Om att vara mamma

Jag har hela dagen haft nån slags önskan om att blogga om hur det är att vara mamma. Jag vill skriva ett djupt inlägg med viktiga punkter och tankar rakt från hjärtat, ni vet, ett sånt där som alla mammor känner igen sig i. Men det är svårt, så svårt! Det jag känner i mig går inte att beskriva i ord. Jag tänker försöka ändå. Så här känner jag mig som mamma!

_MG_4573-2

Att vara mamma innebär att jag aldrig (eller mer sällan än förr i alla fall) känner mig riktigt tillräckligt bra, för alltid finns det nån som gör lite annorlunda och kanske lite bättre? Folk är snabba med att komma med kommentarer och åsikter trots att flera av dem inte har egna barn. När du har barn är du nämligen public access! Alla vet bättre om din lilla baby än du själv. Trots att de kanske inte ens vet namnet på hen. Trots att de varit hemma hos er fem gånger sen babyn föddes för några månader sen.

_MG_4054

Att vara mamma betyder att jag flera gånger om dagen tänker ”Tänk att du är min! Tänk att jag har dig!”, för att vara mamma betyder gränslös kärlek till den där lilla typen som kan hålla mig vaken fem nätter i rad o som vissa dagar mest är missnöjd. Den där lilla typen som öppet och ärligt älskar mig tillbaka och helst bara vill vara med mig. Som med sitt skratt och leende och sina stora dregliga pussar räddar hela mitt liv varje dag.

Att vara mamma betyder att jag har stått inför en massa nya utmaningar i mitt liv, som att komma över gränsen till att åka nånstans med ett barn som eventuellt bara skriker hela tiden i vagnen, som eventuellt gör att svetten rinner på mig och ögonen tåras, samt att arga tanter som ville ha en lugn stund i matbutiken stirrar ilsket på mig som inte får TYST PÅ HENNE. Tro mig tanten lilla, jag älskar inte att hon gråter heller! Ibland måste man bara ge upp och slutföra sitt uppdrag snabbt.

_MG_4681-2

Att vara mamma har gjort mig till en annan person helt och hållet. När hon gråter i nån annans famn vill jag helst ta henne till mig, för jag vet att jag funkar bäst i 99.9% av gångerna, samma om hon faller och slår sig och nån annan hinner fram före. Bara att tänka på dagen hon föddes får mig tårögd av glädje. Jag har fått längre stubin, jag kan gråta över allt och ingenting, jag är ändå lugnare, jag känner mig helt annorlunda än förr.

Att vara mamma betyder att man aldrig är färdig. Man är aldrig den där perfekta mamman, för på samma gång som du lär ditt barn allting lär hen dig lika mycket, om inte mer.

Att vara mamma med en blogg innebär att många tror att det jag skriver på bloggen är hela vår vardag, hela vårt liv, när det egentligen är en liten liten bråkdel. Har vi haft en jobbig dag har den ändå antagligen innefattat en massa kärlek, pussar, kramar och famnmys. Kärleksfulla blickar och jag-älskar-dig. Har vi haft mycket program berättar jag knappast allt ändå. Har vi varit på shopping får ni nog inte se allt vi köpt. Ni vet, bloggen är inte allt. Men mina läsare är ändå fantastiska! Åtminstone ni som kommenterat på sistone, maken till pepp alltså ❤

_MG_5591

O så några kopierade punkter på finska från bloggen Dear Moments and Me. Fler hittar ni i detta inlägg.

  • Ruoka tulee syötyä joko huudon kera, kylmänä tai helkatinmoisella kiireellä. Koliikkivauvan kanssa syömisen voi unohtaa kokonaan.
  • Ennen lasta et ymmärtänyt, mitä elämä pienen vauvan kanssa on. Lapsettomat ihmiset eivät ymmärrä sinun nykyistä elämääsi.
  • Ajatukset revitään kokoajan kappaleiksi ja kaikki keskeytyy päivän aikana tuhat kertaa. Jos on yhtä huono keskittymään, kuin esimerkiksi minä, niin asioiden loppuun saattaminen kestää joskus kuukausia. Parhaillaan asiaa ei tarvitse sitten enää hoitaa ollenkaan.
  • On kokoajan niin väsynyt, ettei muista vaikeita sanoja, kuten kissa tai polkupyörä. Kokonaisen, järkevän lauseen muodostaminen tuottaa suuria vaikeuksia. Toisen kertoessa pitkää tarinaa, tippuu kärryiltä jo parin ekan lauseen jälkeen.
  • Vauvan nauru on ihanin ääni maailmassa.
6 reaktioner på ”Om att vara mamma

  1. Jamen precis sådär e det, upp och ner och sen upp igen. Och bland alla goda råd får man trösta sig med att man ändå själv känner sitt barn bäst och vet vad som fungerar!

  2. Vilken bra text! Allt stämmer in på mig sen jag blev mamma för snart 3 år sedan ❤ hur trött man än är eller hur irriterad man är så skulle man gå igenom eld och flytta på berg för sina små skruttar!

  3. Så bra skrivet, och precis så där är det! Livet som mamma är som en berg- och dalbana, det är verkligen ingen dans på rosor alla gånger men i slutändan är det ändå den stora kärleken till det lilla barnet som uppväger för allt det där tunga och svåra! Bara att veta att för henne betyder man ALLT, för henne är man tryggheten, hela hennes liv – det är stort. 💞

Kommentera detta!

