På tal om tänder

Alltså kan ni förstå!! Inte bara den första tanden kommer, utan också den andra! Båda nedre framtänderna är påväg. Den första ploppade fram 13.8 och den andra 15.8. Två små små risgryn på kommande.

Och nu, ska ni veta. Nu har hon ont, stackarn. När magknipet äntligen började lätta så blev det tänder istället. Jag hade börjat ge henne lite smakprov på mat men funderar nu på om jag ska vänta med det tills tänderna är bättre eller bara dra allt lidande nu… För maten ger henne naturligtvis också magknip, den enda lilla skeden hon får.

Tänk att vissa bebisar bara kan go with the flow och födas lätt som en plätt, växa upp med en mage som tål mjölken utan problem för att sen övergå till mat så där bara. Avundsjuk. Hatar att se hennes nästan desperata ansikte när det är som värst knip. Mammahjärtat brister.

6 reaktioner på ”På tal om tänder

  1. Jag skulle nog vänta med maten. Hon är så liten ännu och hennes tarmar utvecklas hela tiden. Om en månad kan situationen vara en helt annan.

  2. så tidigt ni börjar med mat, är det alltid så i finland? det finns annars en kräm man kan smörja på deras tandkött, så bedövar det!

    1. Ja, vid fyra månader får man börja! Saga är 4mån den 24.8 men eftersom hon gick över bf med 14 dagar var det ok att börja nu. Börjar dock bara med småsmå skedar, en liten sked per dag 🙂 Tack för tipset!

  3. Flytande panadol kan du lägga på tandköttet för att linda. Min dotter på 4 månader håller också på att få tänder. Lite gråt här också men inte så farligt ännu. Och mat tycker jag att du inte ska ha så bråttom med heller. Vet att det är så roligt att prova ge smakportioner med första barnet. Min son fick också första skedarna samma dag han blev 4 månader. Men barn nr 2 och 3 har fått först vid 6 månader och inte har jag bråttom med nr 4 heller.

  4. Stackars Saga 😦 jag skulle också råda er att vänta med maten om det är tänder på gång som bråkar. Då är det också lättare att se om hon är känslig mot något visst i matväg sen.

Kommentera detta!

