Rensar själ, klädskåp och skrubbar

Det här blir nu ett jättelångt inlägg… Bara så ni vet!

Just nu känner jag lite ångest över hur mycket saker jag har, för att inte tala om kläder. Visst passar kläderna, men ytterst få saker sitter. Efter graviditeten har jag ännu kvar +8 kg vilket gör att min klädstorlek just nu ligger på 1-2 storlekar större än vanligt. Mycket härligt. Klär mig i leggings o stora tunikor ungefär varje dag. Har liksom inte annars nån utseende/vikthets på det sättet (som t.ex. Carro skrivit om) men jag känner mig inte hemma i min kropp alls. Det blir inte bättre av att jag inte har kunnat gå på jumppa på 2 veckor nu, pga flunssa och andra orsaker.

Idag kändes dock lite bättre, när vi tog en promenad i solskenet, hela familjen. Första dagen jag liksom har orkat röra på mig sen flunssan slog till. Både Saga o jag har alltså varit sjuka.

I alla fall, tillbaka till kläder och saker. Jag har börjat rensa. Sakta men säkert plockas det bort sak efter sak o plagg efter plagg. Vissa kanske är köpta för att jag haft nån bild i huvudet av hur det kommer att se ut till det här plagget/sen när jag gått ner i vikt/sen när håret är den här färgen/sen när nånting nånting nånting.

_MG_2556-2
Vill ha denna glada tjej tillbaka! (Här på min babyshower!)

Före ni tänker nånting om vikthets ännu tänker jag dela med mig om att jag har ganska många kilon som jag lätt borde bli av med. Jag har haft problem med övervikt ända sen min busshållplats på tredje klass fanns bredvid en butik som sålde mycket godis. Det var där sockerberoendet kickades igång hastigt och rejält. Och jag trivs som sagt inte, speciellt inte efter graviditeten med +8 kg. Jag skiter i stretchmarks, dem bär jag med stolthet, men jag hatar hur min mage ännu ser ut att vara i sjunde månaden så fort jag ens tänker på mat.

Så nu rensar jag. Jag rensar själen genom att försöka ta långa promenader dagligen nu då Saga äntligen har lärt sig sova i vagnen. Jag rensar bort kläder som helt enkelt inte passar och säljer. Har jag endast såna kläder i skåpet som jag tycker om måste det ju pigga upp! Jag rensar bort saker från skrubben som jag ndå aldrig använder. Jag tänker göra som Blondinbella : ”Ska nånting köpas ska också nånting säljas”. Ja, jag tänker åtminstone försöka mitt bästa.

Faktiskt rensar jag mitt hår också, hehe. Kommer klippa av en del av det, hatar mina risiga toppar och hur jobbigt det är att borsta det när det går till halva ryggen! Ni får se resultat om en vecka ungefär.

Vad tycker ni? Har ni tips? Peppande ord? Tankar och åsikter? Är ni kanske i samma situation och vill prata mer om det? Shoot!

22 reaktioner på ”Rensar själ, klädskåp och skrubbar

  1. Det är så skönt att rensa, både huvudet och skåpen. Oftast så tänker man ju precis som du gör, att det där kan jag nog ha sen.. nångång. Faktum är att den gången knappast kommer att dyka upp. Köp sånt du gillar, som passar dig just nu och så rensar du ut det sen när något annat passar dig bättre. 🙂

  2. Ou Jess! Jag borde så rensa. Och så vill jag också gå ner mina preggokilon. Två som blev ”över” efter Hubbe och tre till nu efter senaste… Men det sitter hårt verkar det som. Och jag har inte tiden eller kanske främst energin att ta tag i någondera!

    1. Varför sitter gravidkilona så hårt? Tycker alla säger lika! Räcker det inte med den här 7.5 kg klimpen man bär på varje dag 😉 Nej jag har inte heller energi, samtidigt som jag är så otroooligt inspirerad… Får se när man tappar dem. Om nånsin! Kram på dig Hanna! 🙂

  3. Bara att ge det tid. Jag hade också extra vikt före jag ens blev gravid. Nu är det just 5år sen fösta förlossningen och lite på 2 år sen andra. Först nu har jag vant mej vid kroppens förändringar. Alltså de man inte kan göra något åt. Har kämpat med att gå ner i vikt. Men det som hjälpte mig var att få en bra grund i vardagen. En hälsosam grund att luta sej emot och ge det tid. Sen 2010 visar vågen nu -30kg och där emellan har jag då varit gravid igen. Och jag är inte den som har tid och råd att gå till gymmet. Utan all jumpa sker hemma och ute. Men är bara extra noga vad jag äter. Men unna mej oxå gott. Vissa dagar känner jag mig så himla bekväm i min kropp. Andra dagar inte. Kämpa på! Kram!

