Bloggbrödet gör comeback

Igår skrev jag om ett bröd som jag bakar som skulle jäsa över natten. Jag lovade till och med er ett recept! Vad kan det handla om? Jo, det handlar ju naturligtvis om bloggbrödet! Minns ni det? För att friska upp era minnen, så är 4 ingredienser allt som behövs – dock la jag till rosmarin och olivolja i mitt bröd.

Du behöver

  • 7 dl mjöl
  • 0,5 tsk torrjäst
  • 3,5 dl vatten
  • Salt

Blanda ihop mjöl och torrjäst, häll i vattnet och rör ihop till en deg. Ja, och lägg till de extra ingredienserna om du har några (i mitt fall då rosmarin och olivolja). Låt jäsa under duk i 12 till 18 timmar.

_MG_4063 _MG_4076

När brödet fått jäsa tillräckligt länge läggs ugnen på 230 grader. Lägg en ugnsfast kastrull (obs endast kastrullen+lock!) i ugnen i 30 minuter. _MG_4092

Eftersom degen är extremt kladdig så läggs den på en mjölbädd för att sen formas någorlunda rund. Lägg i brödet i kastrullen, lägg in i ugnen med locket på i 30 minuter till. Ta bort locket och låt vara kvar i 15 minuter.

_MG_4085Medan brödet är i ugnen kan man t.ex. äta morgongröt om man är en liten 5 månader ung bebis.  _MG_4098
Så här ska det se ut då locket tas bort. Det tas bort för att ge brödet en knaprig yta!

_MG_4109 _MG_4130

Tadaa! Brödet är klart. Jag tycker själv det ser helt otroligt gott ut, som rakt från bageriet down the street (om man inte bor ute på landet i Tenala vill säga), o det smakar fantastiskt gott. Själv tycker jag det är allra godast med min mormors hemgjorda marmelad till. Tyvärr har vi ingen hemma nu, så jag får bara överleva utan…

4 reaktioner på ”Bloggbrödet gör comeback

Kommentera detta!

