Det dåliga mammasamvetet

Jag är säker på att alla som är mammor nån gång har känt av det dåliga mammasamvetet. Att man inte är tillräckligt bra. Inte tillräckligt nära. Att man kollade på telefonen medan man ammade. Att man ser på tv nu o då trots att barnet är vaket. Att man inte ägnar varenda sekund av varje dag till att leka med barnet. Att den där tanten i butiken tittade så chockerat när barnet grät o inget dög o du bara handlade istället för att slippa ut så snabbt som möjligt. Färdigmat. Att amningen inte funkar. Ni vet. Listan är lika lång som evigheten. Att man blir tokig på gråtandet och stänger dörren o går ut i några sekunder, bara för att inte skrika.

Känner ni igen er? Jag är ganska säker på att jag inte är ensam om det. Jag vet att jag är en bra mamma o att jag kommer uppfostra ett bra barn, men ni vet. Ibland slår det till. Jag tycker vi borde tala mer om sånt, istället för att trycka ner varandra som mammor och kritisera. Vi behöver varandra. Vi är mammor. Vi hör ihop!

12 reaktioner på ”Det dåliga mammasamvetet

  1. Ja jag tror alla mammor vid något skede har en sån stund. Iaf jag. Men man skall komma ihåg sig själv också, det går absolut ingen nöd på babyn om den skriker en stund, om man vill se på tv, eller om man inte orkar laga mat från grunden varje jäkla dag. Man kan kompensera det följande dag/måltid 🙂 man är den bästa möjliga mamman man kan vara och thats it. Ingen är supernatural här i världen 🙂

  2. Ja! Och framförallt prata om att det överhuvudtaget finns såna där stunder, och inte bara måla upp allting så rosenrött. Det är ganska få som aldrig har en enda sån där stund, men ganska få som talar om dem. Ingen är superwomen, alla har vi stunder då vi inte riktigt orkar och kanske gör allt som vi egentligen kunde.

  3. *räcker upp handen* här sitter en till som med jämna mellanrum (lite för ofta nog!) tampas med sitt dåliga mammasamvete. Jag vill ju vara mamman som leker med barnen ofta och mycket, som bakar med barnen, som har ett RENT & städat och helst också snyggt inrett hem osv. Men det viktigaste är nog att bara finnas där för barnen då de behöver en, lägga ifrån sig dammsugaren och bara kramas en stund mellan varven. Och sen också inse att barnen också måste lära sig att vänta på sin tur, ibland måste mamma kissa också innan vi t.ex. kan klä på oss och gå ut 😉 och ibland måste mamma få kissa IFRED, även om det står två gaphalsar på andra sidan dörren..

  4. Känner igen mig, javisst. 3-åringen kollar på Ninjago på datorn och jag läser din blogg medan babyn härjar här bredvid mig på golvet. Ibland måste man gå där staketet är som lägst. Och som kompensation blir det hemlagade hamburgare till kvällsmat! 😉

  5. Kan berätta att jag har då inte lekt mycke med våra barn. Tycker barn skall lära sig att leka själva och med sina syskon ( om dom har) ( nu pratar vi inte om beibisar som behöver underhållas) . Jag gör hellre andra saker med barnen såsom baka, ut och cykla, läser någon bok. Visst de kan ha att göra med att jag jobbar på dagis och inte orkar leka hemma. Men jag har då inget dåligt samvete över de heller. De få gångerna jag leker med barnen är dom överlyckliga istället!

Kommentera detta!

