Det stora bilstolsinlägget

Hej på er vänner! Här kommer nu en liten sammanfattning av era kommentarer.

Något som för mig är självklart är att stolen ska vara bakåtvänd, alltså med ryggen i färdriktning. I tankarna har jag orden ”Före hon får sitta framåtvänd kommer hon inte att tänka på det, men om hon får sitta framåtvänd kommer hon inte längre att trivas andra vägen”.

Så Saga kommer att sitta bakåtvänd så länge hon ryms. Hellre knäna i taket än bruten nacke. Tack och lov har jag åtminstone ännu besparats så många kommentarer om mitt sätt att vara förälder och hur jag tycker och tänker, tvärtom är ni många som är otroligt vänliga och öppna och alltid ger bra tips då jag ber om det. Tack för det!

De bilstolar som de flesta av er har och har tipsat om är av märket Britax. Det är faktiskt märket jag själv har studerat mest, men tack vare era tips ska jag kika på de andra också! Här nedan kommer ett litet collage på några stolar jag är intresserad av. Länkarna är affiliatelänkar, vilket betyder att om ni köper nåt via dem eller min blogg får jag också en liten slant för det! 🙂 Man kan också klicka in via sidopanelens reklamer. 

1. Här // 2. Här // 3. Här // 4. Här // 5. Här //

bilstols.jpg

 

Bilstolslotsen är ju en ypperlig sida att läsa om de stolar man har funderat på. Jag har kikat in nån gång men glömt bort den igen, så tack för påminnelsen!

Så här skriver Bilstolslotsen om en tidigare version av Britax Römer Max-Way, som är den vi mest kollat på.

Det här är en stol som bygger vidare på Britax Hi-way II. Stolen har fått en del finesser till som Hi-way II saknade. Hi-way II är en av mina absoluta favoriter, the favorit, kanske jag skulle säga, så jag gissar att Max-way också blir det. Speciellt eftersom man i Max-way verkar ha korrigerat just de saker som jag saknade på Hi-way II. Dvs enkelt justerbar höjd på internselen, lättare att justera lutningen och lite högre i ryggen. Helst skulle en fått vara minst 5 cm högre i ryggen, men det kommer kanske på nästa version?

Så nästa steg tror jag blir att gå till en butik o testa den i vår bil (en Kia C’eed). Då vi köpte barnvagnen skämtade vi om hur den inte skulle rymmas i bilen, det visade sig att den inte rymdes. Alls. Så bilen fick en uppgradering.

8 reaktioner på ”Det stora bilstolsinlägget

  1. Nummer 2 skulle jag skippa meddetsamma för den har sämst sidoskydd, annars ser dom alla andra ganska lika ut. Vi har själv en BeSafe åt vår äldre dotter (2 år) så har ingen erfarenhet av dom här bilstolarna 😊 Lycka till!

  2. Efter mycket forskning valde vi tillslut en Britax max Way åt Melker och hittills har vi varit nöjda! Nu har jag ju inget annat att jämföra med, men han sitter bra och trivs i stolen. Den tar dock ganska mycket rum så det löns absolut att prova i bilen 🙂 Att köpa bilstol var så himla mycket tråkigare än att köpa vagn, alla ser ju i princip likadana ut..Men förstås är det viktigt med säkerhet!

  3. Bäst att testa i er bil innan ni bestämmer er. Vi har en Klippan i min bil, som inte alls passar bakåtvänd i min mans bil. Den blir alltför upprätt på grund av sätets design. Framåtvänd kunde det kanske funka men har inte testat då båda våra barn ännu åker bakåtvända.

  4. Vi har en Max way och den var nog väldigt bra, Adde satt jätte bra i den som mindre. Jag såg att många skrivit att deras barn kan sitta länge i den och det tycker däremot inte jag, ganska trång blev den snabbt. Vi hade en Two way som andra stol och nu har vi en sån i båda bilarna och gillar. Den är dessutom lätt att flytta på vilket behövs ofta här, men definitivt ingen stol jag skulle vilja ha direkt efter babyskyddet utan när de är äldre isåfall. Det bästa är nog att åka och pröva stolarna, både för bilen och barnet 😊

  5. Vi fick hem vår Britax hi way 2 (från lekmer.fi) idag å den passa hur bra som helst i min lilla Ford! Dottern (8 månader) sitter väldigt bra i den.

  6. Vi har ju Mobin och är nöjda med den 🙂 tänkte bara tillägga att vi köpte ett nackstöd från Britax och använde i början då den är rätt bred i huvudänden 🙂

Kommentera detta!

