Om babysömn

Den här morgonen har åtminstone börjat bättre än igår. Jag vaknade ungefär halv åtta av en gnällig dam, steg upp för att värma mjölk åt henne o då hade hon somnat om o sov en timme till! Så jag hann dricka kaffe i lugn o ro o pyssla lite för mig själv, o nu har hon ätit o sover igen.

Sömnen blir ofta lidande för hennes del på dagarna pga magknipet, förstår dock inte varför det inte alls påverkar hennes nattsömn? På kvällen och natten äter hon, rapar, somnar o sover sen mellan 2-5 timmar på raken. Helt fantastisk nattlig sömngåva där alltså. Vi matar en gång per natt, ofta redan på morgonsidan så solen har hunnit gå upp. På morgonen äter hon, rapar, somnar djupt men vaknar igen inom en kvart ungefär o gråter. Nu har jag henne i sin säng o sova, där jag har höjt upp huvudändan för att det förhoppningsvis ska vara bättre för magen.

Igår på läkarkollen konstaterade kvinnan som vikarierade vår ordinarie ”rådgivare” att Saga verkade jättetrött, vilket säkert också bidrog till hennes gråtighet igår. Inte konstigt då sömnen störs av knip varje gång man somnar… Jag masserar hennes mage vid blöjbyte, men har ni några andra bra tips att komma med? Jag fick också ett råd att inte mata för ofta, men nu är hon sex veckor (VA?! Alltså VA? Sex veckor sen jag låg där i förlossningssalen o kämpade??) och borde därmed ha en växtspurt nu igen så vet inte riktigt… Känns inte trevligt att hålla henne hungrig heller precis.

19 reaktioner på ”Om babysömn

  1. Har också ett magknipsbarn som precis som ni hade det bara på dagen. Om du ger d-vitamin droppar så kan det bero på oljan i dropparna som hon får magknip. Vi böt till såna droppar som innehöll mjölksyrebakterier i samma och det hjälpte en aning. Sen ordentlig babymassage!! Jag började gå kurs i spädbarnsbabymassage där man masserade hela babyn men fokuserade på magen och under fötterna. Jag gjorde massagen som en rutin på morgonen och kunde räkna på fingrarna de dagarna det var gnäll efter det 🙂 så om gråtet beror på magen så lönar drt sig att få ordentlig lektion om hur man lättar det för det räddade mig från att bli tokig med alla ensamma dagar med vår lilla 😉

    1. Vi hade såna först med mjölksyra, men de passade inte alls! Nu har vi Jekovit men funderar på att pausa helt ett par veckor. Jag brukar massera mage och fötter vid varje blöjbyte o cykla med benen där emellan, vilket ju hjälper men vissa dagar inte så mycket tydligen. 🙂

      1. Måste ännu tillägga andra små faktorer åt oss.. anti-kolik flaska? Rätt mjölk? Får vara upprätt tillräcklit mycke? O sen ska man minnas att ett par minuter med att pumpa benen hjälper inte.. det skall påriktigt vara 10-15 minuter pumpa-trycka-dra-cykla-prutta-och-allt-om-igen 😀 det går om nog men förstår sig såå att det nästan gör illa i mitt mammahjärta när jag varit i precis samma situation. Om nån vecka minns du knappt dethär 🙂

  2. Kuplaton droppar från apoteket som man ger innan varje matning funkade fint hos oss. Och d-vitaminerna med mjölksyra. Kolla också vad du äter om du ammar. Hubbes mage var speciellt känslig om jag drack mer kaffe, åt mycket lök, vitlök, paprika och äppel. Att jumppa med Sagas ben när hon är vaken o nöjd kan också hjälpa få igång luften i magen. Hoppas det lättar snabbt!

    1. Vi testade men det blev värre av dem! Tydligen också en möjlighet. Förresten, kommenterar du från en gammal bloggadress nu eller finns det flera bloggarHanna som har en Hubbe? 😀 Tyvärr fungerade inte amningen för mig, då jag förlorade så mycket blod, så som tur kan jag inte skylla på mig själv åtminstone… 😉

      1. Haha, jag har tydligen satt fel bloggadress. Kommenterade från min telefon och denna kom som autoversion så kollade inte. Hah!

  3. Joo mata int för ofta, magen behöver få vila 2-3h mellan varje mål, inte roligt har varit med om det själv.

    Ännu ett tips. Håll upp en stund med D-vitamin. Min son klarade inte av D-vitamin förrän vid 4månaders ålder. Och ännu på tal om D-vitamin. Den man får på rdg är inte bra alls för bebisars magar, prova att byt sort också om du inte redan håller upp med D-vitaminen. Den jag använder nu åt min son är jekovit och verkae vara jätte bra, vet nu förstås inte vilken du använder men. 🙂

    1. Vi har också Jekovit! Gefilusdropparna gjorde att stackaren vred sig av smärta, fy så ont det gjorde i mig att se på det! Fick veta att sambons guddotter var utan d-vitamindroppar länge också, kanske vi ska ta paus också…!

