Om att bli non-sugar shamed

Jag har skrivit om det förr x antal gånger och nu är jag där igen – Saga får inte äta extra socker. Ingen glass, inget godis, inga kex, ingen saft.

Det är något som verkar driva människor till vansinne. Vad för sorts föräldrar är vi riktigt? Inte socker!? Inte ens saft? Nej, inte ens smaksatt jogurt. (Som ju innehåller lika mycket socker som glass.)

Socker är som gift för kroppen. Jag är väldigt sockerberoende och jag kan erkänna det, men det gör det inte lättare. Är jag i matbutiken tänker jag alltid ”men kanske bara en liten chokladstång”, varje gång. Det är ett beroende och jag vill inte föra över det åt min dotter som inte förstår vad det är än. Jag vill försöka bli av med mitt beroende så att vi sen när hon blir äldre kan ha ett sundare förhållande till socker hela familjen.

Men som rubriken säger klart och tydligt blir vi non-sugar-shamed. Alltså folk reagerar som om Saga skulle röka, när vi då de facto inte ger henne socker. Det är konstigt att inte ge sina barn saft och godis. Ovanligt. Ser vi då också ner på alla som ger sina barn socker? Borde man ta avstånd av oss och låta bli att ens nämna godis?

Nå, så här är det. Nej, jag ser inte ner på dem som ger sina barn socker. Men jag ifrågasätter det kraftigt. Ingen bebis eller toddler behöver extra socker, och det finns redan i allting. Så gott som all färdigmat du köper innehåller socker. En leverlåda innehåller åtta sockerbitar, om jag minns rätt.

Åtta. Sockerbitar. I. Leverlåda.

Allt har socker i sig. En kan inte ens lita på att babymaten är sockerfri, alltså talar nu om tillsatt socker. Fruktsocker får hon i sig, men det är en annan story. Piltti har flera fruktburkar som innehåller tillsatt socker. Enligt dem vill inte barn ha om inte det är tillräckligt sött. Men vet ni vad? Barn lär sig tycka om olika smaker. Är allting sött när de fyller ett blir det bara svårare att ge mindre söta saker.

Nu finns det ju många som tycker det är okej att ge kaka, kex, saft nångång. Det kan jag förstå. Barnen behöver ju som sagt inte det, men det är ju en vana som så gott som alla finländare sysslar med, och det är ju svårt att låta bli. På kalas blir det socker, till kaffet en bulla eller kex. Så jag förstår. Men Saga får inte det ändå. Inte ens på kalas. Inte ens bakom ryggen på mig. Vi märker det nog.

Sen är det många som påpekat att det är fult att äta choklad själv och inte ge åt barnet. Men även där vågar jag påstå motsatsen. Är barnet ett år gammalt kan jag lika bra gnaga på möglig blomkål och hen kommer ändå vilja smaka. Nu för tiden räcker det med att jag säger ”Det är mammas” så accepterar Saga att hon inte får det och det är jag banne mig stolt över. Jag har klarat av att hålla min viktigaste princip. När hon blir äldre är det en annan sak.

Men tillbaka till non-sugarshaming. I mitt huvud är det helt oförståeligt att vi som inte ger socker åt våra barn är de som får dumma kommentarer. Bara det är ju så fel. Det är ju så upp och ner. Varför är det inte de som ger socker flera gånger i veckan som ifrågasätts? De flesta vet ju att barn inte behöver det, för att inte tala om vad socker gör åt sköra små mjölktänder. Det har flera gånger skrivits om att socker är som en drog. Vill du verkligen ge det åt ett barn som inte är tillräckligt gammalt för att förstå vad hen får?

Det här är ett ämne som är otroligt känsligt för många, lite som amning så där, jag antar att det är för att man vet att man inte borde, men det är bara enklare att ge socker istället för att säga nej ibland. Men vet ni vad, ni är helt säkert fantastiska föräldrar ändå och era barn kommer högst troligen att bli fina individer. Det här är bara min åsikt! Ta inte åt er och bli arga, för vi gör alla som vi gör. Det här är en viktig sak för mig och många andra, och jag vill bli av med alla dumma kommentarer och försök att truga i mitt barn socker bakom ryggen när jag och hennes pappa uttryckligen inte vill att hon får det. Och nej, vi tror inte att vi är bättre än nån annan som föräldrar pga detta.

15 reaktioner på ”Om att bli non-sugar shamed

  1. Håller med dig till hundra procent. Skulle själv vilja skriva ett inlägg om dethär men har inte vågat eftersom jag inte är mamma själv och det brukar bli sådan kalabalik om man öppnar sig om uppfostran&barn då. Jag förstår inte varför man inte vill sitt barn det bästa? Varför ger man socker eller typ franskis åt ett litet barn? Så länge man inte ger sådant så vet den ju inte vad det smakar och har således inget behov av sött och slipper bli likadana sockermonster som vår generation. Blir också så chockad när folk berättar att deras tvåårings favoritmat är cheeseburgare från McDonalds… Tycker du är en sjukt bra förebild som har noll tolerans kring socker åt ditt barn. Socker är gift och helt onödigt för kroppen. Jag tänker ha samma princip som du den dagen jag får äran att bli någons mamma.

  2. Jag håller också med, det var oerhört jobbigt att få omgivningen att fatta att man inte ville ge barnet något med tillsatt socker i… inte gav jag ju dem t.ex. alkohol heller!

