Om att överleva dagen

Igår natt vaknade Saga kl fyra på natten och tyckte att det var morgon. Jag var så unenpöpperössä att jag verkligen inte visste vad jag skulle göra, så i två timmars tid försökte jag ge tutten, låta henne vara, hålla handen, vägra ta upp henne ur sängen för att hon skulle förstå att det är natt, istället höra på babbel och stundvis lite gråt tills hon äntligen somnade klockan sex. Efter att det blev tyst o jag visste att hon somnat tog det ca tre sekunder för mig att somna. Halv nio steg vi upp och då var det en överlycklig tjej som stod i sängen o hojtade HEJJJ när jag kom in i rummet. O vilken mamma blir inte glad av det!


Förmiddagen tog vi det lugnt
, eller ja, så lugnt det nu går. Jag gjorde en latte med en trippelespresso och hann till och med dricka den någorlunda varm! Tände lite ljus, beundrade de fina tulpanerna som Silje hämtade och så kollade vi lite på barnsånger på Youtube. Årets mamma, I know right? Ibland måste man. Då Saga sov sin tupplur borde jag ha klätt på mig, borstat håret och tänderna, sovit en stund kanske (???), skrivit matlista och allt möjligt sånt, istället satte jag mig ner o klippte lite mönsterdelar och sydde en klänning. Ibland undrar jag hur jag tänker, när energinivån är på -5 och man istället börjar sy.

Mot eftermiddagen åkte vi iväg till Ekenäs för att få nya vinterdäck, o så skulle Saga vara nån timme hos sin älskade fammo så att jag fick handla ifred. Kikade så klart in på loppis Trollet en sväng också o gjorde några små fynd. Verkligen en bra dag att vara en stund för mig själv, hade så ont i huvudet och ögonen var riktigt trötta. Det är som att Saga vet att det blir måndag för väldigt ofta sover hon dåligt söndag-måndagnätter. Fast tror det blir fullmåne nu igen, det påverkar henne verkligen varje månad.

Hur har ni det idag? Och påverkar månen era barn? Nyfiken här!

10 reaktioner på ”Om att överleva dagen

  1. O ja vi har mångalningar här. Jag har själv varit mångalen länge. Minea föddes under fullmåne och där började hennes karriär som mångalen. Också Leo visar vissa månader prov på att lida av samma sak tyvärr. Pekka sover bäst av alla under fullmåne. Kiva för honom liksom 😉

  2. Jo, i alla fall märkte man det på storasyster tidigare. Nu håller ju lillebror mej vaken så reagerar liksom inte på att det är fullmåne eller inte.
    På tal om lillebror så vaknar han nu varje natt och är vaken ca två timmar och pratar på. Och sen tar han morgon före klockan 7 😴 hoppas för er skull att Saga inte vaknar sådär flera nätter! 🙂

  3. Adde har aldrig reagerat på månen men ska bli intressant att se med Alissa för hon föddes just efter fullmånen, de sa på BB att det var därför där var sån kaos just då 😄

  4. Vi har inte sett att månen skulle inverka som tur är. Men på sista tiden har hon sovit oroligare och det händer alltsom oftast att hon vaknar på natten. Lagom frustrerande att sitta där i all evighet flera gånger per natt och försöka få en liten buse som absolut inte ska sova att somna… 😐

Kommentera detta!

