Saga 2 månader

Idag blir Saga 2 månader gammal! Vart har tiden försvunnit? Jag blir nästan lite rädd. Mammas älskade lilla stora flicka!saga2m

Mått: 5705 gram, 60 cm då vi var på rdg precis före midsommar. ”Smal för sin längd” men ändå nog så där ljuvligt knubbig som bebisar bör vara ❤

Sömn: Sover från 00-06 varje natt, sen mat o sover i 2-4 timmar till. Vanligtvis. Inatt har hon sovit 23-7.30. Och somnade om efter matning igen. Sover än. Alltså på riktigt! Minus där för att dagssömnen sen endast består av några små powernaps men hellre det än att nattsömnen vore sån.

Favoritsyssla: Prata med mamma eller pappa, titta sig omkring. Skratta åt sin smiley i lekmattan. Berätta saker åt sin isbjörn.

Mat: Jag ammar ju då inte (pga blodförlusten) och just nu äter Saga allt mellan 100 och 165 ml ersättning per gång. Ytterst svårt att veta vad man ska blanda. Vi använder pulver så helst får det ju vara tillräckligt genast… Vi har nu börjat testa Nutrilon H.A istället för NAN H.A, och efter endast en dag med Nutrilon verkar hon faktiskt riktigt nöjd och glad, så vi håller tummarna. Minus med Nutrilon är att det inte verkar finnas i färdigblandad tetraförpackning alls (eller har jag bara missat det i butiken?), men man vänjer sig vid allt.

Motorik: Stark som en 4 månader gammal bebis i nacken, sa de på rådgivningen. Duktig flicka! Hon lyfter läääänge länge på huvudet.

Kläder: Sakta men säkert börjar vi plocka bort storlek 56, buhuu! Vissa plagg går bra ännu, som Lindexs omlottbodys, de är så stora i storlekarna, medan andra är för smååå. Alltså gråt. De där första plaggen är nu för små.

Mamma: Denna kategori har egentligen inte hört till den här listan, men jag tyckte att vi mammor förtjänar en egen liten också varje månad! Just nu sover vi alla jättebra men jag är ändå trött hela tiden. Annars börjar kroppen visst vara någorlunda återställd, utom att det känns som att magen nog ännu drar ihop sig o visst är jag ännu ganska öm, men nu är mitt hb på normala nivåer o jag börjar sakta känna mig som en människa igen. Efter midsommaren känner jag mig också psykiskt mycket starkare men tror nog ändå att det kan vara bra att få prata ur sig lite på fredag.

_MG_4017Fatta att det här var två månader sen redan. Mammas lilla skrutt! Jag gråter kärlekstårar!

6 reaktioner på ”Saga 2 månader

  1. Ligger här i sängen med mjölkstockning som jag vaknade med out of the blue i morse och har verkligen mått skit idag. Hade nästan 39 graders feber på dagen, högst jag någonsin haft, jag som nästan aldrig har feber (sist vat typ 2009) och mådde så illa att jag knappt kunde äta nåt eller sova. Därtill en pigg unge som inte ville sova… Nu har febern äntligen gått ner så pass att jag börjar känna mig nästan mänsklig igen, och illamåendet gett med sig så jag fick i mig kvällsmat som min man fixade. Passade då på att läsa ikapp på din blogg.
    Ja, det är nästan hemskt hur fort tiden går! Felicia blir 2 månader nästa vecka och jag kan knappt fatta det, saknar vår lilla minibaby som var så liten och hjälplös! Fast jämfört med Saga är hon nog rätt så mini ändå… Igår när vi var till rådgivningen var hon 54 cm (har ändå växt 7 cm och det märks verkligen!) och vägde 3990 g (tänk att många barn väger mer än så när de föds! ), vikten hade gått upp bra nu äntligen. Hon har fortfarande strl 44 på vissa överdelar, och har just och just kunnat börja ha strl 50 av en del plagg, tänk vilken skillnad då ni får börja sätta bort strl 56!
    Hoppas du blir hjälpt av att få fara och samtala, säkert bra du tar tag i det nu så det inte blir värre. Inte ska man ju behöva gå runt och må dåligt heller, bra att det finns hjälp att få. Var rädd för vad jag själv skulle få för poäng för mina svar på blanketten när jag var på efterundersökning igår, men läkaren tyckte det var helt normala poäng till all lycka. Lycka till och kram till dig!

