Ett vagnproblem!

Men alltså åh, så irriterande. I morse då jag satt o matade Saga så tänkte jag ”men det här måste jag blogga om!” om nånting men vad var det?

Nämen! Jo! Nu minns jag!

Det handlar om hur mycket hon ogillar sin vagn. Alltså verkligen. Skulle inte säga hatar, för ibland lyckas hon sova en stund där men ni kan tänka er min glädje när hon en dag på stan bestämde sig för att ”Nepp, här vill jag inte ligga och nepp, jag vill inte ha tutten heller. Nejdå. Mamma ska bära mig en kilometer tillbaka till bilen och samtidigt skuffa vagnen.” Orsaken till att hon ens låg i vagnen var att hon i misstag hade råkat somna där o sov i några minuter, varpå jag genast kastade iväg mig på promenad istället för att bara springa in i Lindex en hastig sväng. Nån motion måste man ju få, hallååå.

Men tro mig – jag försökte lägga ner henne tillbaka i vagnen emellanåt när jag trodde armen skulle gå sönder o hon skrek så hon var illröd och nästan sjöng små melodier av ilska varje gång. O folk glodde. Varför måste alltid folk se på en när babyn gråter som om hen håller på att bli torterad som bäst? Alltså allvarligt, hur ofta händer det egentligen att nån verkligen missköter sitt barn mitt på stan?

Den här lilla episoden slutade då med att jag släpade på unge och vagn uppför en backe tillbaka till bilen. Sen skulle jag sätta henne i bilstolen – Skrik. Slutade med att jag satt i bilen och grät en skvätt av trötthet när hon bara gallskrek i baksätet, o säkerligen skrämde jag livet ur en stackars gravid kvinna som stod o såg på på kuppen. (Men stå int där o glo då!)

_MG_8941

”Hahahah mamma trodd jag sku villa ligga i vagnen, yeah right! Bara mammas famn duger!”

Fast nu kom jag lite på sidospår – Min fråga var den här : Har ni några überbra tips som jag bara mååååste prova på hur man får ungen att sova i vagnen alternativt ens vara nöjd i vagnen? Jag har testat ha en kudde under madrassen så hon kommer högre upp men då måste man ändå kämpa med tutten samtidigt som man går för att hon ska somna ens en stund. Jag vill ju liksom kämpa med vagnen för nån gång måste det ju gå om! Jag saknar våra 10 km långa promenader som vi tog i början av hennes lilla liv.

Eget fel som har planerat nånting före hon kom, antar jag. Istället för en rosenröd första tid blev det mest skrik och gråt, en vagnvägrare och en rygg som är sönder lite på alla sätt och vis. Men nog älskar jag henne på alla sätt och vis för det. O nu börjar ju magen vara lite bättre ibland i alla fall.

21 reaktioner på ”Ett vagnproblem!

  1. Hmm, har du försökt bädda in henne mellan filtar/täcken så att hon ligger trångt och inte har så mycket rum att ligga och vrida sig? Eller häng nån leksak där uppe i vagnen hon kan ligga och se på/försöka få tag på?

    1. Det hade jag funderat på igår faktiskt! Att kanske hon känner sig otrygg i den ”stora” vagnen när hon om nätterna sover i sitt babynest. Kanske får prova att bulla upp lite nästa gång, om hon råkar somna i vagnen! En leksak har hon som hänger där, men kanske borde hitta nån lite mera aktiv än den… Den är lite ”tråkig” 😀

  2. Hur stort är babynestet? Skulle det rymmas i vagnen?
    Eller har hon helt enkelt för varmt? Som förstagångsmamma tycker iaf jag att det är svårt att veta hur mycket de skall ha på sig i vagnen! Mycket mindre än man tror, har jag lärt mej! 🙂

    1. Det ryms tyvärr inte, har provat! Jag själv är väldigt varm av mig o har märkt att hon också är det så TROR nog inte det, snarare skulle hon då frysa hehe 😀 Kanske jag måste bygga nåt provisoriskt babynest i vagnen av handdukar eller nåt, ifall det skulle hjälpa..!

