Om det femte utvecklingssprånget

FAS 5 – omkring 23 veckor
En ny jobbig fas. Barnet blir missnöjt, grinigt och lynnigt. Som tidigare beror det på stora förändringar. Det femte språnget, som kallas relationssprånget sker vid 6 månaders ålder då barnet lär sig att det är en stor värld. Leksaken barnet vill nå är för långt bort och mamma och pappa kan försvinna till ett annat rum och då är de borta. Barnet sover ofta sämre, vaknar eller har svårt att somna om. En del har mardrömmar. Barnet blir ofta blygare och vill vara nära föräldrarna så de inte försvinner.

Så kan du hjälpa: Snuttesaker är bra att ha. Visa barnet att du inte överger det. Lek tittutlekar. Bygg upp torn som barnet får välta, fyll en plastflaska med vatten och skum som barnet får skaka och titta på. Sång, dans och ramsor uppskattas.

Texten hittade jag här.

Saga har just nu ett utvecklingssprång på g. Det är så otroligt tydligt. Igår satt hon i matstolen medan jag gjorde gröten åt henne, då grät hon så att enorma tårar rullade längs kinderna o hon var helt ifrån sig. Då var jag 2 meter ifrån och pratade med henne hela tiden. Imorgon blir hon ett halvår och just nu ska man helst inte ens gå fem centimeter ifrån henne. Allra helst vill hon vara i famnen hela tiden, o då är hon oftast så gosig, lägger armarna hååårt runt nacken o pressar in näsan i halsen.

Vi har haft program två dagar i rad nu och idag blir den tredje dagen. Jag hoppas att hon inte lider allt för mycket av det. Visst sover hon kanske liiite mindre på dagen men hon har tagit igen det på kvällen istället.

_MG_5014 _MG_5015

Men vet ni vad? Idag är det fredag och min kära tjej har sovit hela natten. Japp, ni läste rätt! Så nu sitter jag i soffan o dricker kaffe o läser bloggar. Har 254 !!!! inlägg att läsa igenom på Bloglovin. Oops. O idag blir det som sagt program igen, nämligen träff med mammorna! Ska bli såå roligt att träffa dem igen. Detta är definitivt en bra fredag!

3 reaktioner på ”Om det femte utvecklingssprånget

  1. Min Alva går just igenom samma utvecklingssprång! Känner verkligen igen mig i det du skriver. Det är intensivt!
    Men jag fick också sova hela natten idag! 😊

    Alva blir 6 månader den 30:e!

    1. Skönt att höra att man inte är ensam! Det är verkligen intensivt, och man förstår ju inte alltid heller vad som är på gång förrän efter nån dag. Skööönt med sömn ! 😀 Ha en trevlig helg!

Kommentera detta!