  4. Jaa vet du, jag tänker int ens försöka komma med någo vettiga tips här, hehe. Då milton hade magknip testade vi ALLT kändes det som. Man läser på nätet och folk ger tips och ”Det hääär hjälpte suupermycket för oss” och när man själv testar så har det ingen effekt what so freakin ever. Men förstås vill man ju försöka allt möjligt, det är ju int kul när den lilla har ont. Men ofta har ju dom små liven besvär med sånt här i början på livet och det känns som att man oftast int kan göra så mycket mer än bara vänta ut det. Jag satt nog på kvällarna (det var då det var som värst) och bara höll min gallskrikande milton i famnen. Jag kund int göra något annat än bara finnas där för han. Så där satt vi tills han somna av utmattning.

    Som sagt, allt är ju värt att prova ifall det sku hjälpa, men själv ångrar jag nu lite att jag t.ex. slösade massa pengar på zonterapi som int hjälpt ett skit. Då hade ALLIHOPA sagt att det hjälpte för dom. Jag var skeptisk till det redan från början men man blir ju desperat och vill prova.

    Nu blev det en massa flumm här å int ett enda tips men..tja, stå ut bara. Det kan svänga när som helst. Det gjorde det på typ en dag för oss så snart har ni det förhoppningsvis förbi också.

  5. Vår kille var väldigt skrikig om nätterna de tre första månaderna, ökade då själv konsumtion av gefilus produkter kombinerat med mjölksyretabletter och det lättade! Men nu förstod jag att du inte ammar så ett annat tips är att testa sätta lite mjölksyrepulver ur kapslarna rakt i ersättningen istället. Altså ur helt vanliga mjölksyrekapsler och inga såndär kombi preparat med tillsatt d-vita osv. 😉 Och såklart börja med en liten mängd. Hoppas du hittar nått som hjälper! Inte roligt när de har ont. 😦

  6. Mitt ovetenskapliga mammatips är att åtminstone INTE minska på matandet, då börjar hon gråta för att hon är hungrig… Det är viktigt att hon för det första är mätt. Har du försökt låta henne ligga på mage i din famn, liksom tvärs över dina ben eller hur jag ska förklara, det brukar kunna vara avslappnande? Alltså, när hon har ätit och rapat osv. Hoppas det går över snart, med babysar är det så att den ena veckan sällan är den andra lik ❤ Kram!

  7. Använder hon napp? Här har tutten hjälpt då lillan vill ligga och snutta när hon har ont. Fick tipset på rådgivningen, tydligen ger det dem något annat att tänka på än magontet.

  8. Jag gick en kurs för spädbarnsmassage där man just går igenom hela kroppen. Sen var jag på zonterapi 3-4ggr med lillen å vips var magknipen sgs borta!

  9. Att ha babyn liggande på sida kan hjälpa luften att komma ut från tarmen.
    Kanske reagerar hon på nåt du ätit eller druckit? Babymagar kan vara väldigt känsliga.

  10. Ta paus från dropparna så gjorde jag då flickan var liten. Sedan började jag pånytt med dem väldigt försiktigt, gav en droppe första veckan och sedan öka jag med en droppe till varje vecka men efter det hade hon ingen magknip. Sen måste jag säga att rutten har hjälpt mina barn väldigt bra och tänkte gråta själv då min son på 2 mån inte tyckte om men jag tränade med honom direkt och nu tar han tutt. Det behöver inte vara svårt att få bort tutten då de blir stora och den bekymmern tar man sen tycker jag 🙂 lycka till

  11. Har man en bebi som har sjukt i magen vill man prova på alla goda råd som finns. Men ibland hjälper tyvärr inget. Har bebin kolik så har den, finns ännu (vad ja vet) ingen medicin som utecklar tarmarna snabbare.. hade själv en liten tös som skrek från morgon till kväll, nätterna gick helt ok. Inget hjälpte, zonterapi, utelämnade av droppar, nogrannhet med matande, kontroll av eget matintag eller dylikt. Men otroligt nog vid 3 månaders ålder slutade skriket tvärt! Kan ännu idag inte fatta hur det är möjligt att koliken oftast slutar tvärt vid 3 mån. 🙂 det enda tips jag har (fast jag inte gillar att tipsa andra eftersom alla barn o föräldrar är så olika o det inte finns någon teknik som är rätt eller fel) är den där sjalen dit man kan vira in barnet, det fungerade i varje fall lite… om du inte har en sjal kan du få låna min, hör av dej i så fall!

  12. Våran M hade mycket magknip var och varannan stund när han var mindre. Vi körde Cuplaton i några veckor och det hjälpte lite. Att låta bebin ligga på mage kan också hjälpa. Massage som du redan håller på med.Böja benen upp mot magen (pruttjumppa). Om det är riktigt gråtiga dagar kanske hon lugnar ner sig om hon får hänga med i en bärsele eller duk? Närhet ”lindrar ju smärta och stress” hos bebisar och dom brukar ju tycka om att bli burna 🙂 (brukar – för M gillade inte bärselen alls, men annars tyckte han om att bli bärd, men då var man ju fasst hela tiden och hade inte händerna fria ;D ). Det är sant att dom kan få ont i magen av att äta för ofta, men å andra sidan så sägs det ju att dom ska få äta så ofta dom vill (åtm då man ammar..). En tröstande tanke är att det faktist lättar efter 3 månaders ålder, då är magen inte lika känslig mera. 🙂 KÄMPA PÅ! Det är inte så mycket annat man kan säga. Been there, för bara några veckor sen, så jag vet hur trött-gnället suger musten ur en! :/

Kommentera detta!

