Om att hata hushållsarbete

Vet ni vad som gör mig riktigt sur och inåtvänd emellanåt (nästan varje kväll)? Hushållsarbetet. Alltså seriöst. Jag är en enda disk- och tvättmaskinsfyllare, -tömmare och -upphängare varje kväll känner jag. Hatar att det aldrig tar slut, har lust att sälja 90% av våra ägodelar varje gång. På kvällarna borde jag varva ner och sätta mig i soffan för att slappna av, kanske läsa en tidning och äta en smörgås i lugn o ro, men istället står jag där i köket eller hjälpköket och perklar och städar och morrar och surar, ikväll kokade jag dessutom mat åt Saga på samma gång. Grr.

18 reaktioner på ”Om att hata hushållsarbete

  1. Du är inte ensam om att känna så! Kan bli SÅ trött på disken som hopar sig, hundhår på golvet, tvätthögarna som aldrig tar slut… Och så står man där sent på kvällen och plockar i diskmaskinen, städar undan efter busungen, vattnar blommorna, städar kaninburen, laddar tvättmasinen och fixar och donar när man helst skulle vilja slänga sig i soffan och hinna umgås med sin andra hälft på tumanhand ens en liten stund innan han ska gå och lägga sig.

    1. Det är just det, då det aldrig tar sluuuuuuut! Hatar att vakna o se köket i kaos men behöver verkligen slappna av också 😀 Inte lätt.

  2. Gör alla sånt här kvällstid? Jag försöker alltid få det bort under dagen, ibland öppnar och stänger jag luckan till diskmaskinen 10 gånger för att barnen försöker ‘hjälpa’ till. Men hellre det än att göra det sen den lilla stunden mellan att barnen somnat och man själv ska sova 🙂 sen brukar nog gubben tömma den andra maskinen disk om inte jag hunnit 🙂

    men visst känns det som om man inte gör så mycket annat än diskar, tvättar och dammsuger när man är mammaledig :/

    1. Jag gör det nog på dagen också 🙂 men oftast blir det inte så mycket gjort med vår dam med, plus att det ju sen blir mera hela tiden… 😀

    2. Får inte så mycket gjort dagtid med ett litet yrväder som far på, har ibland fullt sjå att hinna fixa mat och ev hänga tvätt… Och när F sover försöker jag hinna vila lite själv. Sen när min man kommer hem och är trött och behöver vila en stund är det igen fullt sjå att få middagen lagad med en liten dam som bara rymmer iväg och ställer till hyss och stör pappa… 😁

      1. Ja här är det också två yrväder som ser till att inget blir gjort på första försöket 🙂 jag har nog sänkt ribban väldigt lågt. Nu har vi haft en bra rutin när lillen sover andra gången ca kl. 15 så får den äldre se på TV och jag fixar disken. Oftast är det första lugna stunden på hela dagen så i samma veva brukar jag laga middagen om vi inte har rester från föregående dag. Tyvärr har rutinen inte hållit de senaste två dagarna och nu svämmar disken över men här sitter jag och läser bloggar 😀

        1. Wow, du är duktig! Jag hoppas nästa barn är lite nöjdare för sig själv för annars kan vi lika bra bo i tält då ingen ändå hinner göra nånting 😀 Ja ibland måste man ju läsa bloggar o slappna av istället, bra gjort ! 😉 Kram

          1. Alla gör vi vårt bästa 😊 jag gör det som måste göras, sen kan det gå två veckor igen före jag får sovrummet dammsuget 😂 oftast blir bara köket och vardagsrummet dammsuget och de allmänna ytorna +dotterns rum om jag hinner så långt 🙂

  3. Ja, vad ska man säga. Det blir ju inte lättare med flera barn och heltidsjobb. Dessutom är här flera hemma o råddar efter att man själv farit på jobb och före man kommer hem. Man går sänka ribban helt enkelt. Kommer ihåg att det fanns en tid då jag dammsög varannan dag (då jag var hemma med första barnet) nu är det bra om det blir en gång i veckan.

  4. Jess, precis så där är det. Eller jag tycker jag har de där rollerna hela dagen lång. Lägg till en leksaksplockare, matlagare/planerare och städerska. Läste i Johanssons och Silverligan (eller vad den boken nu sen hette) åt Viggo i kväll, där gick mamman i strejk. Lockande idé faktiskt. Hon ville ha sommarlov hon också. Kanske vi borde strejka en dag tillsammans?

  5. Jobbar din man kväll eller? :p Eller har han andra ansvarsområden i hemmet? Vi hatar sådant där lika mycket med Riku, och är jäkligt noga med 50%. Vi brukar köra olika ”deals” som okej om du byter lakan så röjer jag köket och sätter på en tvätt. Ibland sätter vi till och med en timer och städar så mycket vi bara hinner på 10 minuter. Ibland undrar jag om vi är 12 år gamla haha.

    1. Nää men han e egenföretagare inom byggbranschen så ibland jobbar han t.ex. 7-18 😀 O så kanske laga räkningar eller nåt på kvällen ännu, eller klippa gräs eller skotta snö… Vi kan inte göra såna deals för Saga är så krävande o ska ha uppmärksamhet hela tiden (HELA TIDEN, trodde jag drömde när jag såg hennes kompis krypa iväg ti sitt eget rum idag för att leka ensam haha). Men lagade faktist ett städscchema idag så får se hur de går 😀 😀

Kommentera detta!

