Denna veckan ett liv

Saga har varit väldigt cranky igen den här veckan. Vet inte om det är tänderna som gör ont, för de verkar vara på g, eller om hon har ont i öronen? Eller magen igen? För mycket program? Om de ändå kunde tala!

Tänderna, ja. Hon verkar ha tänder på g REDAN. Dreglar som en värre hund. Gnagar på allt hon får i munnen, mammas finger är bäst att gnaga på. Magen är lite smådålig.  Ja, ni vet. Har funderat varje dag denna vecka om jag borde ge henne en suppo för att se om det skulle hjälpa. För när hon skriker så lättar det genast då hon får gnaga på mitt finger lite, tänker ifall hon har ont o besvärligt? Ni med barn, tipsa mig!

Sen var det nåt jag tänkte igår kväll… Jag skulle fråga dem med barn i samma ålder som mig. Men vad?? Kanske det handlade om magknip och hur era små mår? Eller vad kan det ha varit? Äääh, kom igen nu, mammahjärnan!

18 reaktioner på ”Denna veckan ett liv

  1. Kan bra vara tänderna! Min tös fick sina första som 3 veckor gammal. Låt henne tugga o gnaga på bara allt som är tillåtet, så har hon lättare. Är hon mycke gnälli så kan man nog prova suppo, men hos oss hjälpte det inte. Kallt lugnar ner de värsta kliorna/smärtorna så en kylbar tuggring är kanske bäst? Kämpa på, hälsningar en mamma med en 2-åring som får sina sista kindtänder… 😀

      1. Tur i oturen nej, 😀 amningen kom aldrig igång då jag fick en stor infektion i kroppen efter förlossningen. Btw prova knacka på tandköttet med ex en tesked så hör du om/när tanden kommit igenom 🙂 även svalt och skönt för fröken med skeden i munnen 🙂

      1. Hihi, kommer ihåg då yngre dottern var liten o jag skulle sätta på henne halaren. Till saken hör att hon nyss fått tänderna. Satt i alla fall med henne i famnen o så högg hon tänderna i min arm! Skit vad det gjorde ont ….

  2. Jag håller med föregående, det låter som tänder! Vår Johannes började klia sig och dregla strax innan tremånadersdagen, men sen tog det en och en halv månad innan två små risgryn tittade fram.
    Har du en bitring så sätt den i kylen tills den är kall och ha sen bebin att sutta på den. För oss lindrade den korta stunder (medan den fortfarande var kylskåpskall). 🙂

    1. De sägs ju att det kan klia i evigheter före! Vi har testat alla hennes bitringar men tandborsten/kliaren är den som är mest populär, fast då får man ju själv hålla i medan hon gnagar.. 🙂

  3. Vår son nr.2 är nästan jämngammal med Saga, född 21.4. Han dreglar och gnager på sina fingrar i ett så definitivt är det några tänder som håller på och rotas. Som tur är han nog sitt vanliga glada jag ändå. Men du kanske kan prova med en supp till natten så sover ni båda lugnare?! Och en bitring som man haft i kylen är bra, det kom ju en i mammalådan om ni tog den! 😉

  4. Åh jag har bara lust att säga att så där är bebisar. Vet inte hur många gånger vi med E sa att det måste vara tänder på gång för hon dreglar, biter och är ledsen. Sa väl det i flera
    månader innan första tanden kom. Så ja, kan vara tänder, kan vara allmänt gnäll. Testa bitring och i värsta fall suppar.

  5. Det finns två holländska pyskologer som kommit fram till att babysar genomgår biologiska ”språng” med vissa mellanrum i hjärnas utveckling. Då blir babyn mer ledsen, gnällig och beteendet kan ändras plötsligt. Beror alltså inte på tänder eller magont eller så utan för att babyns hjärna utvecklad och hon känner sej otrygg. Nu minns jag inte vad boken hette, jag lånade den på bibban då Hubbe var liten o den va super! Återkommer om jag kommer på 🙂

    1. Jag läste faktiskt igår om dem, mycket intressant! Fast Saga passar inte in tidsmässigt i nån av dem, inte för att de knappast är så noga 🙂

Kommentera detta!

