Om orden som får mina öron att blöda

Få saker är så irriterande att höra som förälder som orden ”Vänta bara, det blir värre”. Läste på Carros blogg i morse om Lo som säger nej åt allt, och i kommentarsfältet får man naturligtvis läsa just orden VÄNTA BARA.

För mig känns det som om den som säger eller skriver det säger ”Det du upplever är ingenting, sluta gnälla, för jag har minsann haft det värre och dessutom före dig, så jag vet.” Personligen har jag hört detta så många gånger nu att det kommer ut ur öronen, och allvarligt, snart börjar jag svara med elakheter. Eller ”Små barn, små problem, stora barn, stora problem”. Den kommentaren säger samma sak tycker jag. ”Sluta gnälla för det blir nog värre sen, jag vet för jag var där före dig!” Jag gråter inombords varje gång. Stora barn, stora problem? Jag får inte röra mig en millimeter här hemma utan att en viss dam blir hysterisk. Kan inte förstå att det finns barn som låter mamma gå till ett annat rum. Men mer om det i ett kommande inlägg, bara jag täcks publicera det.

Men hur tänker ni angående detta? Är det inte dags att sluta och istället säga ”Jag förstår dig/Jag kan tänka mig/Så besvärligt/Hoppas det blir bättre snart/osv”? Ha lite empati istället för att berätta att det minsann blir värre ännu, när föräldern redan tycker det är tungt och kanske bara vill prata eller skriva av sig lite. Inte ens skämt av den typen är roliga. Kan vi öva tillsammans?

  • Jag förstår dig.
  • Det är säkert tungt.
  • Hoppas det blir bättre snart.
  • Jag kan tänka mig!
  • Så besvärligt!

Se, det var väl inte så svårt?

11 reaktioner på ”Om orden som får mina öron att blöda

  1. Ja jisses du har så rätt! Här har jag/ vi också alltid fått höra att ”vänta bara när hon är tre” , ”vänta bara när hon är fyra” ”och huhhuh tänk sen när hon är i tonåren”. Tack men det där hjälpte inte precis och vi har just nu ett helvete, fattaaaa.
    Vår dam har haft så jobbiga trotsperioder o annars också ett mycket häftift temperament men ju äldre hon blivit, ja desto bättre har det blivit! Inga vredesutbrott längre som räcker en halv timme. Nu kan vi prata, diskutera och fundera och hon är så himla mån om hur man talar till andra, hur man reder upp bråk med vänner, hur man tröstar och jag vågar ju tro och hoppas på att det vi jobbat för gett resultat 😊
    Kämpa 😘

  2. Alltså jaa, håller så med dig! Alla barn är olika och en period som är jobbig för någon behöver ju faktiskt inte vara jobbig för en annan. Jag till exempel som har upplevt (och fortfarande upplever!) spädbarnstiden som väldigt jobbig och verkligen hoppas att de ska lätta senare, vill inte höra ”Om du tycker det är jobbigt nu, VÄNTA BARA..” Det ger mig ingenting! Låt mig bara få tycka det är jobbigt nu, utan att förminska det liksom.

    Har dock tack o lov sluppit mycket vänta bara-kommentarer, säkert pga vad vi gick igenom i början, men blir såå trött när jag läser dem på bloggar.

  3. Håller helt med dig. Dessutom så känns inte samma saker tunga för alla. Det är så individuellt vad man tycker känns tungt och lätt. Dessutom så behöver det inte ens ”bli värre” som många tycker och säger.. 🙂

  4. SÅÅÅÅ SANT! Det behöver inte alls bli värre. Been there, done that, och jag blir lika rabiat varenda gång nån säger det där om små barn, små bekymmer etc. Bort med såna nedvärderande tankar när andra har det jobbigt ❤

  5. Ja, inte är det ju nån tröst alls då det känns tungt i nuet! Då behövs uppmuntran och stöd och om möjligt lite avlastning med allt, tills det börjar kännas bättre igen! Ibland känns en dag så förskräckligt tung (behöver ju inte alltid bero på barnet) och om man då upplever det så så ska inte någon förminska det. Och det kan bli bättre!! 🙂 Större barn kan utrycka vad de vill, vad som är fel, leker gärna längre stunder för sig själv osv..visst kommer det nya annorlunda utmaningar, men man måste ju få se positivt på barnets utveckling, det är ju något fantastiskt, inte nåt vi ska skrämma upp varann med!

  6. Jag har 4 barn i väldigt olika åldrar. Jag brukar säga att bekymren (och glädjen) ändras med ålder istället. Min 1 åring låter mig inte heller gå ut ur rummet utan att börja gallskrika, min 3 åring testar vad hon får och inte får göra. Min 6 åring blir lätt besviken och missnöjd över sig själv om hon inte klarar det hon vill göra och sen har vi 16 åringen med allt vad det innebär att snart bli vuxen.

  7. Känner igen mig! Jag förstår mig inte på dessa sortens ”ord i all välmening”. Kan inte folk bara vara tysta istället?
    Jag har föresten också en 1 år 4 mån som vägrar låta mig gå någonstans utan att det skall vara ett drama! Plocka ur/i diskmaskin, koka, bädda – jaa att ens kunna sitta ner o äta i fred är out of the question hos oss just nu! Men vi kämpar på 🙂

    1. Nej eller hur! Tycker inte alls det är välmening. Snarare ett hån nästan 😀 Jaa det är så dramaaaaatiskt! Jag hade väntat på en PAUS mellan faserna men istället blev mammigheten värre 😀 ojoj.

  8. Ja tänk att man inte kan visa lite medkänsla och förståelse istället när någon har det jobbigt, utan måste komma med sitt ” vänta bara…” vilket ju inte alls gör saken bättre! En sak jag blev sååå trött på under graviditeten var att alla bara drog fram allt det NEGATIVA med att få barn: hur jobbigt det var med skrikande barn, sömnbrist, stinkande blöjor man måste byta, allt man inte längre kunde göra osv osv osv. Till sist frågade jag en bekant om det faktiskt inte fanns något positivt med att få barn, och hon svarade att barn ger så otroligt mycket. Att visst kan det vara jobbigt men man får så otroligt mycket tillbaka – det första leendet, de första stegen, att få se barnet växa och utvecklas. Det var något jag tog fasta på och uppskattade att höra efter alla andras ”vänta bara” och ”oj så skönt att ha sluppit ifrån småbarnsåren”.

Kommentera detta!