  3. Alla har sina olika sätt, men då vi hade samma problem så gav jag bara helt enkelt inte upp, skuttade och vaggade och hyshade tills hon somna! Första dagen tog det typ 20 minuter innan hon somna, nån dag senare 2 minuter. Det kanske låter elakt ( speciellt när det är första barnet) men låt inte henne vinna 😉 vem vill nu ligga i en äckli stor o obekväm vagn när mammas famn känns bättre ;D

    1. Här håller jag på 45min o sen sover hon typ 15min, jihuu 😀 Nej jag har mest tänkt ‘man kan int skämma bort så här små med för mycket närhet ‘, men int vet jag sen 😀

      1. Oj Sandra, I feel for you! Vilka flashbacks du ger mig nu alltså! Precis så där hade vi det också med vår lilla tjej! Vagga 45min med 15min sovande utan vaggning som resultat tills tutten ramlade bort (man hann typ ta en kisspaus och öppna kylskåpet). Det var så otroligt otroligt påfrestande och känslosamt för mig (för mannen var det lättare -troligtvist hormonellt tyngande). Vi hade åkpåsen med ”kanterna” rullade utåt i vagnen då det inte ännu var kallt så det blev i princip som ett babynest. Och trasa ovanför huvudet likt en krans mot hjässan o pannan (det märkte vi att hon gillade). Gosedjur och leksak hängande från vagnen hade ingen positiv betydelse. Dookey (tråkigt-inget att titta på) gav troligtvis resultat. Aldrig att hon sov i vagnen(el bilen) om det fanns något att titta på. Vi började nästan skratta då vi mötte föräldrar med barn som satt o sov framåtvända. Klyschan ”det blir lättare/det går om” stämde åt oss och saker o ting gick i perioder och dessa perioder räckte några veckor (men kändes läänge). Nu kan jag säga att jag tyckte tiden kring 6mån var så härlig, och tiden vid 1år ännu härligare och det samma tyckte jag om tiden vid 1,5år och nu också vid 2år! 😃 Det blir liksom bara härligare och härligare hela tiden men med olika påfrestande perioder. Och man förtränger dessa perioder sen tills någon berättar om hur de har det och man kan igen leva sig in i hur det var! Hon har aldrig varit en ”dagsvilare” men tack o lov har hon sedan sovit bra nätterna redan från ca 6mån. Kämpa på! Kram

        1. Jag har också funderat på om en trasa över panna och ögon vore en bra idé, om det skulle ge lite extra trygghetskänsla! Måste nog prova 🙂 Saga sover som tur ända sen nyfödd superbra på nätterna, jag hoppas verkligen det håller i sig! Inatt från 22.30-06, sen mat, o nu sover hon också. Kram!

  4. När min yngsta var liten och inte ville ligga ner i vagnen hade jag en ganska stor mjuk dunkudde som jag lade under honom så han kom upp i en mera halvsittande/halvliggande position, inte så det belastade ryggen, men så mycket att han kunde fokusera blicken på mig och inte bara på vagnsuffletten. Dessutom gav det (inbillar jag mig) känslan av att vara i famnen eftersom kudden slöt runt hans kropp lite. ( och han sov gott fast man flyttade honom från babyskyddet.) men det fungerade inte de hetaste dagarna, då blev det för svettigt

  5. Vår äldre sov inte heller längre stunder i vagnen i den där åldern. Överlag sov han endast korta snuttar som baby, tack och lov sov han ok. Vi hade honom mycket i bärsele, speciellt på stan så kunde han vara nöjd där länge (och sov också mycket längre dagssömn där). Som det mesta med babyn så gick det om och som lite äldre sov han nog långa sovpass i vagnen. Däremot lärde jag honom att jag gick en liten promenad då han skulle somna och det var ok tills vi fick tvåan, då var det jobbigt att också klä babyn och kanske ha en mindre nöjd baby som inte ville ligga i vagnen då storebror skulle sova. Så det blev många promenader med dubbelvagnen där jag fick ha babyn under armen och två-åringen i vagnen. Nå, som det mesta så varade inte det här heller mer än ett halvår för sedan sluta storebror sova dagssömn:)