    1. Jag känner att jag har svårt att ändra just det – grunden! Just nu äter jag aldrig nån vettig lunch hemma på dagen, eftersom det känns så ”onödigt dyrt” (mammapengen du vet), samtidigt som jag ju klarar mig på bröd… Eller? Så går jag ju ändå och småäter. Det är det jag främst vill ha bort! Dessutom mår man ju inte bra av sånt heller, o det känner jag. Morr. WOW så duktig du är! Vilken förebild 🙂 Ja jag skulle lätt kunna gå ner 30 kg utan att väga för lite efter det. Tack för dina peppande ord! Kramar! 🙂

      1. Rester från gårdagens middag är super lunch! Behöver inte lagas och bara man nu ätit hälsosamt dagen innan så hälsosamt också 🙂 För att inte äta lunch är nog dumt, då blir det bara sötsug och småätande, hos mej i alla fall! Rejäl lunch med mycket proteiner, tex koka ett extra ägg är super!

        1. Jag har alltid varit såååå dålig på att lunch, o jag är säker på att det verkligen påverkar småätandet! Men nu är en ordentlig matlista gjord MED lunch inräknat 😉

  4. Jo usch vilket ångestframkallande ämne,tänker på mina extra kilon ganska ofta,även om jag försöker tvinga mej att låta bli. Har alltid varit normalviktig ,utom då jag varit gravid. Då har jag gått upp. Mycket!! Nu senast 40 hemska kilon. Jag försööööker tycka om mej som jag är,men det är inte alltid så lätt. Min yngsta är nu 8 månader och jag har fortfarande minst 8 extra kilon att bli v med. Tänker på mina kläder,de som passade perfekt innan. Men har gjort lite som du,slängt bort det minsta,det jag inte tycker om osv. och ja,leggings och tunika tassar jag också omkring med. Jämt! Kram på dej ,du är fin 💖

    1. Alltså tänk så FÅ kilon det egentligen behövs för att man ska känna sig som en utomjording i sin kropp. Jag älskar mina ögon! Jag har vacker hy (ja eller den har också försämrats efter graviditeten), jag har otroligt tjockt och tåligt hår. Men hur ofta tänker man på det? Leggings o tunika är ju iofs väldigt bekvämt… O min sambo gillar ju mig som jag är, varför lär man sig inte göra samma? Kramar på dig, fina du!

  5. Jag har massa tips..

    Klipp först topparna MYCKET! Nytt hår betyder change för mej, jag vet att jag är mycket mera peppad till förändring efter ett klipp.

    Andra grejen, börja fondspara till ett EGO-konto, 20-25 euro i månaden räcker men om man tänker på hur mycket det är det man lägger på godis eller annat tjafs så känns det knappt. Det betyder att om ett år finns det 250 euro plus ränta att köpa inredning eller lyxiga kläder för. För mej betder ett sånt konto massor, jag kan liksom gotta mej åt den pengen i förväg. Nästan som en extra födelsedag.

    Det tredje är appar. Jag försöker alltid efter en period när man inte känner sig helt hundra i sin egen kropp röra på mej till max. Dels promenader och lenkkin och jag rekommenderar varmt att ladda ner Runkeeper, det är den peppigaste springappen jag haft, tror den funkar lika bra för promenad. En annan app jag gillar är my Fitness Pal, vad du alltså loggar in allt du ätit och den berättar vad du fått i dig, dels i kalorier men också i näringsämnen. Jag vet att det här låter trååkigt men jag älskar den! Jag tycker det är lite mysigt att föra logg. Plus att man lär sig så himla mycket om mat och näring. Dessutom kan man ställa in den på mål, t.ex. minus 10 kg så berättar den hur mycket du skall äta för att helt matematiskt hamna på den vikten inom några månader.

    Och det fjärde är soppor. Soppor är supersmal mat men kan smaka så hiskeligt gott. Älskar t.ex. mitt nya påhitt, som är kål, stimlade morötter, malet kött, bönor, tomatkross, vitlök och timjan. En skvätt vitt om det finns. Blir en så underbar gryta. Också butternut squash soppa är helt magiskt, smakar gott och är mjukt som sammet. Ta i lite kanel och då blir den så mysig.

    Och socker beroende, man måste bara vara hård. Jag råkade komma ut ur mitt beroende av sig själv för 1 år sedan, ersatte socker med att äta mat istället. Och piimä? Ett glas piimä när man blev sugen funkade för mej.Nuförtiden så äter jag knappt något godis alls, förr kunde jag lätt äta en påse till middag och idag går det bara inte, efter 10 fruktgodisar blir jag helt illamående. Istället har jag börjat satsa mera på maten och då känns det också som man har råd, helt kalorimässigt, att använda creme fraiche istället för gräddfil etc, vilket leder till att mina byxor sitter bättre och maten smakar mycket godare.

    Lycka till!!

    1. Tack för tipsen! Tänker faktiskt klippa 10-15 cm 😉 Är såå trött på mina slitna toppar! Jag har inte riktigt möjlighet att spara åt mig själv just nu med tanke på min ynkliga mammapeng, men tänkte faktist att varje gång jag VILL köpa nåt godis gör jag det inte o lägger undan samma mängd som det hade kostat. Kommer hoppeligen fungera bra! Då kanske det känns extra bra sen att köpa nåt annat 🙂

      Apparna har jag testat men ogillat, speciellt myfitnesspal blev jag mest stressad på, heh. Synd att man inte är den typen för de är garanterat till stor hjälp för många!

