Om att känna att man måste prestera

Här sitter jag och bloggar medan Saga sover ute i vagnen. Inombords känner jag en massa ”jag borde göra det här, jag måste göra det här”. Nä men tammifan alltså kvinna! Varför borde du sätta på tvättmaskinen just nu? Det är inte som om vi inte har andra kläder att klä på oss. Varför behöver du bädda sängen? Vem ser den som bäddad?

Jag märker lättare nu då jag är hemma att man börjar samla på sig de här hushållssysslorna som en grej man måååste göra medan barnet sover. I bakhuvudet har jag Peppes blogginlägg om hushållssysslor (ett av dem, bra sak att ta upp ofta tycker jag!) och tänker för mig själv ”Om jag vill sitta i soffan och koppla av och göra ingenting medan hon sover, så då ska jag väl  göra det.”

Tänk att man alltid måste bevisa för sig själv att det är helt okej att bara vara.

_MG_5634

Jeppjepp, fokuset på dragkedjan. Foto från igår då jag diskret försökte väcka barnet med kameraljud.

5 reaktioner på ”Om att känna att man måste prestera

  1. Jag tror man alltid känner lite sådär, fast jag inte har barn så känner man ofta att man BORDE hinna me dedär, man BORDE ju göra dedär nu… Så blir man irriterad på sig själv 😀

    1. Ja o varför det egentligen? Speciellt nu då jag är hemma tycker jag att det är helt okej samtidigt att jag gör alla hushållssysslor, men hallå… Helt som att en baby inte är ett heltidsjobb! No ska man ändå dela på sysslorna fast den ena är hemma. 😀

  2. Jag tror att i princip alla, oavsett 0, 1 eller 5 barn känner att det alltid finns något som ”borde” göras men som inte hinns/orkas med, förstås har de med småbarn troligen mera på ”att-göra-listan” än de utan, lite beroende på hur ens liv ser ut förstås.. 24 timmar per dygn räcker inte och jag känner det just nu mera än nånsin faktiskt, då jag skulle vilja hinna med mera plugg, satsa mera på bloggen, redigera mera bilder, hinna med mera hushållsarbete men också tillbringa lite mera tid ute då jag nu en gång bor på så varma och härliga breddgrader. Jag tror typ 30 timmars dygn skulle vara helt ok för mig.. 😉

    1. Jooooo såklart.. Fast som du säger tror jag att de med småbarn har mera på listan ännu, eller vem vet? Personligen så märker jag hur hela huset blir ett kaos de dagar damen har magknip o gråter mycket, för jag hinner liksom aldrig städa efter mig o ingenting 😀 O så spyr hon ner 5 plagg under dagen.. O så hänger gårdagens tvätt kvar.. osv.. Hjälp 😀

  3. Jag brukade ofta köra på att ha honom sovandes i famnen, då kunde jag inte göra annat än jobba på anknytningen, vilket ju är der viktigaste!

Kommentera detta!

