Ett långt inlägg om mat åt en fyramånaders

Jag fick en fråga om Sagas mat just nu, så tänkte berätta lite. Hon har än så länge fått smaka på batat, morot, majsvälling och lite gröt.

Vi började med batat, men efter tre dagar pausade vi helt med sånt, eftersom hon fick så ont i magen (surprise). Nytt försök två veckor senare med morot. Ni skulle se henne då hon får sin puré, hon nästan ”mmmm-ar” högt och äter med god aptit. En liten isbits storlek får hon per dag. Då vi provade gröt fick hon en rågad sked. Väldigt populärt var det!

Jag har gjort så att jag kokat morötter och puréat dem, fryst ner i silikon-isbitsformar och sen flyttat över i en burk då de är nedfrysta. Därifrån får hon sen en isbit per dag. Vi råkade ha en form med hjärtformade isbitar, så lite extra gullig mat.

Nu ska vi snart börja med nånting annat, vad vet jag inte än. Kanske vågar vi prova på batat igen?

Saga dricker fortfarande Nutrilon Omneo 1. Tyvärr har den nu varit slut i alla butiker i Ekenäs, dessutom också slut i Prisma i Salo. Otroligt frustrerande! Nu måste vi köpa vanlig Nutrilon för att hon ska få mat och jag vågar inte föreställa mig hur hennes mage reagerar. Som tur brukar det ju ta några dagar att reagera så kanske vi klarar av det trots en dag med annan mjölk? Nutrilon H.A funkade inte alls så den iddes vi inte ta av. Som tur har vi bekanta här o där som ska kolla i butiker i Reso, Karis och Vanda.

Till natten får Saga nu också lite majsvälling. Vi började med 20 ml, nästa kväll 40 ml, sen 60 ml och nu får hon 80 ml ett par-tre kvällar. Efter två veckor med nattmatningar och yras så sov hon äntligen hela natten igår, jag tror vällingen är riktigt bra för att hålla henne mätt länge. Inatt vaknade hon dock men hade ögonen fast o bara prata så jag gav tutten o så sov hon till 06.30.

Dessutom kommer hennes tredje och fjärde tand att bryta igenom när som helst, tyckte jag såg dem redan… Hon har varit extremt ledsen nu igen (suck, nu igen, stackars liten) så hoppas verkligen de kommer igenom imorgon eller i övermorgon. Hur gör ni med era små? Jag tycker det här med mat är en grej som man verkligen inte ska jämföra med andra, bara ta intryck och inspiration i så fall, men det är så intressant att höra hur andra gör! Berätta!

4 reaktioner på ”Ett långt inlägg om mat åt en fyramånaders

  1. Jag tog det väldigt lugnt med matandet då Hubbe var spädis. Vi började lite smått med batat typ varannan dag vid lunch. Han var inte så förtjust och mmmade inte alls som Saga… Magen blev hård men annars inte några problem. Så då gav jag lite plommon. Sen blev det väl majspure, potatis, morot och kvällsgröt så småningom. I gröten satte jag lite blåbärs eller kunigatarpure också. Det gillades bättre än grönsakerna… Jag tyckte man liksom märkte av sej själv när han blev hungrigare och ville äta mer och så följde jag det. Välling kunde jag inte ge då han hade mjölkallergi (har nu vuxit bort, Skönt!!). Men jag ammade nog som huvudmat till typ 6 månader. Nu angående Lillasyster sa vår rådgiviningsdam att vi inte behöver stressa med maten alls eftersom hon växer så bra på bara mjölken, vi kan börja först vid 6 mån om vi vill. Men jag tror nog vi börjar lite smått där om två månader ungefär….

    1. Sagas mage blev bättre åtminstone av morot! Inte alls hård mera! Tänk så olika det kan vara. Vår rdg tyckte bra vi kunde börja med mat, men som sagt pausade vi sen ett par veckor o nu var det ren mycket bättre. Tror jag ska testa lite broccoli kanske? Det borde ju vara ganska ”lätt” tycker man. Vi trodde ju först Saga hade mjölkallergi men vet inte längre, mjölken vi gett är ju för såna med magbesvär så kanske nån lindrig form av allergi då? Hon vill definitivt ha mera mat just nu, det märks såå bra 😀

  2. Jag höll också på med isbitarna, men hade ingen silikonform så höll på att bli galen när jag skulle ha ut dem 😀 Måste köpa en sån tills det behövs igen. Välling gillade Adde också, drack det på kvällarna tills han sen kom så långt att han åt hela portioner gröt. Det finns ju massor olika vällingar! Vi började också med morot, sen batat tror jag. Broccoli, blomkål, päron, äppel, majs. Potatis gav vi aldrig bara potatis, utan började sen blanda med någon annan grönsak. Ah det är så roligt i början att börja ge mat och laga själv och hålla på, tills man bara väntar på att de ska börja äta allt samma som en själv haha 😀

  3. Hihi… Håller så med Kaaarins. Så roligt i början men sen så väntar man bara att de ska äta samma. Med mina 2 första barn har jag kokat och fryst in. Första helammade jag till 4 månader och andra till 6 månader. Med trean helammade jag till 6 månader men sen körde vi med BLW, fingermat, det var så min och hennes grej. Har inte mixat maten och matat henne alls (förutom gröten). Varit så enkelt och hon har ätit allt med god aptit. Vid rdg rynkade nog tanten på näsan och funderade vad vi håller på med. Alla barnen har jag sen delammat upp till året. Kommer också att göra samma med fyran som imorgon blir 5 månader

Kommentera detta!