      Soppa är gott! Jag hade faktiskt funderat på att laga mera soppor, varför gör man inte det egentligen? Vi brukar bara äta samma två-tre olika soppor hela tiden, nu är det dags för annat! Tack för receptet, låter gott! Bör testas 😉

      Jag hade en period ett par år sen som jag skippade allt socker i 75 dagars tid, o då gick jag ner nästan 7 kg. Bara med att sluta med socker. Tyvärr fyllde jag år sen……… men det är ju roligt att veta att man KAn i alla fall. Tusen tack för din långa kommentar! Kram!

  6. Heja dig för att orka rensa! och JAA du är vacker precis som du är! 🙂 Men jag förstår hur du menar….Håller också på och rensar, känner att det behövs för att få lite ordning och lugn i själen… och trots att jag är i motsatt situation och febrilt försöker lägga på mig några kilo efter graviditeten (jupp, låter konstigt men verkligen inte roligt) är problemet detsamma. Ingenting sitter (fyller inte ut ett enda plagg varken i garderoben eller butiken) och känner mig inte hemma i kroppen..(trivdes så bra i gravidkroppen men lite höfter och rumpa 🙂 )..Det handlar nog, som du också var inne på, att trivas och känna sig bekväm med sig själv…inte vad vågen visar!

    1. Ja men så är det ju! Vissa kämpar för att bli några kg större, andra efter att bli mindre. Känner dock att jag vill bli hälsosammare främst, det känns inte så viktigt med kilona som med hälsan! O så tänker jag ju på Saga… jag vill vara en bättre förebild för Saga! O som du säger är det sååå skönt att rensa! Vi ses imorgon vännen, kram! (ANTAR åtminstone att det är den A-K 😉 )

  7. Känner SÅ igen mig i vad du skriver, sockerberoendet, extrakilona, preggokilon osv osv. Jag fick nog då våran Saga var typ 9 månader (i februari i år) och jag fortfarande bar omkring på 10 kg mammavikt (som jag redan en gång nästan fått bort och sedan över vintern gick upp igen) + övervikt sedan innan. Mådde verkligen inge bra då, åt riktigt fel, var trött, blev sjuk och ja livet var rätt grått nog. Jag anlitade en PT och det var väl det bästa jag gjort på länge. Idag visar våren – 21,5 kg och jag mår mycket bättre. Jag äter hälsosamt, jag är inte sugen hela tiden, jag är pigg och glad på ett helt annat sätt. Och nej lyckan sitter inte i vikten, eller i klädstorleken heller. Men om man inte är bekväm i sin egna kropp så är det jätte svårt att börja tycka om den. Eller så upplever jag det i alla fall.

    Då det kommer till att gå ner i vikt så handlar det till 80% om VAD vi äter. Träningen hjälper till på traven genom att öka förbränningen och så, men kosten är viktigast. Har lärt mig så otroligt mycket under detta år som jag inte hade någon koll på tidigare. Är ju ingen expert på något annat än min egna situation men finns här om du vill prata, fråga något eller bara bolla idéer. Många kramar till dej ❤ (förlåt för längsta kommentaren, fick hejda mej för att inte skriva ännu mera 😉 )

    1. Ja du är definitivt en STOR inspiration för mig! Kan inte säga så mycket mer. O du har så rätt, man kan inte vara bekväm i kläder om man inte är bekväm naken heller. Kramar vännen! Tack för din långa kommentar, den visar ju att du bryr dig o att det är ett viktigt ämne för dig 😉 ❤

  8. Hua mej! Jag gick upp 16 kg under graviditeten och har 5 kvar. Gick egentligen ren ner till att ha kvar bara 3 kg men då hamnade både jag och Ivar på ”massakausi” som jag kallar det då han fick för fettfri mjölk av mej… nu får jag inte röra på mej för mycket och måste äta mer och fet mat så gick upp igen. Trivs int I min kropp men det e ju barnet jag måst tänka på. Vill ju inte lämna helammandet då vi annars int haft problem med det 🙂 men jag själv har måsta ändrat tankesättet till att godkänna min nya kropp o köpa lite kläder som passar nu o int ”sen då jag e mej själv igen” 😀

    1. Jag gick upp 20, 13 kg blev på BB o sen dess har de nu gått lite upp, lite ner ett kilo hit eller dit. Usch… Jaaaa jag skulle också gärna köpa om man a) sku ha råd med någo annat än det nödvändigaste o b) sku HITTA någo som passar 😀

  9. Jag ligger på plus 3 kilo sedan graviditeten men precis som dig så är det inte kilona i sig jag stör mig på utan det faktum att jag ser gravid ut fortfarande. Magen vill liksom inte hållas in ju längre dagen fortskrider.. Ibland har jag bra dagar, ibland sämre (gissa hur jag känner idag då jag skriver detta haha?), men vi får bara påminna oss själva om att vi duger som vi är!!

Kommentera detta!

