Svar på frågestunden del 2

Ja inte fick jag så många frågor som jag tänkte men ändå tillräckligt många för att dela upp dem i två! Kul!

Malin frågade: 

Har man fortfarande tid för sin partner efter man fått barn, eller förändras förhållandet på något sätt?
Jag tycker inte det har förändrats negativt åtminstone. Eftersom jag hade en så dramatisk förlossning så tror jag också att Sambon känner ännu starkare för mig. Hemskt att säga kanske men när man inser vad man kunde ha förlorat liksom… Vi har alltid varit väldigt kärleksfulla mot varandra i vardagen, vi kramas och pussas massor varje dag. Vi skaffar oss tid att vara bara vi. På kvällarna hinner vi oftast mysa lite tillsammans, och så kommer vi nu under hösten att ha ett par barnfria nätter och kvällar. (hjälp!)

Hur vet man när man är redo för att skaffa barn?
Jag har personligen varit barnkär väldigt länge och längtat efter barn. För mig kändes det som ett helt naturligt steg i livet. Det enda jag ville ha som trygghet var fast anställning, men man klarar sig nog alltid på sätt eller annat vare sig man har tidsbundet, fast anställning eller studerar. Vi försökte i 7 månader och under den tiden hann vi båda verkligen märka hur mycket vi längtade efter ett barn. Man känner det bara tror jag!


_MG_9769-2

Camilla frågade:

Är föräldraskapet lättare/svårare än vad du tänkte dig? Eller var den något annorlunda?
Oj, hehe svår fråga! Jag hade ganska bra nog förberett mig på vad som skulle komma, det enda som gav det en lite dålig start var ju att jag hade en jobbig förlossning och därmed var helt slut de första två månaderna. Då först steg mitt hemoglobin till normala nivåer igen. Dessutom strulade amningen eftersom jag förlorade mycket blod, vilket vi inte ens förstod i början eftersom det nog KOM mjölk, så därför var Saga också väldigt gnällig. Sambon kunde tyvärr inte vara hemma med oss så länge så jag måste kämpa ensam. Det var riktigt jobbigt kan jag säga! Dessutom förstod jag inte själv varför jag var så slut och trött, eftersom Saga ju sov bra på nätterna. Som tur hade han möjlighet att ha ganska korta dagar så att jag fick vila lite på kvällarna. MEN som tur blir det lättare för varje dag och nu har vi det riktigt mysigt tillsammans, bara ännu Sagas magknip skulle gå bort. Nu blev det här en roman men jaja.
Finns det något du ”ångrat” att du inte gjorde före du fick barn?
Inte egentligen! Jag har rest till andra sidan av jorden, jobbat i Belgien och studerat i Spanien, testat allt möjligt och studerat lite ditt och datt. Att skaffa barn kändes som rätt steg vidare i livet och jag ångrar ingenting! Kan inte tänka mig ett liv utan Saga så jag är otroligt lycklig över att allting gick bra under graviditeten och att hon faktiskt är hos oss nu.

Vänskapen? Finns den ännu? Själv miste jag 98% av alla mina vänner när jag fick barn!
Jag skulle säga att jag förlorade en stor del vänner när jag flyttade bort från Åbo – ja, alla de som annars heller aldrig hörde av sig, utan det var alltid jag. Så egentligen har jag inte gått miste om särskilt mycket. Jag har hittat en massa nya här i Ekenäs och Tenala! Vill man vara min vän får man också höra av sig, inte bara vänta på att jag ska ringa.

Hur har ditt självförtroende förändrats under graviditeten/ efter graviditeten?Jag tyckte att jag var jättevacker som gravid! Kände mig (oftast) jättefin i den runda magen och bar den med stolthet. Nu efter graviditeten hade jag en period då jag var väldigt ledsen över att inga kläder satt bra, medan jag nu har accepterat det. Har lust att kasta ut allt ur klädskåpet och sälja det på loppis, men jag har ju inte heller hittat nåt nytt så det går inte, hehe. Jag fick ganska mycket stretchmarks under den sista månaden av graviditeten men de stör mig inte. De visar ju bara att jag är en mamma och jag är stolt över dem!


Sofia frågade:

Var kommer du ifrån eller e du hemma från Tenala/Vad har du studerat/Har du studerat fotografi?
Jag är född på von Heideken i Åbo i september 1991 och gick grundskolan i samma stad. Efter högstadiet flyttade jag till Ekenäs för att studera till textilartesan, samtidigt som jag tog studenten i Katedralskolan i Åbo. När jag hade 3 kurser kvar på ett halvår av skolan blev jag mobbad på internatet så jag flyttade hem igen.

Efter att ha bott hemma nån vecka träffade jag Sambon som bodde i Ekenäs centrum då, så jag flyttade tillbaka hehe. I princip har vi bott tillsammans efter en månad tillsammans. Nej men det gick ju så bra, jag hade ju ändå skolan. Jag blev färdig student och textilartesan år 2011.

Efter det studerade jag fotografi ett år på VNF i Karis. När den skolan var slut var jag arbetslös ett halvår tills jag fick jobbet på Lindex som jag nu är mammaledig från.

Har du några syskon?
Jag har en storebror som är 1 år och 8 månader äldre än mig.

Vad är dina intressen?
Jag gillar att fota (haha vaaaah påriktigt?), läser massor, bakar, inreder, hör på musik, sjunger, är med familjen. Det enda jag ångrar i mitt liv hittills är att jag inte fortsatte på alla dansskolor jag gick som barn. Älskar att dansa men känner att det är för sent att lära sig riktigt ordentligt! Men kanske nån gång. Blir riktigt pirrig i kroppen av en riktigt bra dansfilm haha.

4 reaktioner på ”Svar på frågestunden del 2

    1. Ja ha jobba där två år! Är säkert vårdledig efter mammaledigheten så blir väl januari 2017 kanske då hehe 😀 Nog kan vi ju ta en kaffedejt ändå om ni är i trakterna nåt tag!

  1. Nyfiken på hur ni tänker kring flere barn, har ni kommit överens om nåt visst antal om vad ni tycker är passligt? 🙂

Kommentera detta!

