Fredagsmus

itsfriday.jpg

Ja, fredagsmus. Vi har ett möss som envisas med att snylta i vår roskis. Himla mysigt. Inte första gången. Ett par dagar sen hade jag chansen att skicka iväg den till skyarna men missade. I allmänhet gillar jag inte att döda djur, men när den nu är i vårt kök om nätterna o kanske smutsar ner med bobbor där vår lilla dotter kryper omkring…

Vår lilla dotter! Hon har sovit hela natten. Varje gång jag vaknar efter en sån natt tror jag spontant att nåt har hänt. Så ovanligt är det. Men där låg hon o snusade i sin säng, säkert aningen slut efter gårdagen då hon under tiden 08-17 sov 15 minuter sammanlagt, uppdelat på två yttepytte powernaps. Stackars liten. O stackars mamma! När Sambon kom hem slocknade jag på soffan under en filt före nån hann säga ”ta en tupplur”.

Nu sitter jag här o dricker min sedvanliga kopp kaffe och bara njuter av att jag varje morgon denna vecka har hunnit dricka kaffet i fred! The small things. Älskar Saga mer än allt men jag vill få dricka mitt kaffe utan att hon klättrar på mig 😉

 

3 reaktioner på ”Fredagsmus

  1. Usch, avskyr själv möss och skulle få spader om vi hade en inne i huset (det hade vi faktiskt en gång men då var jag som tur var inte hemma, men tyckte det var skitäckligt att den sprungit i bokhyllan bland böckerna…), räckte bra med att vi haft musinvasion i släktens stuga en vår när vi kom dit och det var musskit överallt! 😷 Hoppas ni blir av med rackaren, för bobbor där småttingarna ska krypa omkring är ju det sista man vill ha! 👍för att sova hela natten! ☺

    1. Måste skriva nu när jag fick en liten stund över, har tänkt göra det flera gånger men inte hunnit… Du har nämnt att du ska vara vårdledig ett år, och jag vill gärna höra hur du/ni resonerat i den frågan, eftersom jag själv är i valet och kvalet hur jag ska göra… Vill därför gärna bolla lite åsikter om vårdledighet, och om någon annan av dina läsare som också har barn får de också gärna berätta hur de gjort/tänker göra! ☺ Min mammaledighet tar slut om 2 veckor och jag vet fortfarande inte riktigt hur jag ska göra… Allra helst skulle jag vara hemma ännu en tid, åtminstone till hösten, för tiden då de är små är så kort och kommer aldrig mer igen, så jag skulle gärna vilja ta vara på den. Och jag skulle inte vilja lämna bort henne ännu när hon är så liten heller (plus att vi inte har någon dagisplats heller, det ska man söka minst 4 mån innan om barnet börjar någon annan tidpunkt än till hösten, och nu ska man söka plats om man vill ha till hösten). Problemet är att jag inte har någon arbetsplats att gå tillbaka till eftersom jag bara jobbat som vikarie, utan det blir att söka nytt och det är inte det lättaste att få i dessa tider… Dessutom har min man sökt om alterneringsledigt från våren, så om det blir beviljat klarar jag absolut inte mig på bara vårdbidraget… Vi kommer bara ihop oss när vi försöker diskutera hur jag ska göra och kommer ingen vart… Tycker det är skit om den ekonomiska biten ska hindra en från att vara hemma med det dyrbaraste man har, sitt eget barn! 😢 Hur är det egentligen tänkt man ska klara sig på någon futtig hundralapp??? 😠 Ursäkta denna långa utläggning, men behövde skriva av mig lite och känns som om någon med barn i samma ålder förstår en bättre än någon annan!

Kommentera detta!

