Ett svarsinlägg till ett svarsinlägg

Carola skrev om mammalådan 2016 och om hur det är mycket pojkfärger i den. Caroline i sin tur svarade på inlägget med ett inlägg om hur blått inte är endast en pojkfärg.

Jag började skriva en kommentar men kände att det går lättare att blogga i ett helt eget inlägg istället.

I mina ögon är blått inte en pojkfärg, men rosa anses av otroligt många vara endast en flickfärg. Otaliga är de gånger jag har fått svara på frågan ”Är denna för flickor eller pojkar?” då det handlar om nåt klädesplagg. Mitt svar varje gång är att den passar för båda. Beroende på vad man tycker om i klädväg.
Jag har fått många konstiga blickar och följdfrågor i stil med ”Men är den inte lite flickig?” Höjden då jag en gång fick en VIT TRÖJA MED BRUNA KNAPPAR I HANDEN och frågan ”är detta en pojktröja?”.

IMG_20150524_211802.jpg
Saga min dotter eller son? I pojkkläder – ve och fasa! 😀  

Saga har just denna ”pojktröja”, och hittills har ingen misstagit henne för en pojke. Ve och fasa en sån förälder jag är nu som klär mitt barn i pojkkläder. Inte.

Hade jag haft en son hade han fått ha rosa på sig. Kanske inte rosa klänning än så länge men om han senare likt Knivlisas son vill sova i nattlinne istället för pyjamas ska han banne mig få göra det. Samma sak om Saga vill sova i en pyjamas med robotar, eller ha en jacka med dinosaurier på. Vill hon ha rosa jacka med blommor och prinsessor får hon ha det likväl. Hon får ha det om hon vill. Så länge hon vill.

Nåja, nu handlade detta om mammalådan egentligen. Min tanke om mammalådan är lika som Carros. Den innehåller alltid mycket mera ”pojkfärger” än ”flickfärger”. Varje år innehåller den färger som blått, ljusblått, ljusgrönt och mörkgrönt, orange och turkost. I år innehöll den väl lite gult och rött också tror jag? ETT PLAGG I VAR FÄRG. Vilket framsteg! Men aldrig nånsin har den innehållit rosa, trots ljusblåa och gröna plagg år in och år ut. Ljusgult är tydligen så långt som det kan gå för könsneutralitetens skull. Jag tog mammalådan (fick 2014s modell) men eftersom jag gillar också rosa, gult och ljusgrått men inte retromönster i brunorange och allt det mörka så använde jag bara det blåa som fanns, byxor och en pyjamas bl.a. Men i jämlikhetens syfte, var är de rosa blommorna? Nu finns där blåa ugglor, jag vill se rosa blommor också. Eller en rosa halare istället för alla blåa/gröna/bruna?

Som Carro skrev:

Förra året var ju halaren blå, jag undrar när den ROSA eller RÖDA halaren ska komma? Bara för att det är fina färger, på samma sätt som blå är en fin färg liksom. Tror du det sku komma mycket klagomål om halaren skulle vara rosa och vit randig nått år?

Nej, blått är verkligen inte en pojkfärg enligt mig. Men rosa är en flickfärg enligt alltför många.

16 reaktioner på ”Ett svarsinlägg till ett svarsinlägg

  1. Bra svar Sandra! DJIIIIS jag blir så frustrerad då Caroline nu menar att jag inte sku klä min pojke i rött eller rosa, eller Lo i blått eller grönt – det var ju verkligen inte det de handlar om! Jag om nån klär Lo i vilka färger som helst, bara det är rent och helt. Nujust går hon omkring i bruna byxor och en grön body liksom! Det jag menade med inlägget var ju att OMVÄXLING förnöjer och det sku ju vara roligt om det, som du skriver, nångång sku vara blommor och sånt istället för bara tråkiga blåa och gröna bodys. Nå int är det ju bara det men du fattar!

  2. Alvis hade en lila+gul halare som kom med mammalådan 98 och jag tycker den annars också hade mer ”flickiga” färger. Kanske de tyckte att det var för flickigt förr och har gått mot mer blått och brunt efter det…?

