Om att skriva en bok

Ibland tänker jag att jag vill skriva en bok, försöka göra nån slags guide till hur det var att vara mamma första tiden med en kropp som tog 11 månader (ja, nu först) på sig att bli någorlunda normal efter hormonstormen som graviditet, förlossning och stor blodförlust innebar. Inte riktlinjer, inte så-här-ska-man-göra, utan helt enkelt en bok med tips och tankar och funderingar om vad man kanske inte behöver fundera på så mycket före bebisen kommer eller alls egentligen, om sånt som vi stressade över i onödan. Såg mig själv som ganska avslappnad och stressfri inför förlossning och inför att ha en bebis att ta hand om, tänkte att vi gör som det känns bra! Men ändå stressade man med mängden mjölk då Saga började få ersättning, med gråten som aldrig slutade, med tuttflaskor som gav magknip, med att en del blöjor gav röd rumpa o andra inte! Sånt där som nu i efterhand känns självklart.

Vad tror ni? Har jag nånting här? Som barn ville jag bli författare och det vore ju så fantastiskt roligt att ge ut en bok. Lite starstruck av Peppe som ju snart ger ut en till, Livet & patriarkatet. Känner att jag gärna hade tagit några tips av henne. Synd att kvinnan bor i LA o därmed inte kan bjudas in på en kopp kaffe så där bara!

Skärmavbild 2015-12-01 kl. 08.47.52 

Bilderna lånade från Peppes blogg.

I högstadiet var jag inte den mest inspirerade skribenten och trots att jag själv ansåg mina uppsatser vara bra så tyckte inte lärarna det, men efter att ha bloggat regelbundet i nio års tid så har ju det språkliga utvecklats en aning. Att jag är en av de största bokmalarna ni nånsin träffat på gör ju också sitt. Så tänker mig att det skulle kunna gå.

6 reaktioner på ”Om att skriva en bok

  1. Go for it! Själv tyckte jag det var jätteintresssnt och också lärorikt att läsa böcker just om andras erfarenheter under graviditeten och den första tiden med en liten baby.

  2. Absolut! Varför inte? Kanske det skulle vara extra intressant om du nu skrev ner dina upplevelser och sedan låta texten vila och se hur du dels kommer utvecklas i dina åsikter och känslor om allt som hänt och om att vara mamma och sedan lägga till det….vet inte om jag lyckas förklara så bra, men oftast ändrar ens tankar en hel del och hur man förhåller sig till olika saker då man inte längre är mitt uppe i det. Tycker den biten är extra intressant..hur man utvecklas och mognar i sin roll som mamma, hur det kändes ”då” och ”nu” liksom. Märker själv hur väldigt annorlunda jag förhåller mig till saker nu jämfört med för några år sedan (med tanke på andra stora händelser i livet). Tja, detta bara en spontan idé, hur som helst, det är aldrig fel att skriva ner sina tankar och upplevelser! Skriv om och vad du känner för och se vart det leder! Jag hejar på dig! 🙂

  3. Jag tycker att go for it. Du älskar ju böcker och det vore ju helt otroligt om du skrev en egen bok. Och det där tycker jag absolut du kan skriva om. Hur det kändes DÅ och hur det känns NU. Tummen upp!

Kommentera detta!

