Att vara miljömedveten

Malin skrev ett fantastiskt bra inlägg om eko-egoism. Alltså i sin korthet handlade det om att man köper eko enbart för att själv må bättre, inte för att miljön ska göra det.

Jag vet inte med er, kära läsare, men jag tänker mer på miljön än på mig själv i detta fall! Synd men sant. Denna stackars kropp har fått stå ut med mycket skräpmat och dåligt, och jag kämpar ju emot sockerberoendet också.

Men när jag köper eko, vilket jag gärna gör bara jag har råd med det så gör jag det för att jag tänker på att miljön mår bättre. För att jag tror på och hoppas att vi inte gör slut på jordens resurser totalt under min livstid. För att mitt barn ska ha en bättre framtid och bättre miljö på denna jord. För att fair trade och eko ska vara normen istället för det där lilla extra som man kan välja bort om man tycker. Inte nånting som finns i ett litet hörn längst bort på grönsaksavdelningen, eller ingömt längst ner i hyllorna.

Jag är långt ifrån perfekt när det gäller att vara miljömedveten. Men jag gör det jag kan! Jag köper ekologiska tvättmedel till hemmet, jag köper kaffet lite dyrare och lite bättre (och lite godare också!), jag försöker att inte köpa kläder i onödan, jag strävar till att köpa ekologisk eller inhemsk frukt. Jag försöker slippa plastpåsar och sorterar paff och tidningar och återvinner. Små saker i vardagen, men jag gör nånting i alla fall. Julia är ju en fin förebild för zero waste och miljömedvetenhet, vilken förändring hon har gjort sen hon var på skribaläger och jag en av hennes hjälpledare… Tummen upp Julia! Tycker ni ska kika in hos henne också.

Men berätta, vad gör ni för miljön? Smått som litet. Allt är hemåt.

 

8 reaktioner på ”Att vara miljömedveten

  1. Vi har faktiskt skippat tvättmedel från butiken och använder oss av ”pesu pähkinöitä” som finn att köpa på en eko sida på nätet (därifrån beställer jag också mat som inte fås från butiken. .ehehhe)
    Och så sorterar vi paff, papper o glas. Borde börja med kompost också med det luktar så mycket och drar åt sug flugor/banan flugor så det har fått va..🙈

  2. Jag väljer också ekokött och t.ex. mjölk av etisk synvinkel, jag bryr mig om hur djuren mår helt enkelt. Men jag/ vi äter långt ifrån alltid ekoprodukter men vi köper mer och mer hela tiden.
    Och så sorterar vi, det har vi blivit mycket bättre på.

    1. Vi köper köttet från en gård 2 km ifrån oss, det tycker jag vi gör riktigt bra även om det är lite dyrare! Man gör så gott man kan liksom 🙂 Kramar

  3. Vi såg nyss dokumentären cowspiracy och har nu ätit veganskt i ett par veckor. Det är inte så lätt men tänker som dig att vi gör det för våra barns framtid. Barnen äter dock nog kött och dricker mjölk. ( Sonen äter dock kött bara på dagis och dottern hemma men hon är bara 7 månader och jag är rädd att hon får för lite proteiner nu innan hon är 1 år annars.) Sen sopsorterar vi i bioavfall, papper, paff, glas och metall. Vilket är lätt då vi bor i höghus med bra sorteringsmöjligheter. Ekologiska bananer äter vi alltid , men annars köper vi ekologiskt då vi har råd. Ja, pirkkas eko tomatkross köper vi alltid också! Köper mest begagnade kläder åt barnen. Borde också börja ta med tygpåsar till butiken! Hur gör ni med frukt och grönsakspåsar?

    1. Så fint av er! Jag har så dålig fantasi och försöker skippa kolhydrater så känner att jag nog behöver lite kött i mitt liv ännu, och mjölkprodukter… Kanske sen nån gång i livet 🙂 Frukt och grönsaker kan man ju väga skilt o sen lägga i samma påse, eller ha med en tygpåse att lägga alla i 🙂

  4. Jag skulle rekomendera att se filmen Cowspiracy, vet att tiden är knapp hos er men den fick mej att tänka helt om vad gäller eko och etik, och börja göra mera plantbased mat. Dessutom innebär det ju mycket grönsaker vilket hjälper en massa om man vill gå ner i vikt på ett hälsosamt sätt. Det är inte en film som fokuserar på djurens roll i köttproduktionen utan hur människans kött/mjölkprodukt konsumtion är den största miljöboven vad gäller hav, klimatförändring och regnskog.

    Vid sidan om att försöka äta mera plantbased, vilket fått mig att skippa mycket kött och byta ut många mjölkprodukter mot växtbaserade alternativ, så försöker jag satsa på närproducerat och är stenhård på att inte slänga mat, man får vara lite kreativ med det – modifiera recept men det mesta kan också frysas in – har t.ex. en burk i frysen vart jag slänger in tomatkanter (du vet, första och sista skivan man inte vill ha på smörgåsen) som jag använder till pastasås.

Kommentera detta!

