Mammalista

När blev du mamma?

– Jag blev mamma i april 2015, då var jag 23 år gammal.

Hur många barn har du?
– En perfekt flicka på nio månader.

Var graviditeten planerad?
– Ja det var den, och mycket efterlängtad.

När berättade du om graviditeten?
– I vecka nio fick den närmaste familjen veta. Då hade vi varit på ett tidigt ultra pga blödningar, och ett hjärta slog fint.

wpid-psx_20141126_203244.jpg

Hur många barn vill du ha?
– Jag har alltid tänkt mig två, men nu vill jag ha tre. Jag vill inte göra detta bara en gång till!

Tätt ihop eller långt isär?
– Mer än 1 år, mindre än 4 år mellan barnen vore perfekt.

Oroade du dig mycket under graviditeten?
– När jag fick blödningar tidigt i graviditeten slogs jag av en helt fullständig panik, jag ringde mödrapolin o nästan grät fram mitt ärende. Annars var jag väldigt lugn under graviditeten!

Hur var graviditeten?
– Förutom ischias som började ganska tidigt så var den väldigt enkel. Förlossningen var ju istället en historia i sig…

Gillade du att vara gravid?
– Jag kände mig jättevacker och fin med magen! Tungt var det i slutet förstås, speciellt då hon gick 2 veckor över tiden.

Visste ni vilket kön det skulle bli?
– Man såg det väldigt tydligt på ultraljudet, så ja.

Apropå förlossningar. Hur var den?
– Själva förlossningen gick fort och var relativt problemfri, 6h 17 minuter tog den. Trots lustgas som var hemsk, krystkänsla och en epidural som höll i sig en ynka halvtimme kallar jag det lätt. Det som hände efteråt var lite mer dramatiskt, Saga hjälptes ut med sugkopp och sen blödde jag 4.2 liter och hamnade akut på skrapning. Det sista orden jag minns är ”Vi kan inte vänta så länge på mer blod!” så det är ju ett mysigt minne. Ni kan läsa mera här; Del 1, del 2, del 3.

Hur var första bebistiden?
– Ganska tung, eftersom jag var ensam efter den första veckan. Amningen funkade inte vilket vi inte förstod då, så hela dagarna gick i princip åt till matning. Dessutom hade hon magknip dagligen från 2 veckors till 4.5 månaders ålder. Förutom detta var jag ju själv ett vrak efter förlossningen, så i efterhand önskar jag att jag hade bett om mer hjälp. De första månaderna är en enda dimma och jag grät dagligen av utmattning och uppgivenhet. Fick diagnosen lätt förlossningsdepression men tog mig ur den själv. Trots det var Saga alltid sen födseln den jag älskar mest, så det är jag glad för.

 

Hade ni bestämt namnet sedan innan?
– Ja, eller vi hade ett par alternativ. Sambon fick bestämma på BB om hon skulle vara en Saga, och så blev det.

Ett råd till blivande mödrar?
– Ät. Be om hjälp. Fungerar inte amningen så sluta, du kommer över det (nån dag, jag har ännu inte riktigt kommit över det fullständigt) Gör det som du känner är rätt. Ta till dig råd om du vill, men tänk på att alla barn är olika och därför kan råden också modifieras enligt ditt barn. Våga säga nej till besök. Det bästa rådet vi fick i början var att man inte behöver byta blöja vid varje matning på natten (om inte det var kakkablöja förstås). FÖLJ INTE RÅDEN FÖR HUR MYCKET ERSÄTTNING DITT BARN SKA ÄTA. Bebisar äter inte för mycket. De slutar när de är mätta. Råden är riktgivande, ja, men många bebisar äter massor mer än det som står på förpackningen.

_MG_4373

Kommentera detta!