  3. Tyvärr används godis som en sorts belöning, hjärnans ”belöningssystemet” vänjer sig fort att godis=jag är duktig/glad/nöjd, varje gång man sedan känner sig nere/trött/ledsen är det just det hjärnan vill ha! man kan lika gärna vänja systemet till att belöning= limbild/jordgubbar/frukt..eller som en liten pojke jag känner som väljer gå till torget och köpa kallrökt fisk istället för lördagsgodis eftersom det är det absolut godaste han vet (har vant sig att äta bär och frukt istället från liten 🙂 )

  4. Håller helt med dig om att det är konstigt att det är ni som blir ifrågasatta, när ni valt det som är mycket hälsosammare. Stå på dig!

  5. Jag får också negativa kommentarer om detta, något som började redan när min dotter var 1 år och inte fick sötsaker på sitt eget kalas. Hon får fruktpure och färsk frukt, men inget vitt socker. Såklart finns det vitt socker även i mat (limpukkabrödet har jättemycket socker!) men alltså inget extra socker som typ kakor, glass, godis, fruktyoghurt osv.. Vi har märkt att vi inte längre kan äta sådant framför henne för just nu vill hon smaka av allt vi äter, men det är ju inte så svårt att spara godispåsen tills hon gått och lagt sig. 🙂 Hon hinner nog äta socker under sitt liv, men visst tycker man synd om henne ibland när alla andra får för man vill ju inte att hon ska vara utanför. Tror det är helt naturligt att känna så, men jag har hellre lite skuldkänslor av att inte ge henne än att ge henne, om du förstår hur jag tänker 🙂

  6. Håll fast vid era principer så länge det bara går! Vi klarade av det tills sonen blev två. Då började han få smaka på bakverk och liknande ibland. Sen till julen blev det pepparkakor osv. Godis har han aldrig fått och inte heller smaksatt yoghurt, flingor eller mysli. Vi äter bra hemlagad mat och väldigt sällan halvfabrikat. Men jag gillar att baka och han att hjälpa till och då har jag svårt att inte låta honom smaka. I grädden sätter vi dock aldrig socker och inte i plättar eller våfflor heller, så sånt känns det helt ok att äta ibland till kvällsmål med mycket bär till. På dagis hade vi dock förra året så att han inte fick äta glass och kex till efterrätt eller mellanmål. I år blir det tyvärr inte så då han nog skulle bli ledsen då de andra får. Tycker det är fel att sånt serveras på dagis, men vad kan man göra? Jag hade tänkt att vi skulle klara av att hålla det längre och är lite besviken på mig själv. Ska försöka hålla lillasyster borta från socker minst lika länge åtminstone.

  7. Way to go, säger jag! Fortsätt så! Nu har jag inga barn, men om jag skulle ha det skulle jag undvika socker så mycket som möjligt. Jag ser själv hur sjukt mycket socker och snabba kolhydrater påverkar blodsockret och det är inte nådigt alltså. Okej, jag har typ 1-diabetes och är sjuk, men en frisk kropp producerar ju insulin på samma sätt som jag gör när jag istället sprutar in det i min kropp manuellt, så på det sätter skiljer det sig inte så mycket. Personligen tycker jag att vi har ett sjukt samhälle som har så mycket socker och skräpmat runt omkring oss, så jag applåderar verkligen alla föräldrar som gör som ni!

  8. Vår flicka är 1 år 9 månader och vi har försökt hålla bort sockret ganska så bra tycker tycker jag. Hon äter mycket frukt och älskar bär så det är ju det bästa 😃 nu i sommar har hon fått smaka lite av vår glass vi köpt typ 2 gånger. Men hon har aldrig fått kex, bulle, saft, godis. Våra föräldrar har nog flera gånger tyckt att nog behöver hon få ett kex, varför skulle hon behöva det? Då hon lika nöjd äter jordgubbar hallon, vindruvor, smörgås.

  9. Tack Sandra för detta super inlägg! Som om jag skulle ha skrivit det själv! Jag tycker exakt lika och är själv sockerberoende och gör mitt allt för att barnena får i sig så lite tillsatt socker som möjligt. Jag har tom fått höra kommentaren att frukt har ju också socker i sig när jag hellre ger frukt åt mitt barn än glass! Kan inte förstå hur NÅGON kan jämföra en mandarin med glass/kex!? Nu är vår äldste redan 3 år och nu får han nu som då bulle/kaka och då oftast hemlagat. Han var på dagis i lite under ett år från att han var 1 år 3 månader till 2 år och de tyckte väl att jag var sprittsprångande galen när jag inte lät honom få munkar på vappen, de hade gett honom en mandarin istället och han var hur lycklig som helst! Det går alltså OM MAN VILL! Men nu blir det en alltför lång kommentar, borde väl skriva ett eget inlägg om saken för de väckte väldigt många känslor.. Våran lilla fyller 1 år om lite på en vecka och hon skall få en muffins med receptet du skrev ut i samband med att Saga fyllde ett år! Tack Sandra för ditt fina inlägg och du är inte den enda som galet nog blir non-suger shamed

  10. Bra skrivet! T.o.m upplysningstandskörerskan ”förväntar” sej att alla familjer har lördagsgodis!! Barnen är 6 och 4 år gamla, får nån bit choklad nu och då, oftast när dom är på besök nånstans. 5 år tog de innan flickan ens börja fråga efter godis.

Kommentera detta!