    1. Enklast sku de ju va om man sku dela upp allt procentuellt i olika färger o variera plaggen efter det varje år 😀 i år är halaren blå, sen gul, sen grön, sen rosa, sen blå…

      1. Jag skulle gilla det! Men sen skulle det säkert komma massor klagomål på att man inte kan använda halaren för att man har en pojke o halaren är rosa. Snart är vi väl där att man får välja färg på innehållet i lådan.

  3. Målet med lådan är väl alltid att den ska innehålla plagg som ”passar till båda könen”. Problemet är att man tolkar könsneutralt som pojkigt. Det är inte en slump att det är så, utan det beror på att det som tolkas som flickigt har lägre status. Det är samma mekanik som ” pojkflicka” – det finns inga ”flickpojkar”. När flickor klär sig pojkigt är det coolt, när pojkar klär sig flickigt är han bög. Kvinnor går i byxor men män går fortfarande inte i kjol. Och så vidare.

    Av samma orsak är en blå halare till en flicka inte ett problem, men nog en rosa till en pojke. Vilket ju egentligen är helt idiotiskt. Men så länge flickighet anses lägrestående ( det gäller ju inte bara kläder utan också hobbyer, intressen och fankultur) så kommer det att vara såhär.

    Hoppas kela nån gång sku vara så modiga att dom sätter med rosa plagg.

      1. Nå verkligen! Hela grejen är absurd – och än mera absurda är de som i sten hävdar att blått är pojkigt och rosa flickigt – för typ inte längre tillbaka i tiden är 100 år var det tvärtom. Helt konstruerat, med andra ord.

        Jag kunde för övrigt inte låta bli att analysera skiten ur det här lite mera i bloggen. Hehe.

        1. Ja eller hur! Det var ju ganska just helt olika, intressant hur det har ändrat på såpass kort tid. Varsågod och analysera bara, det är ett så intressant ämne! 😉

  4. Och när ska det synnerligen diskriminerande namnet moderskapsförpackning ändras till någonting mera jämlikt?? Jag hejar för familjelåda. Eller babylåda kanske.

  5. Nu har jag inte läst alla kommentarer men ville bara lägga in en tankeställare!
    Tänk vad bra att vi FÅR EN LÅDA! ☺️

      1. Här får man ingenting 🙂 Här har jag nog aldrig klätt Julian i rosa, men nog rött. Men trots majken har flickiga kläder med blommor osv, så frågar många hur gammal han är 😂

        1. Nej, men nu handlade ju debatten om könsneutralitet i mammalådan o int om man får någo eller int 😉 Haha Majken o Saga, våra pojkar !

  6. Synen på färger har ändå ändrats med åren. När jag gick i lågstadiet, tror det var på 6:an, hade en pojke i min klass fått en orange tröja. Då förfasade sig alla och så att det där är ju en FLICKFÄRG! Idag finns det ju både rosa, röda och lila tröjor och skjortor åt men och ingen tycker det är något konstigt med det. Pojkar har röda kläder. Så nog har synen på färger ändå ändrats. Fast de rosa kläderna åt pojkar lyser fortfarande med sin frånvaro, det är sant. Och jag håller med om att det kunde vara mer rött och t o m rosa i mammalådan också, för rättvisans skull, och inte bara mer pojkaktiga färger. Vi fick också 2014 årslådan och över lag gillade jag kläderna i den och allt har nog blivit använt. Men i affärerna skulle jag ha efterlyst mer neutrala färger då när vi ännu inte visste om vi skulle få en pojke eller flicka, men det var VÄLDIGT tydligt uppdelat i flick- eller pojkkläder. Rosa, blommigt, volanger och ”prinsessigt” åt flickor och blått, grått och klara färger och pojkaktiga tuffa mönster åt pojkar. Har inga problem med att klä Felicia i blått, grått, brunt, grönt osv och vissa gånger tror folk säkert det är en pojke om man ser till vad hon har på sig, det har hänt att folk frågat! 😁

Kommentera detta!

