Svar på en läsarfråga

Jag fick en bra fråga i kommentarsfältet av Lilith.

Du har nämnt att du ska vara vårdledig ett år, och jag vill gärna höra hur du/ni resonerat i den frågan, eftersom jag själv är i valet och kvalet hur jag ska göra…

(…)

Problemet är att jag inte har någon arbetsplats att gå tillbaka till eftersom jag bara jobbat som vikarie, utan det blir att söka nytt och det är inte det lättaste att få i dessa tider…

Jag visste redan före Saga föddes att jag vill vara vårdledig med henne i minst ett år. 9 månader kändes helt för tidigt för att lägga henne på dagis! Så ren från början har det varit klart att vi ska klara det på något sätt. Förutom vårdbidraget kan man söka vårdtillägg, vilket vi kommer att göra ifall man nu skulle få nån tia till med hjälp av det.

Jag vet att året kommer att bli otroligt tufft ekonomiskt, alla sparpengar jag har kommer att gå till att betala försäkringar och lån i år. Men jag tror verkligen att det är värt det, för den här tiden med Saga kommer aldrig tillbaka! Dessutom jobbar jag deltid annars, så en arbetsdag kan vara från kl 15-19, 10-14 eller kanske från kl 9-19, medan Sambon är egenföretagare och därmed inte heller kan jobba det där exakta åtta-till-fyra som många andra gör. Livspusslet med dagis och jobb och familjetid är vi alltså inte riktigt redo för ännu. Dessutom vill jag inte heller komma hem från jobbet efter kl 19 (att sluta kl 19 är de vanligaste turerna för mig) och ha en timme tid med Saga före hon ska lägga sig.

 

Jag tror verkligen att det kommer att vara värt det att vara vårdledig, men jag har ju också ett jobb att återgå till sen när det är slut. Kanske du kunde vara vårdledig ett par månader och sen anmäla dig som arbetslös? Man kan ju få mer än dubbelt upp som arbetslös än som vårdledig från FPA (Tänk att ”lönen” för vårdledighet och dygnetrunt-arbetet med ens eget barn blir ca 10€/dag!!! Nånting är fel där…), medan ”nackdelen” där ju förstås är att du kanske får ett jobb genast.

Hur tänker ni läsare om vårdledighet? Hur har ni gjort? Kommentera gärna så får Lilith fler tankar och åsikter!

 

6 reaktioner på ”Svar på en läsarfråga

  1. Vi resonerade som så att jag tar amorteringsfritt från min del av lånet eftersom jag anser att jag är lyckligare av att få vara med barnen då dom är små och att det inte är så stor skillnad om jag har lånet betalt två år tidigare eller senare. Tror också mina barn är lyckligare så här. Min man drar sitt strå till stacken genom att i princip försörja oss, delvis också genom att använda besparingar. Med första barnet hade jag också en del sparat.

    Överlag tycker jag att barnen är så små en så kort tid att vi satsar nu på att vara där för dem då de behöver oss.

  2. Tusen tack för att du tog upp frågan i ett skilt inlägg! Jättebra att få höra hur andra resonerat i den här frågan och hur de löst det rent praktiskt. Jag skulle ju som sagt gärna vsra hemma ännu åtminstone till hösten, skulle ha känts helt horribelt att sätta henne i dagis redan nu och tycker nästan det är svårt att förstå hur någon har hjärta att göra det när de är så små… Men det är ju klart, alla har ju inte möjlighet att stanna hemma nör nu vårdbidrag och vårdtillägg är så futtiga. En arbetskamrat till min man sa att hans fru haft flera kompisar som efter att mammaledigheten tagit slut anmält sig som arbetslösa och varit hemma med barnen när de precis som jag inte haft något jobb att gå tillbaka till (och då fått mer pengar än som vårdlediga). Det lutar nästan mot att jag får göra det, för om min man blir beviljad alterneringsledigt så har vi i så fall inte ens en hel lön att leva på och med lån och allt som ska betalas så skulle det i så fall bli alltför tajt med ekonomin. Visserligen har jag lite besparingar att ta till om det riktigt kniper, men dem hade jag ju tänkt använda till investeringar i framtiden, bl a när vi så småningom tänkt bygga ut vårt trånga och väldigt opraktiska vardagsrum och dessutom bygga ett nytt förråd på gården, sånt som vi redan i åratal sett fram emot och sparat till och som verkligen blir högaktuellt när Felicia blir större och vi behöver mer utrymme. Skulle kännas väldigt surt att få skjuta upp de projekten ytterligare på obestämd tid. Problemet är som sagt precis som du sa ifall jag nu mot förmodan skulle råka få ett jobb ganska snart (eller arbets-och nöringsbyrån tvingar en på någon kurs eller annat jobb av något slag, då står vi där utan vårdplats och vet inte hur vi ska lösa det… Är det så länge min man ev är hemma är det inga problem, men före och efter blir det knepigt. Går att söka om dagisplats till hösten, men jag vet inte hur det är då om jag fortfarande är arbetslös då, får man ha barnet i dagis då? Vet att vissa har det och att folk oftast inte ser med blida ögon på att man ”tar upp en dagisplats i onödan”. Sen är det ett annat problem också. Fortsätter jag jobba inom köksbranschen på samma sätt som tidigare så funkar det inte alls. De har kunnat ringa typ kl 6 på morgonen ”Kan du komma och jobba?” och det går ju inte när man har ett litet barn, som dessutom då borde ha en dagisplats på heltid IFALL jag får jobba, fast det ibland kan vara en hel måbad som jag inte alls har något jobb eller så bara någon enstaka dag. Suck. 😧 Så vad göra? Skulle helst jobba med något helt annat eller så ha fast jobb så man slapp fundera… Systemet är verkligen inte till för oss stackare utan fast jobb, då faller man liksom emellan både med jobb och vårdplats… 😕

    1. Hjärta att sätta på lekis? Öh. Skall fatta mig kort. Är inte många andra länder som det finns vårdledigt i. Och väljer man då att bli hemma får du 0euro och kommer utanför rätten att få arbetslöshetspengar.

      Blir inte värre för mammahjärtat att lägga en 10 månaders eller 13 månaders till lekis. Som mamma blir jag tyvärr aldrig klar for det och vill att februari aldrig skall ta slut!

    2. Det är långt till hösten, man kan alltid sätta in ansökan om dagisplats och sen fundera närmare. Man behöver inte ta emot dagisplatsen. Om man får jobb som arbetslös så har kommunen/staden att ordna dagisplats ganska fort, tror det är två veckor men är inte helt säker. I andra fall måste man söka fyra månader innan.

      Och ja, man får ha barnen på dagis fast man är arbetslös eller mammaledig. Från och med hösten ändrar ju detta men 20 timmar har alla rätt till oberoende.

Kommentera detta!

