Kolik o förlossningsdepression

Jag har börjat fundera på om jag har förlossningsdepression. Här hos oss rinner tårarna varje dag – Inte bara hos Saga. Hon har så mycket magknip och jag undrar om inte det kan kallas kolik redan. ”Kolik innebär magont i den utsträckning att spädbarnet skriker i mer än tre timmar per dag.” Ja det är verkligen min vardag… Och jag är SÅ slut på det att jag blir helt apatisk emellanåt 😦 Hon sover ofta bara små stunder under dagen o vaknar sen igen av magknip. Vissa sköna dagar sover hon en timme eller två men oftast en kvart per gång, så sen är hon till sist helt övertrött också. Att sambon har massor av jobb hela sommaren gör ju inte saken bättre heller. Inte en dag går utan att nåt ska göras. Det är ju förstås bra på sitt sätt men men men…!

På tisdag har vi rådgivning så då hoppas jag på att få svar på mina frågor och funderingar… Suck. Vet inte varför jag ens skriver det här.

_MG_6109

Tur att hon är så söt o så himla härlig sen då hon är glad.

28 reaktioner på ”Kolik o förlossningsdepression

  1. Ha du prova/fundera på en annan ersättning på prov? Vi hade samma problem med vår tös som ja tidigare kommenterat men det lättade radikalt när vi böt mjölk 🙂 en idè som slog mig bara 🙂

  2. Vad ledsamt att höra men fint att du kan skriva om det. Hoppas verkligen att ni sku få någon hjälp till Sagas magknip och absolut till ditt välbefinnande också! 💖

    Hälsn. Lillajag som haft förlossningsdepression.

    1. Alltså det är ju så sjukt att man liksom inte VILL säga sånt högt. Nu vet jag ju inte säkert om det kan räknas som depression men roligt är det ju ändå inte. Jag hoppas att det börjar lätta nu ! Det sägs att sex veckor gamla bebisar har det värst… Nu är hon 7,5 veckor *håller tummarna* Kram ! ❤

  3. Har ni funderat på om hon kan ha mjölkallergi? Min kille som är lika gammal hade sjuk mage sen han var 4 veckor och utslag på kroppen. För lite på en vecka sedan har jag hållit bort alla mjölkprodukter eftersom jag ammar och nu är utslagen och magknipet borta. Cuplaton använder vi också före varje måltid. Det har hjälpt superbra! Förstår hur det känns. Det är så psykiskt tungt då de är ledsna. Men det blir bättre. Jag lovar! 🙂

    1. Jag har funderat på det men på rådgivningen sa de att hon antagligen nog inte har det, så länge som hon inte får några andra ”fel”. T.ex. hyn lär ska antingen få utslag eller liksom KÄNNAS dålig, och det är hennes inte som tur! Nu för tillfället har hon faktiskt varit nöjd efter matningen en ganska lång stund, så himla skönt! 🙂 Cuplaton testade vi men det blev värre, en ganska vanlig bieffekt tydligen. Funderar på att köpa Disflatyl o testa det istället!

  4. Håller med, Cuplaton före alla måltider är helt guld. Bäst att vara ärlig och säga som det känns så du får den hjälp och stöd du behöver. Jag hade också förlossningsdepression med första barnet och i efterhand önskar jag att jag sökt hjälp tidigare istället för att lida i tysthet och bita ihop. Prata med rådgivningen så kan de styra upp t.ex. samtalsmjligheter, sköthjälp osv. Du är inte ensam i detta.

    1. Jag ska försöka vara ärlig, men jag har så HIMLA svårt att säga rakt ut åt folk att jag mår dåligt. Börjar oftast gråta o sen bara nej, sen går det inte mer. Men gråter man märks det ju ändå, heh. Cuplaton testade vi men tyvärr blev det värre! Funderar på att istället testa Disflatyl som lär ska vara en nyare bättre version… Kram!

      1. Ja, det finns ju olika märken, hoppas något annat funkar. Och jag vet att det är svårt att sträcka ut handen, speciellt i en sån situation men om man bara vågar göra det så tar någon tag i den och hjälper en vidare.

  5. Och D-vitaminerna!! Dem har mina barn fått så sjukt mycket magknip av!! Milea fick inget alls den första tiden, och sedan fick hon 1/dag en jättelång tid. Jag minns hon va flera månader innan vi kom upp i de där 5/dag 😉 så har vi satsat på multitabs med med mjölksyrebakterier (?) i som varit lite bättre, och på det ännu disflatyldroppar.
    …men så kan det ju faktiskt vara kolik också.

