Jobbigt

Alltså idag har varit en jobbig dag. Saga har… ja, jag vet inte. Haft fnatt. Kanske varit övertrött, för sovit har hon inte. Istället har hon gråtit o varit ledsen o arg. Så det betyder att jag också har gråtit. Livet som mamma åt en nyfödd är inte en dans på rosor alla dagar! Nu är hon med Sambon hos hans kompis. Skönt. Jag borde passa på att vila nu men har så svårt att slappna av då jag vet att tvätten borde hängas o en massa högar väntar på att tvättas… Suck.

Ja, o så hade jag eftergranskning idag. Efter att man fött barn blöder man ju ganska länge, men mina blödningar slutade ett par veckor sen. Tills idag. Gynekologen rotade runt med nåt verktyg så det gjorde skitont(!!!!) o då blödde det plötsligt igen. O hon ba, nästan triumferande kändes det ”Du blöder nog ännu”. Jaha. Inte förrän idag men okej. Kiva.

Suck suck suck. Idag är en jobbig dag.

6 reaktioner på ”Jobbigt

  1. Voi suck.. Om du har samma läkare som jag alltid haft på rådgivningen så förstår jag. De besöken såg jag verkligen inte fram emot! Stor kram! Bättre dag imorgon 🙂

    1. Medan jag var gravid hade jag en helt underbar läkare en gång, så synd att det inte var hon! Alla läkare passar ju inte bara med sina patienter, en vän tyckte jättemycket om henne jag var till idag…

  2. Du har så rätt. Det är verkligen inte alltid nån dans på rosor att vara mamma till en nyfödd och kommer så väl ihåg känslan man får när man inte lyckas trösta sitt olyckliga barn. Den enda tröst jag kan ge dig är att det går över. Fast jag vet att det är asjobbigt när man är mitt i det. Hur länge skrikperioden pågår är väldigt olika från barn till barn. Med vår mellersta lämnade vi helt kallt bort d-vitamindropparna för några veckor då vi märkte klart att det var dom som orsakade hennes magknip. Sen hjälpte också ”kapalointi”, alltså att jag lindande henne stadigt in i en babyfilt. Vår första sov bara i vagnen medan den rullade, så att ha honom ute i vagnen medan man själv var inne och åt/sov var uteslutet. Har du nån som kunde komma och avlösa dig små stunder under dagen så att du skulle få ätit och vilat lite? Nån som kunde hjälpa bära en stund eller ta Saga ut på en vagnpromenad så att du får greja med lite annat en liten stund? Allt går så mycket bättre när man själv mår bra. Kämpa på! Det blir nog bättre!

    1. Ja idag har verkligen varit jobbig! Som tur kom sambon hem o tog över, o så fick jag ta en lång tupplur medan de var borta… Trots att Saga sover JÄTTEBRA *pepparpeppar* om nätterna så blir man nog trött tydligen… Fast det kanske inte ens känns så i kroppen! Jag har funderat på att helt skippa d-vitaminen här också, Sambons guddotter var också utan i början o hon mår riktigt bra. Tyvärr finns det inte riktigt nån på dagen som kunde hjälpa till, eller under vissa dagar kan svärmor hjälpa men annars är det nog bara jag. Men nog går det bra, vissa dagar är sämre, som idag, men ibland slår hon på stort o sover tre timmar! Hoppas på en sån dag imorgon, vore lyxigt så här fredagen till ära 😉 Kram!

      1. Du ska komma ihåg att hela graviditeten, förlossningen och att ha blivit förälder är en stor påfrestning. Det skulle vara konstigt om kroppen inte alls skulle reagera på det. Lönar sig också att kolla upp ditt hb om du förlorade blod vid förlossningen. Kommer ihåg att det tog tid för mig att få upp det på normal nivå efter första barnet. Var tvungen att äta järntabletter ännu en tid efteråt. Men jag hoppas också att ni har en bättre dag idag. Det är som tur bara det positiva man kommer ihåg sen senare när barnen växer upp. 🙂

        1. Kan du tänka dig att jag faktiskt inte har tänkt på det alls? Jag hade hb 85 (då mitt normala är ca 140) när vi kom hem från BB. Nu är det 115. Inte att undra på att man är trött!

Kommentera detta!

