Om 6 saker man kan göra hemma med barn

Rosie bad mig berätta vad vi gör hemma om dagarna. Det enkla svaret är att vi inte så ofta är bara hemma om dagarna. Saga är nöjdast om vi åker hemifrån på förmiddagen en sväng, ingen skillnad vart egentligen men då är hon inte lika gnällig och uttråkad resten av dagen. Jag brukar därför dela upp alla ärenden lite, på måndag handlar vi kanske mat, kikar på ett loppis eller far till lekparken på tisdagen, kanske hälsar på hos någon eller får gäster på onsdagen…

Är vi bara hemma så brukar hon få kolla på Mumin ett avsnitt eller två efter frukost, inte för att hon ser på det men då brukar hon vara nöjd en stund i alla fall medan jag dricker en kopp kaffe. Efter det är vi verkligen fastklistrade i varandra hela dagarna (om vi inte åker iväg nånstans.) Ibland är hon nöjd och glad om jag städar, ordnar eller inreder lite i nåt rum med dörren stängd, då minskas hennes värld lite och jag tror att hon därmed inte heller behöver stressa över att jag ska gå iväg nånstans. För där jag är, där är hon, ibland blir hon ledsen och arg trots att jag alltid berättar åt henne att jag går o vart jag går. Vårt hus är inte stort men hon blir ledsen i alla fall. Lite småjobbigt men jag har vant mig.

Konkreta små tips på vad man kan göra tillsammans hemma om man inte har några planer för veckan kommer i en lista här nedan

  1. Sortera tvätt. Saga tycker det är så kul, trots att det inte blir så sorterat egentligen.
  2. Ha hemmadisco – höj volymen lite och dansa runt tillsammans.
  3. Om ni har en trädgård så gå ut! På vår gård finns alltid något att undersöka. Det senaste är vinbären som är sjukt spännande och goda, Saga äter och äter och äter och vill inte alls gå iväg därifrån.
  4. Teckna! Jag har A2-storleks ark här hemma som Saga sitter på och ritar med kritor. Ibland sitter hon vid matbordet men hon tycker pappret prasslar så roligt när man sitter på det…
  5. Städa – Kanske passar bättre åt +1-åringar men, Saga brukar t.ex. få lägga plastburkar tillbaka i lådan från diskmaskinen, och som jag skrev uppe kan hon undersöka allt möjligt medan jag städar i nåt rum. Dammsuga är dock big no no, hon är fortfarande rädd för dammsugaren…
  6. Bada! Min dotter råkar vara ett vattendjur som skriker av glädje när hon får bada, numera går hon dagligen o river fram sitt badkar o säger BAAAAABA så det här är en punkt som lätt gör att en timme går om man har en tråkig dag.

Jag kan också erkänna att dagarna lätt blir tråkiga om vi har flera dagar i rad som vi inte gör något speciellt, så det är inget man ska skämmas över tycker jag! Hoppas nåt av tipsen hjälper dig!

Kommentera detta!