    Blä för förlossningsdepression! Det hade jag också en släng av, men det gick om ganska fort ändå. Hoppas det blir bättre! Kram.

    1. D-vitamin ger vi inte alls just nu. Testade Jekovit, det funkade bättre men gav ändå lite knip, Gefilus gjorde att hon riktigt vred sig av smärta. Stackars liten. Tänker pausa med d-vitaminen ett par veckor till åtminstone, vet att många gjort så då småttingarna haft knip. Någon tipsade om att köpa mjölksyrekapslar o blanda en liten mängd i mjölken, det kan jag tro att fungerar bra, då är det ju bara mjölksyrebakterier och inte alls d-vitamin… Kram! ❤

  6. Om du ammar, prova lämna bort allt som kan ge magknip, om du ger ersättning, testa med att ge en annan sort, och sen Cuplaton.

    Och prata definitivt på rådgivningen om dina misstankar om ev förlossningsdepression, jag har ensam lidit igenom mina utan att prata med någon då, och rekommenderar det inte!

    1. Vi har testat några olika, och kom fram till att den hon har fått av i början funkade bäst, alltså Nan H.A. Cuplaton gav mera magknip, tydligen en vanlig bieffekt :/ Men ska testa Disflatyl istället! Kram.

      1. Har en väninna vars dotter hade mycket problem med magen som liten och de hade stor nytta av zonterapi, säkert värt att testa. Borde finnas någon i Ekenäs som gör det. Kram!

        1. Jo, det var vi på men senast jag ringde pånytt sa hon att hon inte kan göra annat än massera samt gav tips… :/ Så massera gör jag hemma istället. Kram!

  7. Hej!
    Rekommenderar varmt zonterapi. Det gör susen på små onda magar. Ekenäs erbjuder det här som en del av rådgivningen.

      1. Intressant svar av zonterapisten…Vi gick också på zonterapi med vår äldre pojke och hon sa att hon nog rekommenderar flera besök innan man kan se om det hjälper. För oss hjälpte det och vi gick totalt fyra fem gånger.

  8. Om detdär med mjölkallergi ännu. Vår pojke hade mjölkallergi, men tyvärr fick vi det bekräftat först då han var 1 år… Han hade inte ett endaste utslag på hela kroppen, (han har fortfarande hur fin hud som helst), men han skrek outhärdligt i ett år innan någon tog mig på allvar (och innan jag förstod att stå på mig). Så jag rekommenderar nog varmt att du provar lämna bort mjölken i din kost (om du ammar alltså), och ser hur det funkar. Kämpa på, det ÄR tungt med en bebis. Men det lättar, och blir bara roligare hela tiden!

    1. Jag ammar inte, men nu har faktiskt magknipet börjat lätta för vår tös! Så vågar hoppas på att det nog inte är mjölkallergi, skööööönt i så fall! Kram!

  9. Hej!

    Det finns många som har det tungt den första tiden som mamma! Så var ärlig med din rådgivare, så får du den bästa hjälpen! Jag vet inte hur det ser ut på olika ställen, men det borde nog finnas stöd att få! Jag hoppas också att du har släktingar/vänner runtomkring som kan vara till stöd! Att någon går ut på vagnpromenad så man får sova en stund, eller att någon kommer och diska kan vara till stor hjälp!

    1. Hej! Tyvärr finns det inte riktigt någon som kan ta över för en stund, det dåliga med att ha flyttat till en annan stad – Alla vännerna jobbar och familjen är antingen för långt borta eller på jobb. Men nu ska vi se hur vi ska gå tillväga, åtminstone ska jag o prata med en familjeterapeut 🙂 Kram!

  10. Jag känner mig också ledsen och ensam ofta på dagarna, nybliven mamma som jag är (dottern är 9 veckor). Speciellt när min man nu börjat arbeta och jag måste sköta bebisen själv i upp till 10 timmar. Gråter nästan dagligen, och humöret pendlar väldigt mycket. Så du ska veta att du inte är ensam! Hoppas du kan få hjälp på rådgivningen, om inte annat kan det vara skönt att prata med någon om de känslor du har. Förhoppningsvis lättar också Sagas kolik så småningom. Stor kram från mig!

    1. Stor kram till dig också! Ja det är tufft, min sambo jobbar just nu allt från 8 timmar till 14 timmar per dag, så det är ganska jobbigt. Om du gråter dagligen tycker jag du också ska höra med rådgivningen, jag är nämligen likadan!

Kommentera detta!

