska hamna i samma fälla som jag, jag vill att hon ska lära sig röra på sig. Jag vill inte att hon ska känna sig osäker på högstadiejumppan och rädd för att hennes par inte ska orka. Ja, på en jumppalektion skulle vi hänga över scenkanten och göra pull-ups? Push ups? Vad heter det? Nånting åt det hållet i a f. Och tack vare hälsovårdaren på skolan var jag säker på att jag var så tung och tjock att ingen skulle orka hålla i, så jag ville inte göra det. Tvingades ändå. Sen skrattade man åt fega mig. Saker man plötsligt kommer ihåg. Herregud så mycket skit jag borde behandla för att kunna släppa allt bagage. Stackars Sambon den dagen då jag släpper ner murarna och börjar prata om det.

Ja, nu har ni i alla fall en orsak till att jag vill gå ner i vikt ”inför bröllopet”. Det handlar ju om hela livet egentligen och inte bara den där ena dagen. 17 sockerfria dagar undan och jag tänker inte ens på socker längre.

6 reaktioner på ”Gå ner i vikt till bröllopet

  1. Jag känner igen mig själv så mycket i det du skriver. Jag har gått ner över 70 kg på några år, och jag kan helt ärligt säga att den enda orsaken till varför jag gjorde det var för att jag ville bli snygg. Eller känna mig snygg kanske är rätt ord. Jag var så jäkla trött på att vara den feta, att vara malplacerad överallt och ständigt känna skammen över att vara tjock. Jag har alltid haft god grundkondition och mått bra i övrigt och klätt mig väl trots min övervikt så för mig var det verkligen bara för att jag ville bli snygg. Och folk har varit rasande på mig för det.. de kan inte förstå hur jag kan vara så ytlig när hälsan borde vara den största orsaken, sen ännu det att jag vill operera både bröst och mage har gjort dem ännu argare.
    När jag ser tillbaka på mina bröllopsbilder där jag vägde 70 kg mer än nu känner jag inte ens igen mig själv. Jag blir äcklad av att se på bilderna och önskar att den dagen aldrig existerat. Det har gått så långt att jag inte känner igen den kvinnan på bilderna vilket har orsakat problem i mitt äktenskap.

    Ingen har någon som helst rätt i att blanda sig i varför du vill gå ner i vikt. Du har rätt att ha vilken som helst orsak som motiverar dig och du ska inte behöva stå till svars för nånting. Kör ditt eget race och är man då ytlig för att man vill gå ner i vikt för att bli snygg ja då får det vara så då. Jag känner mig iaf jäkligt mycket snyggare nu än när jag var 140 kg.

  2. Heja Sandra! Kom.ihåg, du behöver inte springa på jumppatimmar o dylikt för att du känner att du måste utan du ska göra sånt du själv njuter av! T.ex. promenader eller simning! Om du vill fara på promenad nångång elöer fast på skogsvandring (finns säkert någo vandringsstigar i Tenala åxå?) Så hör av dig, jag kommer gärna med!! 🙂

  3. Heja dig Sandra! Jag tycker inte man måste skämmas för att vilja gå ner i vikt, som du säger kan det också ha att göra med hälsan. Det finns ju även de som är i normalvikt som äter hälsosamt för att upprätthålla sin hälsa. Jag håller ju min vikt med att äta lchf, vilket jag tycker fungerar jättebra! Jag tyckte det var lättast att skippa sockret och mjölet genom att äta lchf, för att jag då ersätter det med mer fett och inte måste svälta mig själv. Hoppas det går bra!

  4. Heja dig!
    Jag känner igen mig i mycket du skriver, både skoltiden och önskan att se bättre ut. Men också hur starkt barnen motiverar mig. Jag vill bli en bra förebild för dem, jag vill kunna klättra i träd med dem (inte en chans att mina stackars armar skulle orka dra upp mig på en gren i dagsläget) och vill få leva så länge som möjligt med dem.
    Men ja, mest av allt vill jag få en kropp som jag TYCKER OM att se i spegeln!
    Hälsningar en karisbo på väg ner från 3siffrigt

  5. Hej! Jag tycker att det är bra att du vågar skriva ut att du vill gå ner i vikt för att känna dig snygg! Det borde vara lika självklart att man går ner i vikt för utseendets skull som det är att man färgar håret eller sminkar sig. Huvudsaken är att man gör det för sin egen skull, för att man själv ska få känna sig snygg. Det är klart att det lätt kan gå till överdrift och bli ohälsosamt, men det tycker jag trots allt inte att man ska oroa sig för för mycket. Med tidigare ätstörning i bagaget kan jag bekräfta att när man väl blivit av med hjärnspökena och lärt sig älska sig själv så krävs det väldigt väldigt mycket för att trilla dit igen.

    Stort lycka till! 🙂

Kommentera detta!

