Planering av dop

Jaha hörni! I sommar blir det ju dop, och igår fick jag bekräftat att kyrkan och prästen nu är bokade, samt ”festplatsen” för kaffet efteråt. Nu har jag också beställt inbjudningar så folk lär väl gå på nålar nu medan de väntar på att se om de blir bjudna eller inte. (Obs ironi)

I alla fall blir dopet i mitten av juli, före det händer det så mycket att vi helt enkelt inte hinner. Då är damen redan 2,5 månader *snyft tiden går så fort!*

Men! Jag har tänkt baka en doptårta själv åt Sagisen men vet inte riktigt hurdan. Har ni tips på recept? Jag gillar choklad men alla förslag mottages tacksamt! 

Alltså nåt i stil med dessa tre (bara en våning då och antagligen mycket fulare) vore helt jättefint! Jag har aldrig använt sockerpasta så ser fram emot att stressa sönder och fräsa fram många fula ord när jag ska göra det första gången! Mammaaaaaaa, kommer du o hjälper? Ska uppdatera er sen senare om hur jag lyckades.

Nåja, nu ska jag sluta svamla. Era bästa recept-tips, tack!

(Bilderna är från Pinterest)

18 reaktioner på ”Planering av dop

  1. Jag lagade en enkel tårta med chokladbotten, ett lager hallonmousse o ett lager vitchokladmousse. Vitchokladen kan man ju lätt byta ut till mjölkchoklad 🙂 klädde tårtan med vit sockermassa o dekorerade med glitterpennor, finns nog en bild någonstans i bloggen 😀 jag rekommenderar att laga en provtårta först så du får lite känsla för hur sockermassan fungerar, det är också stor skillnad på märkena 🙂

    1. Jag tror faktist att det blir nåt liknande! Choklad och hallon är ju såå bra ihop! 🙂 Jag ska provbaka imorgon bara damen samtycker 😉

  2. Josefina Paananen hade en massa fina tips och en väldigt ingående och bra beskrivning på hur hon gör sin tårtor med sockermassa på sin blogg.. sök på kategorin tårtor i hennes blogg så kommer alla tårt-inlägg.. =)

  3. Vi kommer att ha dop 5.7, nu gäller det bara att bestämma sig för namnet – panik, panik! 😰 Har fördelen att min mans bror är konditor så tårtan behöver jag dom tur är inte kämpa ihop själv. Måste däremot svänga ihop nåt annat att bjuda på, vet bara inte vad… Var ska ni ha kaffet efteråt? Vi hade velat ha vid församlingshemmet som hade varit enklast, men det var bokat för en jubileumsfest just den dagen. Så det blir vid UF-lokalen här i byn, blir säkert bra det också hoppas jag. Vi hade vår bröllopsfest där med.

    1. Oj så skönt med konditor i familjen! Vi kommer ha dopet i kyrkan och kaffet efteråt på en liten restaurang här i ”byn” 🙂

  4. Jag har lagat tre tårtor med sockermassa och nu senast bestämde jag mig för att aldrig mer… Det är inte värt det. För många brända nerver och inte tillräckligt fint resultat, när jag gör det i alla fall. Hahha.

  5. Jag skulle köra på färskt inne! Tänker mej färska jordgubbar med typ vitchoko? Nam! Tips till sockermassa; kavla den tillräkligt tunt, och låt den inte torka. Blir lätt sprickor i den. Man kan nog släta ut sprickorna sen med att fukta fingret och släta ut 🙂 Kiva med juli-dop 🙂 hoppas på att få min julibebis nångång i mitten av juli istället för slutet av juli 🙂

    1. Det blir antagligen hallon och choklad! Får se hur det smakar 🙂 Hoppas din bebis kommer i tid jo, för nåt mer frustrerande än att gå över tiden FINNS inte 😀

  6. Maammaaa kommer nog o hjälpeeer <3. Jag har använt sockermassa en gång…. så nu är man ju nästan proffs 😉 . Det finns en bra ny butik här som vi kan gå till och få goda ideér.

Kommentera detta!