    1. Jag fick också mjölkstockning då jag ammade! Hade ont i kroppen, knallrött bröst och feber. Inte kul! Hoppas du snart mår bättre. Roligt att du i alla fall hittade sysselsättning i bloggen 🙂 Vilket fint namn din tös har, gillar det! Ja samtidigt känns Saga så stor men ändå så liten, men jag har nästan hellre en lite större tös, man är mindre rädd att söndra henne då 😉 Kramar!

  2. Jag måste bara kommentera om mjölksaken. Vår son är nu 2 år och tre månader och han har mjölk, vete och äggallergi. Haft det sedan födseln men det upptäcktes först vid 7 månaders åldern.

    När han var baby var han mycket nöjd på dagarna men nätterna var sedan något helt annat. Han kunde vakna 20 gånger på en natt. Vi var till rådgivnngen, talade också med en familjerådgivare men dom sade mest bara att små barn skriker och vaknar ibland på nätterna. Det skylldes på utvecklingsfaser och tänder med mera.

    Jag kände på mig att det är något annat nog. Nu vet jag ju att små babyn skriker och gråter men tyckte inte det var normalt att man så gott som skriker natten igenom med högst två timmars sömnpass.

    Tills sist var vi till en privatläkare, jag hade såklart googlat alla tänkbara saker och sade åt läkaren att kan han ha mjölkallergi. Hon tyckte att det är osannolikt eftersom han inte är missnöjd hela tiden. Bara halva tiden av dygnet och hans hud var fin. Ofta märks väl allergierna på huden också. Vi blev skickade till ekenäs sjukhus på sömnskola eftersom alla ansåg att det var fel i våra sömnritualer.

    Efter första natten på sjukhuset såde sjukskötaren att hon förstår att jag är trött, efter så mycket vakande. Hon tyckte att sonen inte reagerade som ett ”vanligt” sömnskolebarn, hon trodde inte att det var fel i oss. Det gjorde allergitest som visade att han var svagt allergisk för mjök. Men tillräckligt för att ha magknip varenda en natt. Mjölken byttes omdeledbart till Nutrilon pepti (fås bara från apoteket) och nästa natt sovde han 11h i ett sträck. Första gången sedan födseln. Senare kom det fram att han också har vete och ägg allergi.
    Man får köpa den här nutrilon pepti mjölken från apoteket utan recept, kostar ca 46€, så den är ganska dyr. Men det blir ju ca 6 liter mjölk av en burk. Vi fick kela ersättning på mjölken så för oss blev den bara 15€. Saga behöver ju inte ha mjölkallergi men det kan vara värt att testa ifall magknipen forsätter. Nutrilon pepti mjölken är ju ännu ett steg bättre än den där H.A mjölken. Den är gjord på komjölk men allergenerna (eller vad de nu heter) är borta. Så det är lixom mjölk utan mjölk 🙂

    1. Oj wow, tack för ditt långa svar! Alltså ja. Antingen är det mjölkallergi eller så är hon bara VÄLDIGT famnbebis och mammig redan nu, i famnen är hon nämligen väldigt nöjd, o på nätterna sover hon som en dröm! Vi testar en ny mjölk nu, Nutrilon HA som sagt o ja TROR vi ska testa den en vecka till. Har det inte blivit bättre då är hon ju redan 11 veckor gammal o borde därmed ha lite bättre tarmfunktioner osv……..! Annars får jag nog börja höra på allvar angående mjölkallergi – åt oss har det sagts att man nog märker det på huden! Men om du säger att ni inte märkt nåt… Tack för din långa kommentar! Kram.

      1. Man märker inte alltid mjölkallergi på huden. Vi fick på rådgivningen alltid komplimanger över huden för sonen var nästan aldrig ens röd i baken vilket ju bebisar ofta är. Hans allegier råkar bara vara tarmbaserade. Men kämpa på. Det jag har lärt mig att tycker man själv att nånting är på tok och inte riktigt stämmer så skall man lyssna sin magkänsla. Mammorna har ofta rätt 😊

  3. Skulle bara tillägga det ännu att på dage då vår son annars var nöjd så fes han mycket. Annars märktes det inte på något sätt men när han låg på golvet och sedan senare började vända sig osv så fes han hela tiden ganska mycket. På natten blev det sedan magknip.

Kommentera detta!

