Förlossningen del 1

Det här är ingen vacker förlossningsberättelse åtminstone i mina ögon, så om du är känslig råder jag dig att inte läsa. Inte heller om du är gravid just nu.

Klockan 20.30 ungefär på tisdag kväll kände jag plötsligt hur vattnet började sippra. Sprang iväg till badrummet men eftersom det var så lite tänkte jag inte desto mer på det. Visste ju inte om det var fostervatten eller inte! 00.30 var det fortfarande lite men regelbundet så blev riktigt glad! Så här passligt dagen före igångsättning tänkte hen alltså komma ut?! Två timmar senare var jag uppe igen, nu hade jag dessutom en blödning. Definitivt nånting på g, tänkte jag.

Nå, jag sov ju knappt en blund på hela natten, kl 6 ringde sambons klocka o då steg också jag upp för att ringa till BB o fråga om råd när inga värkar ännu hade kommit. Jag fick rådet att hålla koll på babyns rörelser samt ringa tillbaka om det började blöda mer. Om inget hade hänt förrän på kvällen skulle vi åka in på koll.

Samma kväll åkte vi in, 24 timmar efter att vattnet gick, och eftersom allt var bra skickade de hem oss igen för att sova en sista natt innan igångsättning på torsdag morgon. Det blev en kort natt för min del, sover aldrig bra då man väntar på nåt och vad är väl större än att ens barn ska födas nästa dag?

Den 23.4 kl 8.40 befann vi oss på förlossningsavdelningen med fjärilar i magen, det togs kurva och jag fick en timme tid att tassa omkring i lugn o ro för sista gången före droppet skulle sättas. Först kl 14 fick jag oxytocin-dropp för att sätta igång allt. Nervöst värre!

Före droppet sattes var jag redan öppen 3 cm om jag minns rätt, så det var ju en bra start. När barnmorskan tyckte att mina värkar kunde kallas kraftiga kände jag mest en för mig normal mensvärk, vilket i och för sig är ganska smärtsamt men nånting jag är van med. Då minns jag att jag tänkte ”wow, om det här är kraftiga värkar klarar jag det här galant!” Bah. Värre blev det.

Det jag dock inte tyckte var lika bekvämt var känslan av att vilja krysta redan före vi ens flyttades till förlossningssalen. Alltså helt grymt starkt. Riktigt, riktigt obehagligt och ingen verkade förstå hur jag kände, de tyckte mest jag skulle ”flåsa med känslan” för att översätta det fint från finska. Själv var jag orolig och undrade om inte det kunde skada barnet då det inte gick att hålla emot.

Ungefär kl 19 flyttade vi över till förlossningssalen där jag först fick lustgas, vilket jag inte alls gillade. Dessutom lade sköterskan styrkan på väldigt lågt, så det enda som hände var att jag blev grymt yr i huvudet. Eftersom vattnet hade gått så länge sen fick jag inte bada, det enda jag hade planerat inför förlossningen. En stund senare bad jag om epidural för värkarna blev snabbt starkare. Hastigt och lustigt sattes den, jag hade dock svårt att vara stilla pga den starka känslan av att vilja krysta. I lite över en timmes tid hjälpte epiduralen jättebra, men då jag bad om mera var det redan för sent. Nu var jag öppen 8 cm och allt började gå riktigt snabbt. Lustgasen ökades på och jag hängde över sambon vid varje värk, fortfarande mest på grund av den obehagliga krystningskänslan. Huvudet var helt borta av lustgasen men den var allt jag hade för att lindra värkarna så jag pinade på med den ändå.

Kl 22.55 var jag helt öppen och det var dags att börja krysta. Äntligen! Jag tänkte att nu gör vi det här hastigt och duktigt så är hon här sen. Men det gick inte riktigt så.

11 reaktioner på ”Förlossningen del 1

  1. Spännande. Och jag tänker nog läsa fortsättningen trots graviditet 🙂 Tänker att det är bra att vara förberedd på allt bara…

  2. Oj, nu väntar jag ju verkligen på nästa del, när det slutade såhär spännande..! 😛 Hoppas inte jag får förlossningsskräck bara, men har kanske glömt bort hela historien tills dess det blir aktuellt med barn (om några år typ..) 😛

Kommentera detta!

