Om att känna sig ful efter graviditeten

Alltså nu har jag ett erkännande att göra. Jag känner mig så F U L just nu. Under graviditeten kände jag mig supersnygg, men nu efteråt? Usch. Nej. Hatar spegelbilden just nu. Håret har liksom ingen frisyr, det bara är. Magen hänger åt alla håll. Inget sitter bra. Jag hittar inga kläder i skåpet som jag vill ha på mig. Alla kläder är så korta i alla butiker jag kollar i, så att det känns som att magen hänger ”över kanten”. När ska det bli mode med långa plagg igen? Så jäkla trött på detta crop top-mode. Hur många människor har faktiskt en kropp som ser snygg ut i en topp som slutar nedanför brösten? Suck. Jag hoppas att det bara är hormoner och jag hoppas det går om snart. Kanske efter eftergranskningen, då man får börja träna?

Suck suck suck. Ja, åtminstone har jag fått taget en tupplur idag, om man nu ska säga nånting positivt (natuuuuuuuurligtvis förutom att jag har en underbar dotter och ett fint hem och världens bästa sambo osv osv…)

16 reaktioner på ”Om att känna sig ful efter graviditeten

  1. Ååååh hur jag känner igen mig! jag minns precis hur det var. Milton var ju ganska skrikig sina första månader, så det var inte alltid man hann med att duscha, tvätta ansiktet, borsta tänderna och sånt. skitigt hår som bara hängde rakt, dålig hy, alla extra kilon, inga kläder…vi var mest hemma den första tiden (just i.o.m att han var lite besvärlig, men också för att det var tråkig vinter och man aldrig orkar göra nåt då) så man behövde inte visa sig så mycket för folk men man vill ju känna sig fin för sig själv och för sambon också.

    Nå, det blir lättare efterhand! tror de flesta känner så här den första tiden. man känner sig inte riktigt som sig själv alltid, men det kommer tillbaka 🙂 FIN e du förresten ändå!!

    1. Jo jag antar att jag inte är ensam om den här känslan! Men stör mig så sjuukt när man far t.ex. till en butik o e helt redo att shoppa loss åt sig själv o så hittar man INGENTING som sitter bra. Morr… Tänderna har jag dock hunnit borsta nästan varje dag, håret är det lite värre med… 😉 Tack! Kram på er 🙂

  2. Kom igen nu, kvinna! Du har just fött barn och vem fan skulle nu se megahärlig ut efter att kånkat runt på en bebbe i evigheter? Visa din kropp respekt och låt den återhämta sig i lugn och ro. Under tiden kan du använd dina gamla mammaplagg eller tunikor och skita i hur det ser ut. En rejäl hårtvätt, lite mascara och läppglans gör underverk tills vidare. Och det bästa tipset av dem alla, sträck på dig och le, det funkar alla gånger. 🙂

    1. Nåjaaaa de e ju just det! Samtidigt känner man sig liksom så löjlig. Liksom come on, vem behöver se snygg ut så här tidigt efter förlossning (om man nu inte råkar tillhöra brittiska kungafamiljen…) Problemet är nästan det att inte ens mammakläderna sitter riktigt, allt är bara obekvämt. Äh. Det går väl om 😉 Idag hade jag iaf en någorlunda bra hårdag, alltid nåt!

  3. Hållet med Hannah, du ha ju just fött barn! Inga kläder passar då. Inga kläder får en att känna en snygg då! Så ta det lugnt och gör spm Hannah säger, sträck på dig och le! Kram!

  4. Jag fick en bebis i mars och jag förlorade också en hel del blod (2,5 liter här så du vinner 😉 ). Jag kände mig så blek (och ful) i början! men när järnvärdet hade stigit till sitt normala efter några veckor och jag återfått lite ansiktsfärg och min kropp blev starkare så började det kännas bättre!

    köp ett fint halsband eller något liknande för att pigga upp dig (och så piggar det ju samtidigt upp dom trista amningskläderna man måste dras med) 🙂

    1. Ja tyvärr vinner jag visst, haha! Mitt hb är fortfarande riktigt lågt jämfört med vad det brukar vara, men idag har jag åtminstone fått lite färg i ansiktet ute i solen! Skönt.
      Ja, kanske jag skulle köpa en ny berlock till mitt Sabo-armband. Om två veckor blir det frissa, jihuu! 🙂

  5. ❤ Kram! Jag kände mig faktiskt ful i slutet av graviditeterna. Jag var oftast knallröd i ansiktet av alla värmevallningar (som om jag hade varit i klimakteriet), och benen var fulla av åderbråck (som lyckligtvis har ljusnat)…

  6. Jag känner likadant, men försöker ändå tänka att kroppen blir bättre med tiden och det viktigaste är att jag orkar ta hand om min bebis. Då får liksom hår och kläder bortprioriteras. 🙂 Men så är jag ju studerande och skulle sista slutligen inte ha råd att shoppa så mycket i alla fall 😉

  7. Jag har precis samma problem! Vår pojke är född dagen efter er Saga! Speciellt det där med håret, oavsett om det är nytvättat eller inte så ser det fult ut om jag inte sätter upp det..Som alla skriver så är det förstås ingen skillnad och att du inte ska ha höga krav på dig och din kropp nu, men i alla fall för mig känns det ändå viktigt att jag får känna mig lite snygg. Bland alla mjölkfläckar, spyor och ”amningsvänliga” kläder så blir jag gladare av lite smink eller en ny halsduk. För någon dag sedan valde jag t,ex. att ta ett fotbad och lacka naglarna istället för att städa medan bebben sov. Inte för att någon ser mina fötter, men det kändes bra att vara lite fin någonstans 🙂

    1. Jo, jag har också lagt inpackning i håret o sånt oftare nu, vardagslyxen liksom! Men alltså det är så grymt, jag skyller helt o hållet på hormonerna för blir riktigt tårögd av att se min spegelbild emellanåt. Nej suck, aldrig är det bra 😉

Kommentera detta!

