Hur du kan undvika att få hudcancer

Alltså usch, vilken s k r ä p natt jag har haft. Känns som att jag inte har sovit en enda minut djup sömn före 04.30 då Saga vaknade o blöjan hade läckt. Som tur somnade hon om efter blöjbyte, sängklädesbyte och lite mys i vår säng… Solen var ju redan på god väg upp så trodde inte hon skulle kunna somna om. Nattetid är jag pessimist så blir jag glatt överraskad sen när hon somnar genast! Haha.

Dessutom brände jag mig lite i solen igår så det har säkert påverkat sömnen också, har inte kunnat komma till ro helt enkelt. Usch, läste om nån som fått hudcancer och fått nån månads tid att leva och blev så rädd när jag tänkte på hur jag bränt mig hela tre gånger i år, aldrig förr har jag bränt mig flera gånger per sommar så solen är verkligen superstark i år! Jag har efter att Saga föddes blivit jättenojig med att eventuellt ha cancer, kollar brösten dagligen (vilket ju inte är dumt egentligen) o håller koll på alla nya födelsemärken som uppenbarar sig. Läste någonstans att man har större risk för hudcancer om man har många födelsemärken, samt att den normala vuxna kan ha upp till 70 stycken. Jag kan räkna till halva det på armarna. Men! Här kommer några tips i alla fall om någon annan är orolig. Du ska kunna känna dig trygg

  • Om märket inte är större än 5 mm
  • Om märket är jämnbrunt
  • Om märket inte sticker upp/buktar ut
  • Det är runt och jämt till utseendet
  • Det kliar inte och blöder inte

Några tips för att undvika att drabbas

  • Undvik solen när den är som starkast, alltså mellan kl 11 och kl 15. Håll dig i skuggan! UV-strålarna träffar dig också där.
  • Smörj in dig med en solkräm med minst spf 30. Krämer med mindre spf påverkar inte så mycket eftersom man oftast smörjer in sig i ett ”normalt” lager och inte ett tjockt lager av krämen.
  • Klä dig i långärmade tröjor och långbyxor när solen är som kraftigast.
  • Håll koll på födelsemärken och om nånting börjar förändras, växa, blöda eller sprida sig, så tveka inte utan gå genast till en läkare för att kolla upp det. Hellre ett besök i onödan än ett besök för sent!

Det var nu några punkter jag hade att dela med mig om av hudcancer. Min pappa hade cancer vilket bidrar till min rädsla att få nån typ av det, samt bidrar till att jag försöker leva hälsosammare och mer ekologiskt. Jag har själv varit en av dem som säger ”Alltså man får ju cancer av aaaallt” sådär ”roligt” och ”lätt”, men det är ju så klart inte sant. Däremot ökar risken för cancer av mycket. Därför försöker vi här hemma leva lite mer ekologiskt, då när vi har möjlighet och råd till det. Största delen av våra produkter i duschen är ekologiska. Vårt diskmedel är det. Tvättmedlet borde jag byta till tvättnötter. Det krävs inte mycket egentligen! Och snälla, köp ekologiska bananer. Det är ju det minsta man kan göra, för där ändrar priset inte ens mer än någon cent. Utseendet är det samma och smaken lite bättre.

_MG_3885

Kommentera detta!

