Lucka 3 – Ett recept!

lucka 3

I lucka 3 får ni ett recept på pepparkaksdeg! På lördag kommer mina kära vänner Emma och Paula hit och därför ska jag baka pepparkakor. Jag gjorde degen före vi åkte till Åbo i tisdags.

_MG_8464

  • 400 g mjukt smör
  • 550 g strösocker
  • 3 dl ljus sirap
  • 1,3 kg vetemjöl
  • 1,25 dl vispgrädde
  • 1,25 dl vatten
  • 3 tsk mald kanel
  • 1 tsk mald nejlika
  • 1 tsk mald ingefära
  • ¼ dl citronsaft
  • 3 tsk bikarbonat
  • Svartpeppar
  1. Blanda smör och strösocker i degblandare, tillsätt sirap.
  2. Koka upp vispgrädden och vatten med kryddorna och blanda med smörblandningen.
  3. Tillsätt citronsaften.
  4. Blanda bikarbonat och vetemjöl och tillsätt lite i taget i smörblandningen så att mjölet knådas in.
  5. Gör en rulle av degen och låt den vila i kylen i minst 1 dygn.
  6. Sätt ugnen på 220 grader.
  7. Kavla degen tunn och grädda tills pepparkakorna är gyllenbruna.

Jag la också till lite kardemumma, samt saften från en apelsinklyfta.

3b2cbe857d3add51af32a3636abb4e5d

Receptet hittas här.

Så fort jag har tagit in mig lite efter kryssning och är lite mindre flunssig får ni också se bild på pepparkakorna.

 

En reaktion på ”Lucka 3 – Ett recept!

Kommentera detta!