    1. Saga sover som en dröm på natten som tur! Jag antar att det är därför hon sover så mycket mindre på dagen sen istället, men HELLRE så! Jag hoppas det går om snabbt för Saga också 🙂

  6. Vår äldsta kunde inte sova om man inte lade en trasa över vagnen, hon låg bara och följde med allt som hände runt omkring. Jag rekommenderar också att du försöker göra ett litet bo runt henne som babynestet 🙂 vår lilla på 5 veckor kan inte sova i vagnen utan att vara inlindad som på bb. Idag har det tyvärr blivit dåligt med sömnen pga värmen. En bra bärsele är också jättebra att ha med så har man lättare att bära när de är missnöjda 🙂 hoppas något tips fungerar!

    1. Intressant! Kanske jag borde testa linda in henne lite 🙂 Hon är nämligen inte så intresserad av omgivningen utan blir bara förbannad när man försöker lägga henne i vagn 😀

  7. Det är är som Viggo då han var liten. Första halvåret kändes vagnen rent ut sagt onödig. Mest hade jag med den för att få med alla saker eller shopping. Viggo bodde i bärselen (en catbird baby pikkolo) den första tiden. Det hände till och med att jag gjorde stan utan vagn, med honom i bärselen bara. Där trivdes han som tur bra. Senare började också vagnen duga, men minns inte hur gammal han var då. Ingen vagnsovare var han heller. Bärselen gällde. När han sov i den, kunde jag luta mej bakåt i soffan och vila jag med. Jag har inte heller någon upplevelse av en sockersöt första tid med baby. Har inga tips, som inte redan nämnts som du kan prova på. Men ger tummen upp för en ergonomisk bärsele!

    1. Det är så synd för jag älskar vagnen! Synd att jag int ryms dit o sova hehe 😉 Saga gillar int bärsele HELLER, buu! Vi fick låna en Manduca av Sambons bror men nope.. DEN hatar hon verkligen 😀

      1. Men vännen då. 😦 Då när vi köpte bärselen sa hon i butiken att vi inte fick ge upp genast då vi satt V i den. Fem varv i butiken sku vi gå och skumpa med honom, under den tiden lovade hon att han tystnar. Och konstigt nog, det gjorde han. Hemma skrek han ibland mer ibland mindre i den. Oftast mindre. Förutom då han skulle somna, för det ville han inte göra. Men det var lättare för oss att ha honom i bärselen än i famnen, mer ergonomiskt och händerna lediga för annat medan man gick runt där hemma. Hoppas ni snart hittar på hur hon gillar det och vill ha det.

      2. Angående att hata bärselen – Ge inte upp. Min 2månade gamla flicka hatade att bli lagd i bärsjalen. Men jag gav inte upp och provade med jämna mellanrum att sätta henne dit korta stunder. Nu trivs hon och igår somnade hon där. Antar att hon helt enkelt behövde vänja sig 🙂 Angånde sovande så tycker iallafall vår lilla tjej om när man har en trasa över ena kinden när hon ska sova – ger en trygghetskänsla antar jag. Hoppas hon börjar trivas i vagnen 🙂

  8. Jaaaaaa herregud då folk måst stirra så ögonen trillar av då ens bebis skriker!!! Hallå har inte ni sett en gråtande bebis tidigare???

    1. Neeej de e nog första gången 😉 annat jag lite har börjat ogilla är alla tanter som ska peta på ens barn! Sluta peta på mitt barn för guds skull!

Kommentera detta!

